Menu
Uitklappen
Inklappen

Wilt u voor of na de zomer starten met deze opleiding?

Start na de zomer

Iedere zomer actualiseren wij het opleidingsaanbod. Het studieprogramma kan bijvoorbeeld herzien worden. Hieronder kunt u met behulp van de knop aangeven of u de opleidingsvariant van na de zomer wilt bekijken.

Start na de zomer

Eerstvolgende startmomenten

28-09-2020, Breda

Avond, Inschrijven

29-09-2020, Almere

Avond, Inschrijven

HBO Bachelor Communicatie specialisatie Marketingcommunicatie

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Vakgebied

Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Meer informatie

Download brochure

Wil je dit met iemand delen?

Mail door
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

We leven op dit moment in een online tijdperk. Op het gebied van marketingcommunicatie is het genereren van conversie, het verhogen van engagement via social media en het personaliseren van content belangrijker dan ooit om optimale resultaten te boeken. In deze uitdagende opleiding bestudeert u de trends op het gebied van communicatie en ontwikkelt u de vaardigheden om uw eigen projecten op te zetten. U vertaalt branding naar de juiste communicatiestrategie om zo uw product of dienst op de meest succesvolle wijze bij de doelgroep te krijgen. In deze specialisatie wordt daarom extra aandacht besteed aan branding, positionering, inzicht in consumentengedrag en effectiviteit van media. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO. Dat garandeert u een opleiding van hoge kwaliteit en een Bachelorgetuigschrift van hoge waarde op de arbeidsmarkt.

Resultaat

  • U zet professionele marketingcommunicatieplannen op en gebruikt passende media om uw doelen te bereiken
  • Na succesvolle afronding ontvangt u het officieel erkende Bachelorgetuigschrift HBO Bachelor Communicatie

Waarom NCOI?

  • Voor werkenden: opleidingen die goed te combineren zijn met werk en privé
  • Flexibel: meerdere startmomenten op meerdere locaties per jaar
  • Begeleiding: topdocenten uit de praktijk en een persoonlijke studiebegeleider
  • Kwaliteit: hoog aangeschreven bij werkgevers én geaccrediteerd door de NVAO

Doelgroep

U heeft een grote interesse in communicatie. Bovendien wilt u zich specialiseren op het gebied van marketingcommunicatie. Ook wilt u graag een volledige Bachelorgraad behalen.

Deze Bachelor kunt u volgen als u een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 heeft. Heeft u geen van deze diploma’s? Dan kunt u ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.

Opbouw van de opleiding

De HBO Bachelor Communicatie specialisatie Marketingcommunicatie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volgt u meerdere modules. Het programma biedt een aantrekkelijke combinatie van vakinhoud en vaardigheden. Om succesvol te zijn in de praktijk dient u namelijk niet alleen te beschikken over vakkennis, maar zijn juist ook praktische vaardigheden van belang.

U werkt, afhankelijk van uw studievariant, aan 1 of 2 modules op hetzelfde moment, daardoor houdt u focus. Dat werkt prettig en is heel overzichtelijk. U kunt kiezen uit meerdere studievarianten. Studeert u 's avonds, dan volgt u wekelijks een bijeenkomst van 3 uur. Als u de dagstudie volgt, heeft u om de week 2 bijeenkomsten die samen 1 dag duren. Ook kunt u kiezen (delen van) de opleiding online te volgen.

Per fase werkt u vervolgens aan een integrale opdracht en een portfolio. U sluit de opleiding af met een praktische afstudeeropdracht en een portfolio. Uw afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen uw beroepspraktijk.

Tijdens uw gehele studie heeft u een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar u tijdens uw opleiding tegenaan loopt.

Praktijkgericht

Als u een baan heeft die aansluit op uw opleiding, dan maakt u opdrachten in uw eigen werkomgeving. Zo doet u ervaring op met de onderwerpen uit de opleiding.

Ligt uw werk niet in het verlengde van de opleiding? Dan kunt u toch deelnemen. U loopt dan stage, zodat u ervaring kunt opdoen in het vakgebied. U kunt uw stage combineren met het afstuderen, maar u kunt ook eerder in de opleiding stage lopen.

Specialisatie Marketingcommunicatie

U kiest binnen de HBO Bachelor Communicatie voor de specialisatie Marketingcommunicatie. Dat heeft als voordeel dat u vanaf de start uw opdrachten kunt toepassen op marketing- en communicatie-uitingen binnen uw eigen werkomgeving. Tijdens de tweede fase volgt u een programma dat gericht is op uw specialisatie Marketingcommunicatie. De derde fase is een verdiepende fase die u op het gewenste HBO Bachelorniveau brengt. U studeert af in de richting van uw specialisatie.

