Docent aan het woord: "Hoe lokaliseer je storingen?"

Jan van Spanje is al 23 jaar lang een trouw freelance docent bij Reed Business Opleidingen. Naast het docentschap is hij momenteel Trainings Manager bij Schindler. Daarvoor heeft Jan als monteur gewerkt. Jan vertelt over zijn ervaringen over het lokaliseren van storingen.

Storingen in de praktijk

"Een tijdje geleden werd ik naar een storing van een liftinstallatie gestuurd om een probleem te lokaliseren en op te lossen. Storingen bij liften kunnen van mechanische of elektrische aard zijn of een combinatie daarvan. Voorheen handelde ik gelijk en dook direct het probleem in. Ondanks mijn ervaring, kwam ik vaak op het verkeerde spoor terecht. Ditt moest anders. Vervolgens ben ik anders gaan handelen door volgens een bepaalde volgorde te controleren wat nog wel goed functioneert.

Check, check, dubbel check

Toen ik bij de gestoorde liftinstallatie aankwam bediende ik als eerste de drukknop van het etagetableau, het lampje lichtte op en ging direct weer uit. Voor mij was dat een teken dat de 24 volt voeding aanwezig was. De 24 volt komt van een transformator welke aan de 400 volt hangt, dus ook de 400 volt voeding was aanwezig. Ik keek gelijk even naar de mechanische staat van de schachtdeuren maar deze zagen er goed uit. Tijdens mijn wandeling naar boven controleerde ik alle etagetableaus en alle schachtdeuren. Op de 4e etage stond de kooi met geopende automatische deuren. Het kooilicht was aan ook deze spanning (230V) was dus aanwezig. Ik drukte de kooidrukknop van de 6e verdieping in, het lampje lichte op en de liftkooideur liep dicht. De liftbesturing reageerde op mijn opdracht om naar de 6e etage te gaan ook dit functioneerde naar behoren echter na enkele seconden opende de liftkooideur weer. De lift wilde dus niet vertrekken. Ik vervolgde mijn weg naar de 6e etage. Zo stond ik dus voor de deur van de liftmachinekamer. Wat was mij allemaal opgevallen tijdens het naar boven lopen via de trap langs de schachtdeuren, etagetableaus en de kooi met zijn kooitableau en kooideuren: Spanningen van 400 V, 230 V en 24 V waren aanwezig. Het aansturen van de liftkooideuren was ook in orde en dit zonder de machinekamer te betreden. Toen ik de machinekamer opende trof ik daar een oude relaisbesturing aan. Tegenwoordig worden alle liftinstallaties voorzien van een microprocessorbesturing met een frequentieregelaar. Bij deze moderne technieken zijn de installaties meestal ook voorzien van een diagnosemogelijkheid."

De oplossing van de storing

"Met de reeds bekende informatie pakte ik het stuurstroomschema die in iedere machinekamer aanwezig moet zijn en controleerde toch nog even hoe de voedingen van de installatie waren geschakeld. Met behulp van een universeelmeter constateerde ik dat het deurcontact van de 4e etage waar de kooi zich bevond bij gesloten deur niet functioneerde. Het schachtdeurcontact was defect geraakt, ik heb deze vervangen en toen functioneerde de lift weer naar behoren.

Hoe spoor jij storingen op?

Het is mogelijk om op verschillende manieren de storingen te lokaliseren en te verhelpen. Kies je er voor om op basis van je ervaring direct naar het probleem te zoeken óf controleer je eerst wat er nog wel functioneert? Heb jij meer kennis in de praktijk nodig? Steek je handen uit de mouwen tijdens de opleidingen 'Storingzoeken in elektrotechnische installaties basis (PET1)' en 'Storingzoeken in elektrotechnische installaties vervolg (PET2)'.