NCOI Onderzoeksinstituut

Onderzoekslijn: IT-toepassing

Opleiding
Lector
Dr. ir. Rob Kwikkers MBA
Betrokken lid Academic Board




 
Probleem en relevantie

IT is niet meer weg te denken, zeker niet uit het bedrijfsleven. E-commerce, customer relationship management, aansluiting op sociale netwerken, marktgerichte toepassingen, IT is op meerdere vlakken essentieel. Echter zitten bij bedrijven de meeste IT-toepassingen ‘onder de motorkap’. Er zijn systemen voor het vastleggen van productspecificaties, het op tijd beschikbaar zijn van materialen, het inplannen van mensen en hun werkzaamheden, het regelen van opslag en transport, het doen van de boekhouding, het versturen van facturen en het innen van debiteuren.
 
Sommige van deze processen zijn ‘order winners’, processen die ervoor zorgen dat klanten het bedrijf kunnen vinden, relaties goed worden onderhouden en de klant gemakkelijk een order voor een product dat aan zijn wensen voldoet kan plaatsen. Andere processen zijn ‘performance drivers’, processen die ervoor zorgen dat klantorders, nadat zij geplaatst zijn, voorbereid en gerealiseerd worden tegen de laagste kosten en van hoge kwaliteit zijn als ze uitgeleverd worden. Weer andere processen zijn ondersteunend (support). Zij hebben weinig invloed op de klantgerichte prestatie, maar moeten in een bedrijf nu eenmaal uitgevoerd worden, wel weer zo effectief en efficiënt mogelijk.
 
Het zal duidelijk zijn dat de IT-ondersteuning in een bedrijf in eerste instantie optimaal moet zijn wat betreft de order winners en de performance drivers. Een bedrijf is niet succesvol omdat het zo goed kan boekhouden, maar omdat het de verkregen orders goed kan verwerken en vooral omdat het goed orders weet te scoren.
 
Het hangt van de bedrijfstak en de concurrentiepositie van een bedrijf af welke processen order winners, welke performance drivers en welke ondersteunend zijn. Ook de bedrijfsstrategie is bepalend: een low-cost-strategie leidt tot andere IT-prioriteiten dan een differentiatiestrategie (Porter).
 
Onderzoeksveld

Dit onderzoek omvat bedrijven in de breedste zin, van klein tot groot, van producerend tot dienstverlenend. Met het onderzoek worden feiten verzameld over individuele bedrijven en branches als geheel. Het heeft ook betrekking op ketens van bedrijven in supply chains, die juist door uitwisseling van informatie en koppeling of zelfs integratie van systemen goed kunnen functioneren.
 
Onderzoeksvragen

In het onderzoek willen we vaststellen wat de huidige toestand van het Nederlandse bedrijfsleven is, wat de (steeds bewegende) huidige stand van de mogelijkheden is en welke ‘gaps’ er nog gevuld moeten worden. Met deze kennis kunnen gericht aanbevelingen aan bedrijven gedaan worden over de te volgen IT-strategie.

Overzicht en onderlinge vergelijking leidt tot benchmarkstudies en ‘best in class’-voorbeelden, die weer kunnen leiden tot actieplannen voor bedrijven waarin de studenten hun onderzoek doen.

Deelvragen in het onderzoek zijn (per branche, bedrijfstype, positie in de keten):
  • Welke processen in het onderzochte bedrijf vallen in de klassen order winners, performance drivers en support?
  • Hoe zijn deze processen in de huidige praktijk met IT-systemen ondersteund; waar liggen de huidige en toekomstige prestatieproblemen?
  • Hoe kunnen moderne systemen oplossing bieden voor de gesignaleerde problemen (kwantitatieve bewijzen, geen leerstellingen van het geloof)?
Onderzoeksvragen kunnen zowel onderzocht worden binnen een branche als in individuele bedrijven.
 
Van studenten wordt verwacht dat zij ook eigen vraagstellingen formuleren. Echter, des te meer de onderzoeksvragen parallel lopen, des te meer waarde kan (de som van) het onderzoek hebben voor benchmarkstudie, best-in-class-identificatie, gapanalyse en de input voor strategie van bedrijven.
 
Aanbevolen literatuur

Thiadens, Th. J. G. (2008). Sturing en organisatie van ICT-voorzieningen. Zaltbommel: Van Haren Publishing.
Lundqvist, A. et al. (2015). ‘Roadmap ICT for the top sectors’. Den Haag: ICT-onderzoek Platform Nederland.
Thuiswinkel (2015). E-Commerce Benchmark 2015 (www.thuiswinkel.org) (www.ecommercebenchmark.org)
ICT-Informatiecentrum (2014). CRM-oplossingen en Leveranciers (www.crmsystemen.nl)
ICT-Informatiecentrum (2015). Alles over PLM-systemen (www.plmsystemen.nl)
ICT-Informatiecentrum (2015). Handboek ERP-softwareselectie (www.erpsystemen.nl)
ICT-Informatiecentrum (2014). WMS-oplossingen en Leveranciers (www.wmssystemen.nl)
ICT-Informatiecentrum (2014). TMS-oplossingen en Leveranciers (www.tmssystemen.nl

Vraag de studiegids 2019-2020 aan

Wilt u nog beter worden in uw werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of bent u toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij u en uw situatie past. Vraag nu de gratis studiegids 2019-2020 aan.

Opleidingsadvies op maat?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 21.00 en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.