Gunstige financiering

Betaalt u het programma zelf? Vanwege de officiële erkenning van NCOI kunnen uw opleidingskosten grotendeels gefinancierd worden door de overheid, dit heet levenlanglerenkrediet. Zie LevenLangLerenKrediet (LLLK) voor meer informatie of neem contact op met onze opleidingsadviseurs.

Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma

Erkend HBO Bachelorgetuigschrift

Als u alles met succes heeft afgerond, ontvangt u het officiële Bachelorgetuigschrift ‘HBO Bachelor Communicatie’ met als aantekening Marketingcommunicatie. U mag zich dan Bachelor in Communicatie noemen en de graad BA (Bachelor of Arts) voeren. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO en voldoet daarmee aan alle strenge eisen die gelden voor Bacheloropleidingen. U ontvangt van NCOI een internationaal erkend Bachelorgetuigschrift met hoge waarde op de arbeidsmarkt. Zie Erkenningen voor meer opleidingsinformatie.

Programma 240 EC

De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaalt u 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.

Fase 1

In de eerste fase verdiept u zich in corporate marketing en houdt zich bezig met onder meer merkidentiteit en relatiemanagement. U ontwikkelt kennis over concurrenten en afnemers. De kennis die u in deze fase opdoet, brengt u samen in een communicatieplan.

  • Corporate communicatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Visie, missie en doelen
    • Identiteit, imago en reputatie
    • Reputatiemanagement
    • Geïntegreerde communicatie
    • Corporate branding
    • Maatschappelijk verantwoord ­onder­nemen
    • Communicatie-ethiek
    • Strategische bedrijfscommunicatie
    • Omgaan met (online) media
  • Marketingcommunicatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Branding
    • Marketingcommunicatieplan
    • Marketingcommunicatie-instrumenten
    • Geïntegreerde communicatie
    • Werking van marketingcommunicatie
    • Doelgroepenanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
    • (Tactisch) positioneren
    • ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
    • Public relations
    • Actuele ontwikkelingen marcom
  • Social media 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Trends en ontwikkelingen binnen social media
    • Social-mediakanalen
    • Bereik van social media
    • Social-mediastrategie en -implementatie
    • Social Search
    • Communitymanagement
    • Organisatorische consequenties
    • Social media monitoring tools
  • Management en organisatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in de werking van organisaties
    • Organisatiestructuur en -processen
    • Managementtaken en leiderschapsstijlen
    • Leidinggeven en motiveren
    • Plannen, aansturen en bewaken
    • Werkverdeling en samenwerking
    • Bevoegdheden en besluitvorming
    • Effectieve werkorganisatie
  • Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Inzicht in jezelf en anderen
    • Kernkwaliteiten
    • Motivatie en belangen van anderen
    • Effectieve gesprekstechnieken
    • Lastige gesprekken voeren
    • Weerstand en emoties
    • Situationeel handelen
    • Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
    • Invloedstijlen
    • Je doelen bereiken

Communicatie in de praktijk 8 EC

Eindopdracht 6 EC

Portfolio 6 EC

Fase 2

In de tweede fase staat uw specialisatie Marketingcommunicatie centraal. U legt de basis om als marketingcommunicatieprofessional aan de slag te gaan. U verdiept zich in de bedrijfsvoering en de doelstellingen van het bedrijf en onderzoekt hoe pr-beleid kan bijdragen aan het behalen van de doelen. Zo leert u verschillende soorten content gebruiken om de doelgroep te motiveren zaken met uw organisatie te doen. U neemt deel aan de volgende modules:

  • B Marketingcommunicatie 24 EC
      • PR en mediarelaties 8 EC
        (6 bijeenkomsten)
        • Public relations en imago
        • Organisatie van pr
        • Verschillend publiek
        • Online pr en webcare
        • Public affairs
        • Mediarelaties
        • Crisiscommunicatie
      • Storytelling 8 EC
        (6 bijeenkomsten)
        • Principes van storytelling
        • Het verhaal scherp krijgen
        • Aanpak van storytelling
        • Doelgroepgericht schrijven
        • Doelgroep en mediaplatform
        • Deelbare content
        • Websites en blogs
        • Storytelling met social media
      • Projectmanagementvaardigheden 8 EC
        (4 bijeenkomsten)
        • Kenmerken van projecten
        • Projectmanagementmethoden
        • Projectafbakening en -fasering
        • Projectorganisatie en -omgeving
        • Budgetbeheersing
        • Risicomanagement
        • Succesvolle projectafronding

      Eindopdracht 6 EC

      Portfolio 6 EC

    Fase 3

    Fase 3 is de verdiepende fase. U werkt toe naar een communicatiestrategie waarin u rekening houdt met de verschillende kanalen waarop klanten u kunnen vinden.

