Wees MerkWaardig!

Ik zag op Twitter een oude advertentie van McDonald’s voorbijkomen. Het was de introductieadvertentie van  e Big Mac, geplaatst in 1969. De advertentie bewijst maar weer eens dat McDonald’s altijd al een krachtige adverteerder is geweest. Waarom? Omdat ze durven te positioneren.
 
Hoe makkelijk was het geweest om een afbeelding van de Big Mac 

te voorzien van de tekst “McDonald’s introduceert een nieuwe hamburger: de Big Mac”. Dat is het niveau van veel reclame-uitingen. Descriptief, uitleggerig, informerend. McDonald’s deed het anders. Zij durfden aan te geven wat die hamburger dan anders maakte. Wat hem bijzonder maakte. Zij gaven de uiting een lading mee, waardoor de Big Mac vanaf dat moment een onuitwisbare plek in het brein van de doelgroep kreeg. Heel simpel, maar o zo doeltreffend; naast de foto van de hamburger stond de tekst: “McDonald’s introduces Big Mac. A meal disguised as a sandwich.” Hoe briljant kun je in zes woorden uitleggen wat jouw product anders maakt dan concurrerende producten?

Als marketeer heb je de opdracht producten en diensten te ontwikkelen die een toegevoegde waarde voor de doelgroep in zich dragen. Een waarde die onderscheidt, die anders maakt en een keuzealternatief biedt. Een reason to buy.

Veel te veel producten en diensten zijn niet meer merkwaardig. Zijn niet meer anders. Zijn niet meer indrukwekkend. Me-too-producten die met een even me-too-achtige advertising in de markt worden geschreeuwd. Als consument vraag je je af waarom ze er überhaupt zijn. Wat ze nog toevoegen, waarom je voor ze zou moeten kiezen. En dus kies je nog maar op één ding: prijs.
 
Als winkelstraten niet meer onderscheidend zijn in hun aanbod, jaag je de consument naar het gemak van internet. En als je dan toch op internet zit, begin je maar meteen even op prijsvergelijker.nl. Gemak en goedkoop. Het zijn koopargumenten, maar uiteindelijk verschralen ze de markt. Uw markt. Dus doe waar u goed in bent. Ontwikkel proposities die werkelijk aansluiten op behoeften van uw doelgroepen. Weet wat bij hen leeft. Waar ze op zitten te wachten. En durf vooral te positioneren. Kies een plek in het brein van de doelgroep waar u wilt zitten. En kom uw eenduidige belofte dan vooral ook na. Dan bent u pas optimaal MerkWaardig!