HBO Leergang Marketingcommunicatie en Reclame

HBO-programma met mogelijkheid naar Bachelor

Niveau
HBO-programma
Duur 24 maanden
Vakgebied Marketing en Sales
Opleidingsvarianten Avond, E-learning, Dag en Zaterdag
Bel ons: 035 6400 411
Download brochureDirect inschrijven

Deskundig en persoonlijk opleidingsadvies?

Op basis van uw huidige loopbaan en uw leerdoelen geven wij u graag een persoonlijk opleidingsadvies. Laat uw gegevens achter en wij bellen u binnen twee werkdagen om het advies te bespreken.
Vraag een opleidingsadvies aan

Opleidingsinformatie

Algemeen

Dit unieke en zeer praktijkgerichte programma HBO Marketingcommunicatie en Reclame biedt u alles wat u nodig heeft om u in dit boeiende vakgebied verder te ontwikkelen. In 2 fases verbreedt u uw kennis over marketing en marketingcommunicatie en gaat u creatief aan de slag met reclames. De opleiding wordt verzorgd door docenten en professionals uit de reclamewereld. Dat is beslist leerzaam. Heeft u uw diploma behaald? Dan kunt u dit mogelijk deels als vrijstelling inbrengen in de volledige NVAO-geaccrediteerde HBO Bachelor Communicatie.

Doelgroep

U wilt zich op HBO-niveau ontwikkelen op het gebied van marketingcommunicatie, creatieve communicatie en reclamecampagnes. Ook als u werkzaam bent als productmanager, marketeer, accountmanager van een communicatiebureau, reclamestrateeg of u werkt in de creatieve sector, is deze opleiding zeer geschikt voor u.

Vooropleiding

U hoeft niet aan bepaalde vooropleidingseisen te voldoen. Dit programma wordt verzorgd op HBO-niveau.

Doel en opzet

Het vakgebied van marketing is zeer breed, maar NCOI is erin geslaagd alle essentiële thema's voor u op een rij te zetten. De opleiding beslaat de vakgebieden marketing, marketingcommunicatie, creatieve communicatie, conceptontwikkeling en reclame. Doordat u onderwezen wordt door ervaren en deskundige docenten, die zelf actief zijn in de beroepspraktijk, bent u altijd op de hoogte van alle actuele ontwikkelingen op het gebied van marketingcommunicatie en reclame.

De opleiding bestaat uit 2 fases: Marketingcommunicatie en Creatieve communicatie en reclame. Beide fases zijn opgedeeld in 3 praktijkgerichte modules. Tijdens deze modules duikt u diep in de stof en werkt u veel met praktijkvoorbeelden, cases en groepsopdrachten. Door deze aanpak wordt de praktijk voor u aan de theorie gelinkt. Hierdoor leert u meteen uw opgedane kennis toe te passen in de praktijk.

Voorbereiding en studiebelasting

U kunt rekening houden met een voorbereidingstijd van ongeveer 5-7 uur per bijeenkomst. Door de lessen voor te bereiden haalt u nog meer rendement uit de bijeenkomsten

Vrijstellingen

Deze praktijkgerichte opleiding wordt verzorgd op HBO-niveau. U kunt vanuit dit programma verder studeren naar diverse HBO Bacheloropleidingen van NCOI, waar de gelijknamige modules ook deel van uitmaken. Indien u wordt toegelaten, ontvangt u gegarandeerd vrijstelling. Zie Hogeschool NCOI voor de voorwaarden.

Online leeromgeving

U heeft toegang tot onze unieke online leeromgeving. Deze biedt u alles wat u nodig heeft om snel, eenvoudig en efficiënt te studeren. U vindt in deze omgeving:

  • Alle praktische informatie over uw opleiding
  • Mogelijkheden om te communiceren met uw docenten en medestudenten
  • Praktijkcases, opdrachten en oefenvragen om uw kennis en vaardigheden op toe te passen. Zo toetst u gelijk uw voortgang.

