• 1
    Niveau
  • 2
    Vakgebied
  • 3
    Opleidingsduur
  • 4
    Startmoment
  • 5
    Opleidingsvariant
  • 6
    Locatie
  • 0
    Niveau
  • 1
    Vakgebied
  • 2
    Opleidingsduur
  • 3
    Startmoment
  • 4
    Opleidingsvariant
  • 5
    Locatie

NCOI Onderzoeksinstituut

Onderzoekslijn: De praktijk van de strategie

Deze onderzoekslijn richt zich vooral op de ontwikkeling en implementatie van de strategie (strategy practice). Om het zeer grote onderzoeksgebied ‘strategie en omgeving’ in te perken, wordt aansluiting gezocht bij de opsomming van de Interest Groups van de Strategic Management Society. Deze rond 1980 opgerichte society is de grootste ter wereld op het gebied van strategie. De society streeft naar onderzoek dat nuttig is voor de academische wereld, het bedrijfsleven en de consultants. De society heeft momenteel negen Interest Groups. Er zijn er twee die in hoge mate kunnen aansluiten bij het praktijkgerichte karakter van de opleidingen die NCOI aanbiedt, te weten: de praktijk van de strategie (strategy practice) en concurrentiestrategie (competitive strategy). Als onderzoekslijn wordt gekozen voor De praktijk van de strategie. Dit is een thema dat zowel onder managers, onderzoekers als consultants veel aandacht krijgt. De ervaring met de studenten van het MBA-programma laat zien dat managers hier veelvuldig en vaak zeer intensief mee bezig zijn. In de Masterclasses zelf wordt meestal veel aandacht besteed aan concurrentiestrategie, waarbij veel actuele theorie aan de orde komt. Tegen het eind van de studie verschuift de belangstelling van veel managers naar onderwerpen die meer gerelateerd zijn aan de manier waarop strategie in organisaties tot stand komt. Het thema De praktijk van de strategie biedt voor studenten veel mogelijkheden tot onderzoek, omdat ze de data veelal in hun eigen organisatie kunnen verzamelen.

Onderzoeksveld 

De basis van het onderzoeksveld is de gedachte dat strategie iets is wat mensen in organisaties met elkaar tot stand brengen en niet iets dat organisaties ‘hebben’. De focus ligt op activiteiten, methodes en strategietools die gebruikt kunnen worden bij het gezamenlijk ontwerpen en tot uitvoer brengen van een strategie. Dit interessegebied richt zich ook op de moeilijke vraag wat de relatie is tussen het maken van een strategie en de resultaten van de organisatie. Ten slotte is het een zeer interessante vraag hoe het bredere maatschappelijke kader het werk van de ‘strategy practioners’ beïnvloedt.
 
Voorbeeld onderzoeksvragen:

Diagnostiek
  • Hoe verloopt het proces van strategieformulering en wie zijn erbij betrokken?
  • Welke strategietools gebruikt deze organisatie? Zijn dit de meest geschikte?
  • Welke problemen heeft de organisatie bij het gebruik van de strategietools?
  • Hoe weegt de organisatie verschillende doelstellingen (economisch, niet-economische, sociale verantwoordelijkheid, enzovoort tegen elkaar af?
  • Gaat de organisatie bij strategieformulering uit van een strategie als ‘fit of als stretch’ en wat zijn daarvan de gevolgen?
  • Analyseert de organisatie de afwijking tussen de strategische plannen en de werkelijkheid? Wat doet ze met die resultaten? Past ze de strategie aan (feedforward) of past ze de implementatie aan (feedback)?
Slaagfactoren/veranderstrategie
  • Welke factoren (intern en extern) spelen een rol bij het succesvol implementeren van een laagstekostenstrategie (positionerings- of samenwerkingsstrategie)?
  • Maakt de organisatie een duidelijk implementatieplan om de strategiewijziging mogelijk te maken?
  • Op welke manieren betrekt de organisatie stakeholders bij het formuleren van de strategie? Wat is het effect op de resultaten?
Resultaten
  • Wat is de invloed van de macro-omgeving op de resultaten van de organisatie?
  • Wat is de invloed van de manier van strategieformulering (bijvoorbeeld top-down of bottom-up) op het commitment van de leden van de organisatie?
  • Wat zijn de resultaten van verschillende soorten (spreidings-, positionerings- en samenwerkings)strategieën?
Binnen deze onderzoekslijn heeft de lector het volgende specifieke onderzoeksthema geïnitieerd: 

Vraag de nieuwe studiegids 2019-2020 aan

Wilt u nog beter worden in uw werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of bent u toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij u en uw situatie past. Vraag nu de studiegids 2019-2020 aan of bekijk het vernieuwde aanbod op onze website.

Opleidingsadvies op maat?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 21.00 en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.