Menu
NCOI Opleidingen - Communicatie & Juridisch

HBO Bachelor Communicatie specialisatie Marketingcommunicatie

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Vakgebied

Communicatie

Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Meer informatie

Download brochure

Wil je dit met iemand delen?

Mail door
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

We leven in een online tijdperk. Op het gebied van marketingcommunicatie is het genereren van conversie, het verhogen van engagement via social media en het personaliseren van content belangrijker dan ooit om optimale resultaten te boeken. Docenten uit de communicatiepraktijk behandelen de nieuwste trends. In deze opleiding ontwikkel je de vaardigheden om je eigen projecten op te zetten. Je vertaalt branding naar de juiste communicatiestrategie om zo je product of dienst op de meest succesvolle wijze bij de doelgroep te krijgen. In deze specialisatie wordt daarom extra aandacht besteed aan branding, positionering, inzicht in consumentengedrag en effectiviteit van media. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO. Dat garandeert je een opleiding van hoge kwaliteit en een Bachelorgetuigschrift van hoge waarde op de arbeidsmarkt.

Je resultaat

  • Je zet professionele marketingcommunicatieplannen op en gebruikt passende media om je doelen te bereiken
  • Na succesvolle afronding ontvang je het officieel erkende Bachelorgetuigschrift HBO Bachelor Communicatie

Waarom NCOI?

  • Voor werkenden: opleidingen die goed te combineren zijn met werk en privé
  • Flexibel: meerdere startmomenten op meerdere locaties per jaar
  • Begeleiding: topdocenten uit de praktijk en een persoonlijke studiebegeleider
  • Kwaliteit: hoog aangeschreven bij werkgevers én geaccrediteerd door de NVAO

Doelgroep

Je hebt een grote interesse in communicatie. Bovendien wil je je specialiseren op het gebied van marketingcommunicatie. Ook wil je graag een volledige Bachelorgraad behalen.

Deze Bachelor kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.

Opbouw van de opleiding

De HBO Bachelor Communicatie specialisatie Marketingcommunicatie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Het programma biedt een aantrekkelijke combinatie van vakinhoud en vaardigheden. Om succesvol te zijn in de praktijk dien je namelijk niet alleen te beschikken over vakkennis, maar zijn juist ook praktische vaardigheden van belang.

Je werkt, afhankelijk van je studievariant, aan 1 of 2 modules op hetzelfde moment, daardoor houd je focus. Dat werkt prettig en is heel overzichtelijk. Je kunt kiezen uit meerdere studievarianten. Studeer je 's avonds, dan volg je wekelijks een bijeenkomst van 3 uur. Als je de dagstudie volgt, heb je om de week 2 bijeenkomsten die samen 1 dag duren. Ook kun je kiezen (delen van) de opleiding online te volgen.

Per fase werk je vervolgens aan een integrale opdracht en een praktijkprogramma waarin je de concrete toepassing van de opleiding verwerkt in een portfolio. Je sluit de opleiding af met een praktische afstudeeropdracht. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.

Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.

Praktijkgericht leren

Als je een baan hebt die aansluit op je opleiding, dan maak je opdrachten in je eigen werkomgeving. Zo doe je ervaring op met de onderwerpen uit de opleiding.

Ligt je werk niet in het verlengde van de opleiding? Dan kun je toch deelnemen. Je loopt dan stage, zodat je ervaring kunt opdoen in het vakgebied. Je kunt je stage combineren met het afstuderen, maar je kunt ook eerder in de opleiding stage lopen.

Specialisatie Marketingcommunicatie

Je kiest binnen de HBO Bachelor Communicatie voor de specialisatie Marketingcommunicatie. Dat heeft als voordeel dat je vanaf de start je opdrachten kunt toepassen op marketing- en communicatie-uitingen binnen je eigen werkomgeving. Tijdens de tweede fase volg je een apart programma met de modules Communicatie B1 en Marketingcommunicatie B2 gericht op je specialisatie. De derde fase is een verdiepende fase die je op het gewenste HBO Bachelorniveau brengt. Je studeert af in de richting van je specialisatie.

Gunstige financiering

Betaal je het programma zelf? Vanwege de officiële erkenning van NCOI kunnen je opleidingskosten grotendeels gefinancierd worden door de overheid, dit heet levenlanglerenkrediet. Zie LevenLangLerenKrediet (LLLK) voor meer informatie of neem contact op met onze opleidingsadviseurs.

Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma

Erkend HBO Bachelorgetuigschrift

Als je alles met succes hebt afgerond, ontvang je het officiële Bachelorgetuigschrift ‘HBO Bachelor Communicatie’ met als aantekening Marketingcommunicatie. Je mag je dan Bachelor in Communicatie noemen en de graad BA (Bachelor of Arts) voeren. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO en voldoet daarmee aan alle strenge eisen die gelden voor Bacheloropleidingen. Je ontvangt van NCOI een internationaal erkend Bachelorgetuigschrift met hoge waarde op de arbeidsmarkt. Zie Erkenningen voor meer opleidingsinformatie.

Programma 240 EC

De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.

Fase 1

In de eerste fase leg je de basis om als marketingcommunicatieprofessional aan de slag te gaan. Je verdiept je in de bedrijfsvoering en de doelstellingen van het bedrijf. Daarnaast onderzoek je de waarde van het imago en de reputatie van een merk. Wat maakt een merk uniek? En hoe communiceer je het merk naar de consument? Je leert verschillende soorten content gebruiken om de doelgroep te motiveren zaken met jouw organisatie te doen.

  • Corporate communicatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Visie, missie en doelen
    • Identiteit, imago en reputatie
    • Arbeidsmarktcommunicatie en employer branding
    • Interne communicatie
    • Communicatie bij veranderingsprocessen
    • Maatschappelijk verantwoord ondernemen
    • Corporate branding
  • Marketingcommunicatie en branding 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Branding
    • Marketingcommunicatieplan
    • Marketingcommunicatie-instrumenten
    • Geïntegreerde communicatie
    • Werking van marketingcommunicatie
    • Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
    • (Tactisch) positioneren
    • ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
    • Public relations
    • Actuele ontwikkelingen marcom
  • Social media 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Trends en ontwikkelingen binnen social media
    • Social-mediakanalen
    • Bereik van social media
    • Social Search
    • Communitymanagement
    • Organisatorische consequenties
    • Social media monitoring tools
  • Management en organisatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in de werking van organisaties
    • Organisatiestructuur en -processen
    • Managementtaken en leiderschapsstijlen
    • Leidinggeven en motiveren
    • Plannen, aansturen en bewaken
    • Werkverdeling en samenwerking
    • Bevoegdheden en besluitvorming
    • Effectieve werkorganisatie
  • Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Inzicht in jezelf en anderen
    • Kernkwaliteiten
    • Motivatie en belangen van anderen
    • Effectieve gesprekstechnieken
    • Lastige gesprekken voeren
    • Weerstand en emoties
    • Situationeel handelen
    • Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
    • Invloedstijlen
    • Je doelen bereiken

Communicatie in de praktijk 8 EC

Integrale opdracht 6 EC

Praktijkprogramma 6 EC

Fase 2

In de tweede fase staat je specialisatie Marketingcommunicatie centraal. Marketingcommunicatie gaat verder dan de reputatie, maar is meer gericht op de manier van communiceren en het bereiken van doelen. Het omvat alle middelen waarmee de organisatie communiceert richting de doelgroep en de opdrachtgever om de producten, diensten, maar ook het bedrijf zelf goed in de markt te zetten. Je neemt deel aan de volgende modules:

Communicatie B1 8 EC

Marketingcommunicatie B2 8 EC

Examentraining Marketingcommunicatie B2 8 EC

PR en Mediarelaties 8 EC

Storytelling 8 EC

Projectmanagementvaardigheden 8 EC

Integrale opdracht 6 EC

Praktijkprogramma 6 EC

Fase 3

Fase 3 is de verdiepende fase. Je werkt toe naar een communicatiestrategie waarin je rekening houdt met de verschillende kanalen waarop klanten je kunnen vinden.

  • Communicatiestrategie 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Visie, missie en doelen
    • Het opzetten van een communicatiestrategie
    • Omnichannelstrategie; communicatiedashboard
    • Strategisch communicatieframe
    • Budget
    • Accountability
    • Communicatiestrategie en -budget
    • Effectiviteit van communicatie meten
    • Opzetten van een communicatieplan
  • Conceptontwikkeling 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in de communicatiedoelstelling
    • Het vaststellen van het vertrekpunt
    • Behoeften van de opdrachtgever in kaart brengen
    • Briefen en debriefen van de gewenste propositie
    • Creativiteit en conceptontwikkeling
    • Werkvormen voor creativiteit en ideevorming
    • Van idee naar concept
    • Beoordelen van het concept
    • Overtuigend presenteren van het concept
  • Contentstrategie 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Strategie voor content
    • KPI’s voor contentstrategie
    • Vertaling van strategie naar concreet plan
    • Verschillende vormen van content
    • Branding en boodschap
    • Contentcreation en curation
    • Richtlijnen en ontwikkelingen omtrent content
  • Adviesvaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Adviesrollen en adviesrelaties
    • Kwaliteiten van een adviseur
    • Fases in het adviesproces
    • Gespreks- en luistervaardigheden
    • Herkennen van en omgaan met weerstand
    • Eigen adviesstijl
    • Beïnvloedingsstrategie
    • Draagvlak en borging van adviezen
    • Motiverende gespreksvoering

Integrale opdracht 6 EC

Praktijkprogramma 10 EC

Afstudeerfase

In de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan een praktische afstudeeropdracht, waarmee je je opleiding afrondt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.

