NCOI Onderzoeksinstituut

Domein: Marketing & Communicatie

Academic Board-lid Prof. dr. Jan Eppink (waarnemend)
Lector Dr. Herm Joosten​




 

De onderzoekslijnen geven inhoudelijk richting aan het praktijkonderzoek dat wordt uitgevoerd, voornamelijk in de afstudeerfase. Bij een Masteropleiding met specialisatie worden de onderzoekslijnen van de initiële opleiding aangehouden.

Onderzoekslijnen: Master in Marketing Management

Academic Board-lid Prof. dr. Jan Eppink (waarnemend)​
Lector Dr. Herm Joosten
Onderzoeksgebied Marketing & Communicatie​




 

Onderzoekslijnen
Hieronder vindt u de link naar de onderzoekslijnen behorende bij de Masteropleiding. De onderzoekslijnen geven inhoudelijk richting aan het praktijkonderzoek dat wordt uitgevoerd, voornamelijk in de afstudeerfase. Bij een Masteropleiding met specialisatie worden de onderzoekslijnen van de initiële opleiding aangehouden. De doelstelling en de centrale onderzoeksvraag van de eindscriptie dienen aan te sluiten bij een van de onderzoekslijnen van de gevolgde Masteropleiding. Vragen over aansluiting van uw onderzoek bij een onderzoekslijn stelt u aan uw begeleider. 

Onderzoeksthema's
Veel lectoren zijn bezig met eigen onderzoek bij organisaties, een onderzoeksthema genaamd.
Zowel studenten als organisaties kunnen bij een lopend onderzoeksthema aansluiten. De geïnitieerde onderzoeksthema's binnen deze Master vindt u onder de onderzoekslijnen. 

Klik op één van de onderstaande onderzoekslijnen voor meer informatie

Co-creatie van waarde

Marketing draait om het creëren en vermarkten van waarde. Producenten en dienstverleners creëren waarde door producten te maken en diensten te verlenen waar de consument waarde in ziet en om die reden voor wil betalen. Een auto heeft waarde voor de consument, omdat deze zich dan sneller en vrijer kan bewegen in werk en vrije tijd, en ook nog eens gemakkelijk mensen en spullen mee kan nemen. Een tablet heeft waarde, omdat de consument nu overal kan werken, ontspannen of communiceren. 



Merkwaarde (Brand Equity)

In marketing worden namen gebruikt om een organisatie, product of dienst te onderscheiden van andere organisaties, producten of diensten in de hoofden van consumenten of andere afnemers. Via allerlei marketinguitingen worden namen geladen met bepaalde betekenissen en associaties (positioneren). Een aldus opgebouwde merknaam vertegenwoordigt een bepaalde waarde.



Adoptie en diffusie van innovaties

Ondernemingen zijn voortdurend bezig om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen, om bestaande producten en diensten te verbeteren en om die innovaties op de markt te brengen. De aanleiding voor bedrijven om dat te doen is verschillend. Soms komt de concurrentie met iets nieuws en is dat aanleiding om ook te innoveren. Soms stelt de overheid nieuwe eisen en moeten producten of diensten daarom veranderen. Soms maakt nieuwe technologie innovatie mogelijk en wenselijk. En in veel gevallen maken veranderende wensen van consumenten innovatie van producten en diensten noodzakelijk. Maar organisaties innoveren ook wel om bijvoorbeeld verkoopdoelstellingen te realiseren, overcapaciteit te benutten of het assortiment aan te vullen.


Customer Relationship Management, Service Recovery en Klantwaarde

In de marketingliteratuur worden wel twee stromingen of paradigma naast – en soms tegenover – elkaar gezet: transactiemarketing en relatiemarketing. Transactiemarketing is de ‘ouderwetse’ opvatting, die uitgaat van de gedachte dat marketing gericht moet zijn op het realiseren van zo veel mogelijk ‘transacties’ (aankopen) door consumenten of bedrijven en het werven van zoveel mogelijk nieuwe klanten. Het vertrekpunt daarbij is de marketingmix, en het perspectief is voornamelijk op de korte termijn gericht. Het succes van de transactiebenadering wordt uitgedrukt in winst, marktaandeel of omzet. Van klantinformatie wordt nauwelijks gebruikgemaakt, in elk geval niet systematisch of gepland.

Vraag de nieuwe studiegids 2019-2020 aan

Wilt u nog beter worden in uw werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of bent u toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij u en uw situatie past. Vraag nu de studiegids 2019-2020 aan of bekijk het vernieuwde aanbod op onze website.

Opleidingsadvies op maat?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 21.00 en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.