Opleiding HBO Marketingcommunicatie en Reclame

Programma

Programma

De opleiding is opgebouwd uit 2 fases:

Fase 1: Marketingcommunicatie

De 1e fase bestaat uit 3 modules waarin aandacht is voor de volgende onderwerpen:

Marketingcommunicatie

(6 bijeenkomsten)

  • Marketing en communicatie
  • Marketingcommunicatiedoelgroepen
  • Communicatiedoelstellingen
  • Merkenbeleid en -strategie
  • Reclame- en mediaplanning
  • Reclameonderzoek
  • Pr en sponsoren
  • Online marketingcommunicatie
  • Van online naar offline
  • Trends in digitale media

Corporate communicatie

(6 bijeenkomsten)

  • Visie, missie en doelen
  • Identiteit, imago en reputatie
  • Reputatiemanagement
  • Geïntegreerde communicatie
  • Corporate branding
  • Maatschappelijk verantwoord ondernemen
  • Communicatie-ethiek
  • Strategische bedrijfscommunicatie
  • Omgaan met (online) media

Marketingmanagement

(6 bijeenkomsten)

  • Moderne marketing in organisaties
  • Behoefte en gedrag van afnemers
  • Marktonderzoek
  • Marktsegmentatie, positionering en branding
  • Aanbod, assortiment en marketing
  • Prijsaspecten en marketingstrategie
  • Verkoopkanalen en distributie
  • Marketingcommunicatie en moderne media
  • Marketingstrategie
  • Internationaal marketingbeleid

Fase 2: Creatieve communicatie en reclame

De 2e fase bestaat uit 3 modules waarin aandacht is voor de volgende onderwerpen:

Creativiteit in communicatie

(6 bijeenkomsten)

  • Basisvaardigheden creatief denken
  • Het aanjagen van creativiteit
  • Verbeeldingskracht ontwikkelen
  • Creativiteit en innovatie
  • Praktische technieken en oefeningen
  • Prikkelen van zintuigen, onder andere met visualisatie en het gebruik van audio
  • Best practices

Briefing en beoordeling van concepten

(6 bijeenkomsten)

  • Het vertrekpunt van een briefing
  • Marketing-, communicatie- en inhoudsbriefing
  • Het inkaderen van de opdracht
  • IJkpunten voor een goede briefing
  • Hoe beoordeelt u of de briefing begrepen is?
  • Beoordelen van concepten
  • Wat maakt een concept goed?
  • Eigen voorkeur versus de communicatiedoelgroep. Hoe beoordeelt u?
  • Praktijkopdracht: het opstellen van een briefing
  • Praktijkopdracht: het beoordelen van een briefing

Conceptontwikkeling

(6 bijeenkomsten)

  • Inzicht in de communicatiedoelstelling
  • Het vaststellen van het vertrekpunt, onder andere de identiteit, het imago en de visuele presentatie
  • Behoeften van de opdrachtgever in kaart brengen
  • Communicatiestrategie en -propositie
  • Het out-of-the-boxdenken
  • Ideevorming
  • Van idee naar concept
  • De rol van copywriter en artdirector binnen het concept
  • Presenteren van het concept

Praktijkprogramma

In het praktijkprogramma legt u uw praktijkervaringen vast in een portfolio als digitale werkmap. Zo bent u nog actiever bezig met de koppeling van uw opleiding naar de praktijk. Door het volgen van het praktijkprogramma blijft u bovendien parallel lopen met het HBO Bachelorprogramma. Het levert u tijdwinst op, als u later wilt doorstuderen naar een HBO Bachelor. Indien u tijdens de opleiding uw praktijkervaringen gestructureerd wilt vastleggen en de mogelijkheid wilt openhouden om later eenvoudig door te stromen naar een Bachelor, adviseren wij u om het praktijkprogramma te volgen. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.

Diploma

Alle modules worden afgerond met praktijkgerichte opdrachten. Heeft u voor alle onderdelen een voldoende beoordeling behaald, dan ontvangt u het NCOI-diploma 'HBO Marketingcommunicatie en Reclame' van Hogeschool NCOI.

