• 1
    Niveau
  • 2
    Vakgebied
  • 3
    Opleidingsduur
  • 4
    Startmoment
  • 5
    Opleidingsvariant
  • 6
    Locatie
  • 0
    Niveau
  • 1
    Vakgebied
  • 2
    Opleidingsduur
  • 3
    Startmoment
  • 4
    Opleidingsvariant
  • 5
    Locatie

Certificaat borstvoeding op het spel door reclame

Het St Antonius Alnatal Ziekenhuis in Nieuwegein en het Rijnstate Ziekenhuis in Arnhem zetten hun borstvoedingscertificaten op het spel door reclame voor kunstmatige babyvoeding toe te laten op hun kraamafdeling. Ze overtreden daarmee de WHO-Unicef code voor borstvoeding.
 
Dat meldt het journalistieke onderzoeksprogramma De Monitor. Het programma ging op onderzoek uit nadat er een melding binnenkwam van een jonge moeder die was bevallen in het ziekenhuis in Nieuwegein. Moeders die melk kolven krijgen flesjes waarop het merk Nutrilon of Hero staat.
 
Niet toegestaan
Volgens de Stichting Zorg voor Borstvoeding, die verantwoordelijk is voor de certificering, kunnen de ziekenhuizen hierdoor hun borstvoedingscertificaat kwijtraken. “Marketing gericht op net bevallen moeders is nadrukkelijk niet toegestaan”, aldus directeur Mary Steen van de stichting.
 
Beide ziekenhuizen geven toe dat ze flesjes met stickers van fabrikanten gebruiken. De reden is kostenbesparing. Volgens het Antonius Anatal brengt het gebruik van neutrale flesjes hoge kosten met zich mee. “Om de flesjes voor de afgekolfde melk gratis te kunnen blijven meegeven, en zo de moeders te kunnen blijven faciliteren in het geven van borstvoeding, zijn we overgestapt naar flesjes van Nutrilon. Daarmee besparen we een aanzienlijk bedrag”, zo laat het ziekenhuis weten.
 
Financieel aantrekkelijk
Het Rijnstate in Arnhem heeft al jaren de gewoonte om moeders eerst een flesje zonder sticker en daarna flesjes met een sticker van Hero te geven en is erg verbaasd over de kritiek. Ook hier benadrukken ze dat ze een borstvoedingsvriendelijk ziekenhuis zijn, maar dat het financieel een aantrekkelijke afspraak is.
 
Niet actief promoten
De Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen vindt dat dit niet hoort: “Ouders moeten onafhankelijk van marketing een keuze kunnen maken voor de voeding van hun kind. Promotiemateriaal voor kunstvoeding hoort niet thuis in de gezondheidszorg. Er mag wel kunstvoeding worden gegeven, maar het mag niet actief worden gepromoot.”
In de kraamzorg is altijd behoefte aan goed opgeleide mensen. Als wilt werken met jonge gezinnen en pasgeboren baby’s is een opleiding Kraamzorg van NCOI Opleidingen een goede start.

Bron: De Monitor

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Vraag de studiegids 2019-2020 aan

Wilt u nog beter worden in uw werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of bent u toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij u en uw situatie past. Vraag nu de gratis studiegids 2019-2020.

Voorlichtingsbijeenkomsten

Tijdens de voorlichtingsbijeenkomsten ontdekt u hoe het is om een opleiding te volgen bij NCOI. Bijvoorbeeld door de algemene presentatie bij te wonen. Of door een introductieles te volgen van een van onze docenten. Hierdoor krijgt u een goede indruk van de aanpak en opzet van een les. U kunt ook een persoonlijk adviesgesprek voeren met een van onze opleidingsadviseurs. De voorlichtingsbijeenkomsten worden georganiseerd in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht.

Opleidingsadvies op maat?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 21.00 en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.