Praktijkprogramma 30 EC

Afstudeeropdracht 30 EC

Lesplanning
Lesplanning
Lesplanning
Lesplanning
Lesplanning

Startdata en bijeenkomsten

De dagvariant kan op vrijdag of zaterdag gevolgd worden, de avondvariant op maandag, dinsdag of donderdag.

Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenoverzicht Ineens Per jaar
(3 termijnen)
Per kwartaal
(12 termijnen)
Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
Dossiervorming (eenmalig) € 200,- niet mogelijk niet mogelijk niet mogelijk
Lesgeld € 8.990,- € 3.236,40 € 809,10 € 269,70
Studiemateriaal € 1.890,- € 680,40 € 170,10 € 56,70
Examenkosten € 2.990,- € 1.076,40 € 269,10 € 89,70
Comptentie ontwikkelprogramma (stage) en projectbegeleiding € 1.980,- € 712,80 € 178,20 € 59,40
Afstuderen € 1.790,- € 644,40 € 161,10 € 53,70
Diplomering € 500,- € 180,- € 45,- € 15,-
Arrangementskosten Zie onderstaande toelichting.

Kostenspecificatie

Dossiervorming (eenmalig) Ineens € 200,- Per jaar
(3 termijnen)
niet mogelijk Per kwartaal
(12 termijnen)
niet mogelijk Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
niet mogelijk
Lesgeld Ineens € 8.990,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 3.236,40 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 809,10 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 269,70
Studiemateriaal Ineens € 1.890,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 680,40 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 170,10 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 56,70
Examenkosten Ineens € 2.990,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 1.076,40 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 269,10 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 89,70
Comptentie ontwikkelprogramma (stage)
en projectbegeleiding
Ineens € 1.980,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 712,80 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 178,20 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 59,40
Afstuderen Ineens € 1,790,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 644,40 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 161,10 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 53,70
Diplomering Ineens € 500,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 180,- Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 45,- Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 15,-
Arrangementskosten Zie onderstaande toelichting.

Bij betaling ineens is 8% korting inbegrepen. Indien u in termijnen betaalt vervalt de korting. Betalen per maand is alleen mogelijk voor particulieren. 

Wil jij een kostenoverzicht in jouw mailbox ontvangen?
Kostenoverzicht aanvragen

Locatie- en arrangementskosten

NCOI Opleidingen regelt tijdens uw opleiding onbeperkt koffie, thee en water. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,-(excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Als dat expliciet vermeld staat, brengen wij ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw).

Reprorechten en hand-outs

Voor alle opleidingen brengen wij de kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

Fiscaal voordeel

Betaalt u de opleiding of training zelf dan kunt u maximaal € 15.000,- aan opleidingskosten aftrekken van uw inkomstenbelasting. Klik hier voor meer informatie.

Btw

Kiest u voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of een volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn in beginsel belast met 21% btw. 

Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaalt u uw opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. 

Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw. 

Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen. 

HBO Bachelor Communicatie specialisatie Marketingcommunicatie

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Vakgebied

Communicatie

Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Meer informatie

Download brochure

Wil je dit met iemand delen?

Mail door

Heeft u vragen?

Onze deskundige opleidingadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.
Voorlichtingsbijeenkomst NCOI

Voorlichtingsbijeenkomsten

Tijdens de voorlichtingsbijeenkomsten ontdekt u hoe het is om een opleiding te volgen bij NCOI. Bijvoorbeeld door de algemene presentatie bij te wonen. Of door een introductieles te volgen van een van onze docenten. Hierdoor krijgt u een goede indruk van de aanpak en opzet van een les. U kunt ook een persoonlijk adviesgesprek voeren met een van onze opleidingsadviseurs. De voorlichtingsbijeenkomsten worden georganiseerd in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht.

Studiegids NCOI

Vraag de studiegids aan

Wilt u nog beter worden in uw werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of bent u toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij u en uw situatie past. Vraag nu de gratis studiegids aan.

Contact NCOI

Opleidingsadvies op maat?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.