Planning

Opleidingsvarianten

Deze opleiding duurt 2 jaar. De opleiding wordt in zowel een dag- als een avondvariant aangeboden. De dagopleiding heeft 18 bijeenkomsten van 10.00 uur tot 16.00 uur. De avondopleiding heeft 36 bijeenkomsten van 19.00 uur tot 22.00 uur. U kunt deze opleiding ook op afstand volgen op basis van e-Learning (zie voor meer informatie Studeren op afstand).

Mogelijke startmomenten en locaties

U kunt zich inschrijven voor de variant van uw keuze. De definitieve locatie met adresgegevens is zo’n drie weken voor aanvang van de opleiding of training bekend. U kunt wel alvast een aantal van onze meestgebruikte leslocaties bekijken.

Wanneer wilt u starten?

Gekozen filters:
Alle filters herstellen
Er zijn geen resultaten beschikbaar die voldoen aan de gekozen filters

  • Startmoment
  • Variant
  • Locatie
Lesrooster
Kosten

Kosten

Inschrijfgeld: € 100,-
Cursusgeld: € 4.090,-
Studiemateriaal: € 750,-
Examenkosten: € 195,- (per module)
Arrangementskosten: zie onderstaande toelichting.
U kunt deze opleiding ook in 8 termijnen betalen. Hiervoor wordt een opslag van 8% in rekening gebracht.

Locatie- en arrangementskosten

NCOI regelt voor u een arrangement bestaande uit onbeperkt koffie, thee en ijswater. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,- (excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Staat er een verwijzing naar locatie- en arrangementskosten? Dan brengen wij naast arrangementskosten ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw).

Reprorechten en hand-outs

Voor alle opleidingen brengen wij de kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening. Het betreft hier een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

Btw

Kiest u voor wettelijk erkend onderwijs, MBO niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn belast met 21% btw. 

Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaalt u uw opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. 

Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 6% btw. De btw op arrangementskosten is niet verrekenbaar. 

Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.

Overzicht van de totale investering ontvangen?

We sturen u graag per e-mail een overzicht van de totale kosten van deze opleiding. Vraag nu aan!

Ervaringen

HBO Leergang Marketingcommunicatie en Reclame

HBO-programma met mogelijkheid naar Bachelor

Niveau
HBO-programma
Duur 24 maanden
Opleidingsvarianten Avond, E-learning, Dag en Zaterdag
Download brochureDirect inschrijven Kostenoverzicht aanvragen

Leer ons beter kennen

Slide 1: Video

Impressie van een dag/avond in de les bij NCOI

Impressie van een dag/avond in de les bij NCOI

Impressie van een dag/avond in de les bij NCOI

Voorlichtingsbijeenkomsten

Voorlichtingsbijeenkomsten

Voorlichtingsbijeenkomsten

Voorlichtingsbijeenkomsten

Meer informatie over onze opleidingen en de mogelijkheden tot persoonlijk advies.

Meer informatie over onze opleidingen en de mogelijkheden tot persoonlijk advies.

Meer informatie over onze opleidingen en de mogelijkheden tot persoonlijk advies.

Data en aanmelden
Slide 3: Erkende Kwaliteit

De erkende kwaliteit van NCOI

De erkende kwaliteit van NCOI

Als solide opleider beschikt NCOI over alle mogelijk
denkbare erkenningen op het gebied van opleiden en kwaliteit.

Als solide opleider beschikt NCOI over alle mogelijk
denkbare erkenningen op het gebied van opleiden en kwaliteit.




De erkende kwaliteit van NCOI

Lees meer
Slide 4: Testimonial Docent

‘’Als docent haal ik mijn voldoening uit het begeleiden van…’’

‘’Als docent haal ik mijn voldoening uit het begeleiden van…’’

"Als docent haal ik mijn voldoening uit het…’’

Lees het verhaal van Mevr. C. van der Velde – Docent

Lees het verhaal van Mevr. C. van der Velde – Docent

Lees het verhaal van Mevr. C. van der Velde – Docent

Lees meer

Gratis studiegids thuis ontvangen?

Nu aanvragen!

De voordelen van NCOI

Onze website maakt gebruik van cookies.