    • Communicatiestrategie 12 EC
      (6 bijeenkomsten)
      • Positionering en branding
      • Customer journey
      • Communicatiestrategie en -budget
      • Effectiviteit van communicatie meten
      • Crossmedia communicatie
      • Opzetten van een communicatieplan
    • Conceptontwikkeling 12 EC
      (6 bijeenkomsten)
      • Inzicht in de communicatiedoelstelling
      • Het vaststellen van het vertrekpunt
      • Behoeften van de opdrachtgever in kaart brengen
      • Briefen en debriefen van de gewenste propositie
      • Creativiteit en conceptontwikkeling
      • Werkvormen voor creativiteit en ideevorming
      • Van idee naar concept
      • Beoordelen van het concept
      • Overtuigend presenteren van het concept
    • Contentstrategie 12 EC
      (6 bijeenkomsten)
      • Strategie voor content
      • KPI’s voor contentstrategie
      • Vertaling van strategie naar concreet plan
      • Verschillende vormen van content
      • Branding en boodschap
      • Contentcreation en curation
      • Richtlijnen en ontwikkelingen omtrent content
    • Adviesvaardigheden 8 EC
      (4 bijeenkomsten)
      • Adviesrollen en adviesrelaties
      • Kwaliteiten van een adviseur
      • Fases in het adviesproces
      • Gespreks- en luistervaardigheden
      • Herkennen van en omgaan met weerstand
      • Eigen adviesstijl
      • Beïnvloedingsstrategie
      • Draagvlak en borging van adviezen
      • Motiverende gespreksvoering

    Eindopdracht 6 EC

    Portfolio 10 EC

    Afstudeerfase

    In de laatste fase verzamelt u alles wat u geleerd heeft in uw portfolio. Daarnaast werkt u aan uw afstudeerwerkstuk, waarmee u wat u geleerd heeft aan uw praktijk koppelt. U toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.

    Portfolio 30 EC

    Afstudeeropdracht 30 EC

    Lesplanning
    Lesplanning
    Lesplanning
    Lesplanning
    Lesplanning

    Wilt u voor of na de zomer starten met deze opleiding?

    Iedere zomer actualiseren wij het opleidingsaanbod. Het studieprogramma kan bijvoorbeeld herzien worden. Hieronder kunt u met behulp van de knop aangeven of u de opleidingsvariant van voor of na de zomer wilt bekijken.

    Start na de zomer
    Kostenspecificatie
    Kostenspecificatie
    Kostenspecificatie
    Kostenspecificatie
    Kostenspecificatie

    Locatie- en arrangementskosten

    NCOI regelt voor u een arrangement bestaande uit onbeperkt koffie, thee en ijswater. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,- (excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Staat er een verwijzing naar locatie- en arrangementskosten? Dan brengen wij naast arrangementskosten ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw).

    Reprorechten en hand-outs

    Voor alle opleidingen brengen wij de kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening. Het betreft hier een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

    Fiscaal voordeel

    Betaalt u de opleiding of training zelf dan kunt u maximaal € 15.000,- aan opleidingskosten aftrekken van uw inkomstenbelasting. Klik hier voor meer informatie.

    Btw

    Kiest u voor wettelijk erkend onderwijs, MBO niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn belast met 21% btw. 

    Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaalt u uw opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. 

    Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw.

    Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.

    HBO Bachelor Communicatie specialisatie Marketingcommunicatie

    NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

    Vakgebied

    Opleidingsniveau

    HBO Bacheloropleiding

    Erkenning

    NVAO geaccrediteerd

    Meer informatie

    Download brochure

    Wil je dit met iemand delen?

    Mail door

    Heeft u vragen?

    Onze deskundige opleidingadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.
    Virtuele Open Dag NCOI

    Virtual classroom en e-learning

    Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan hebben veel onderwijsinstellingen tijdelijk de deuren van hun leslocaties gesloten. Ook bij NCOI Opleidingen heeft jouw gezondheid en die van onze medewerkers de allerhoogste prioriteit. Maar onze opleidingen gaan wel gewoon van start. Je kunt daarbij kiezen uit 2 varianten: de klassikale variant (tijdelijk via virtual classroom) of de e-learning variant met switchgarantie.

    Studiegids 2019-2020 NCOI

    Vraag de studiegids 2019-2020 aan

    Wilt u nog beter worden in uw werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of bent u toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij u en uw situatie past. Vraag nu de gratis studiegids 2019-2020 aan.

    Contact NCOI

    Opleidingsadvies op maat?

    Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.