Menu

NCOI Onderzoeksinstituut

Onderzoekslijn: Duurzaam innovatievermogen

Opleiding
Lector
Betrokken lid Academic Board




 
Inleiding

Duurzaam innovatievermogen gaat om de voorwaarden om de ‘innovation performance’ te verbeteren.  Uit onderzoek blijkt dat innovatieklimaat een belangrijke factor is – maar dit is een complex en soms vaag concept. Om het innovatieklimaat in beeld te brengen en te onderzoeken door welke factoren organisaties onvoldoende innoveren, stelden Volberda en Bosma (2011) de ICS (Innovation Climate Scan) samen. ICS meet in een organisatie een twaalftal factoren en brengt daarmee twee sets tegenstellingen in kaart (collectiviteit – individualisme, en analytische planning – intuïtie). En zo zijn er meer modellen. Weiss en Legrand (2011) onderscheiden vier ‘enablers to make innovation happen’: leiding geven aan innovatieprocessen, innovatiecultuur, organisatiepraktijken en het innovatieplan.  Rao en Weintraub (2013) ontwikkelden een  model over innovatievermogen met een vragenlijst; dat lijkt interessant voor werk van en met studenten.

Op het gebied van duurzaam innovatievermogen spelen veel vragen. Zoals: wat heeft de organisatie nodig en  te doen om ‘innovation: ‘business as usual’ (Miller & Wedell-Wedellsborg, 2013) te maken, welke innovaties  zijn in de organisatie opgestart en met welk resultaat, welke verklaringen kunnen worden gevonden voor de ‘innovation gap’ – de kloof tussen strategische intenties op het gebied van innoveren en de concrete resultaten die het oplevert voor de organisatie, wat kunnen we leren van succesvolle innovaties, en heeft de organisatie daarvan geleerd? De vraag naar innovation performance kan ook breder worden getrokken dan alleen de organisatie. Berkhout and Green (2002) stelden meer dan 10 jaar geleden al een serie vragen  over innovatie en duurzaamheid, en gaven aan dat onderzoeksfocus op de organisatie en innovatiemanagement, op innovatie van producten, diensten en processen, te eng is. Innovatie hangt samen met bredere maatschappelijke ontwikkelingen, met duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ram Nidumolu et al. (2009) gaan een stap verder en stellen in hun bijdrage Why sustainability is now the key driver of Innovation dat de business case van duurzaam innoveren al leidend is, en dat organisaties dat ontdekken als zij hun blik daarop richten. Innoveren zonder te kijken naar duurzaamheid, suggereren deze wetenschappers, is slecht korte termijn beleid. Uit hun Global Survey 2014, concludeert McKinsey dat de strategische prioriteit voor duurzaamheid significant is gestegen de afgelopen jaren. “As sustainability rises in significance, capturing its full value grows more challenging - perhaps because the more that companies prioritize sustainability, the more it needs to be integrated into (and even change) the core business.” (p. 3). Een interessante conclusie is “Organizations excel at creating a culture and direction for their sustainability programs, but they struggle with elements of execution.” (p. 9) Met andere woorden, aan de vertaling van strategie naar daadwerkelijke innovatie is nog veel te doen.
 
Onderzoeksveld

Er is veel onderzoek uitgevoerd naar het bevorderen van het innovatievermogen van organisaties. En er is ook
een aantal (generieke) adviezen, modellen en recepten beschikbaar wat een organisatie moet doen om meer aandacht te besteden aan innoveren en daar resultaten mee te behalen.
 
In de literatuur worden veel factoren onderscheiden die een rol spelen bij het innovatievermogen van organisaties. Onderzoeksvragen en thema’s die in deze onderzoekslijn passen gaan over:
  • gedeelde visie, leiderschap, willen innoveren, strategie, commitment van de top
  • organisatiestructuur die innovaties faciliteren, balans tussen organisch en gestructureerd, inzetten lean startup benadering
  • innovatievermogen
  • bevorderen van een innovatieve cultuur
  • innovatiestrategie (inclusief de narratieve benadering van strategie/innovatie)
  • financiering
  • creatief klimaat, positieve houding ten opzichte van creatieve ideeën, ondersteuning door HR-beleid en - praktijk
  • ‘execution’, de ondernemende houding die maakt dat voorgenomen innovaties daadwerkelijk tot stand komen en worden ‘vermarkt’, ingevoerd enzovoorts.
En bij onderzoek dat over organisatiegrenzen heen gaat, bijvoorbeeld:
  • Innovatiemilieus, innovation business accelerators
  • Netwerken voor innovatie, innovatieclusters (bijvoorbeeld Brainport Eindhoven)
  • Open innovatie
  • Innovatie en sustainable development: hoe kunnen de waardeketens, duurzame producten en diensten en business modellen zo worden gemaakt dat zij bijdragen aan ‘innovation performance’ en aan duurzaamheid?
Voorbeelden van thema’s
Bij onderzoek dat organisatieoverstijgend is gaan onderzoeksvragen bijvoorbeeld over:
  • Innovatiemilieus, innovation business accelerators
  • Netwerken voor innovatie, clusters (bijvoorbeeld Brainport Eindhoven)
  • Open innovatie
  • Innovatie en sustainable development: hoe kunnen de waardeketens, duurzame producten en diensten en businessmodels bijdragen aan innovation performance en duurzaamheid? 
Voorbeelden van vraagstellingen
  • Wat kunnen we verstaan onder innovatievermogen in organisatie X en hoe kunnen we dit vergroten?
  • Kan ‘sociale innovatie’ (management innovation) voor organizatie Y leiden tot beter rendement en tot waarde voor de medewerkers?
Wat is het rendement geweest van de participatie in innovatiecluster Z, en, indien er voldoende perspectieven zijn, wat is dan nodig om dit rendement te vergroten?

Vraag de nieuwe studiegids 2019-2020 aan

Wilt u nog beter worden in uw werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of bent u toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij u en uw situatie past. Vraag nu de studiegids 2019-2020 aan of bekijk het vernieuwde aanbod op onze website.

Opleidingsadvies op maat?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 21.00 en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.