Menu
NCOI Opleidingen - ICT & Makelaardij

HBO Bachelor Management, Economie en Recht (MER) specialisatie Makelaardij en vastgoed

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Meer informatie

Download brochure

Wil je dit met iemand delen?

Mail door
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Deze erkende opleiding HBO Bachelor Management, Economie en Recht van Hogeschool NCOI biedt je de unieke mogelijkheid je te specialiseren tot een professional in de uitdagende wereld van vastgoed en makelaardij. In dit programma verbreed je je kennis en vaardigheden op het gebied van makelaardij, taxaties, vastgoed, het Nederlands recht en financiën. Daarnaast ontwikkel je sterke adviesvaardigheden. Na deze opleiding heb je een compleet beeld van de onroerendgoedmarkt, ken je de relevante wet- en regelgeving binnen het vakgebied en bezit je bouwkundige kennis om onder andere de staat van gebouwen te beoordelen. Je hebt je verder ontwikkeld tot breed opgeleide HBO’er. Een zeer veelzijdige en uitstekende ondersteuning voor de rest van je carrière!

Je resultaat

  • Je hebt diepgaande kennis van makelaardij, taxaties, vastgoed en het Nederlands recht
  • Je hebt uitstekende carrièrekansen in de makelaardij en vastgoed
  • Na succesvolle afronding ontvang je het officieel erkende Bachelorgetuigschrift HBO Bachelor Management, Economie en Recht

Waarom NCOI?

  • Voor werkenden: opleidingen die goed te combineren zijn met werk en privé
  • Flexibel: meerdere startmomenten op meerdere locaties per jaar
  • Begeleiding: topdocenten uit de praktijk en een persoonlijke studiebegeleider
  • Kwaliteit: hoog aangeschreven bij werkgevers én geaccrediteerd door de NVAO

Doelgroep

Je bent ambitieus en wilt je Bachelor behalen. Je wilt je kennis en vaardigheden op het gebied van management, economie en recht verbreden en je specialiseren in de richting van makelaardij en vastgoed. Met deze opleiding word je breed en praktijkgericht opgeleid voor bijvoorbeeld een functie als manager van een makelaarskantoor of assetmanager.

Deze Bachelor kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.

Opbouw van de opleiding

De HBO Bachelor Management, Economie en Recht (MER) specialisatie Makelaardij en vastgoed is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Het programma biedt een aantrekkelijke combinatie van vakinhoud en vaardigheden. Om succesvol te zijn in de praktijk dien je namelijk niet alleen te beschikken over vakkennis, maar zijn juist ook praktische vaardigheden van belang.

Je werkt, afhankelijk van je studievariant, aan 1 of 2 modules op hetzelfde moment, daardoor houd je focus. Dat werkt prettig en is heel overzichtelijk. Je kunt kiezen uit meerdere studievarianten. Studeer je 's avonds, dan volg je wekelijks een bijeenkomst van 3 uur. Als je de dagstudie volgt, heb je om de week 2 bijeenkomsten die samen 1 dag duren. Ook kun je kiezen (delen van) de opleiding online te volgen.

Per fase werk je vervolgens aan een integrale opdracht en een praktijkprogramma waarin je de concrete toepassing van de opleiding verwerkt in een portfolio. Je sluit de opleiding af met een praktische afstudeeropdracht. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.

Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.

Praktijkgericht leren

Als je een baan hebt die aansluit op je opleiding, dan maak je opdrachten in je eigen werkomgeving. Zo doe je ervaring op met de onderwerpen uit de opleiding.

Ligt je werk niet in het verlengde van de opleiding? Dan kun je toch deelnemen. Je loopt dan stage, zodat je ervaring kunt opdoen in het vakgebied. Je kunt je stage combineren met het afstuderen, maar je kunt ook eerder in de opleiding stage lopen.

Specialisatie Makelaardij en vastgoed

Je kiest binnen de HBO Bachelor Management, Economie en Recht voor de specialisatie Makelaardij en vastgoed. Dat heeft als voordeel dat je vanaf de start je opdrachten kunt toepassen op makelaardij. Tijdens de tweede fase volg je een apart programma met de specifieke modules Makelaardijleer en taxaties, Marketing en sales voor de makelaar en Financiering en recht voor de makelaar. De derde fase is een verdiepende fase die je op het gewenste HBO Bachelorniveau brengt. Je studeert af in de richting van je specialisatie.

Gunstige financiering

Betaal je het programma zelf? Dan kun je gebruikmaken van het levenlanglerenkrediet, een aantrekkelijke studiefinanciering voor volwassenen. Daarmee kan iedereen tot 55 jaar de opleidingskosten grotendeels door de overheid laten financieren. Kijk op onze pagina over het levenlanglerenkrediet (LLLK) voor meer informatie of neem contact op met onze opleidingsadviseurs.

Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma

Erkend HBO Bachelorgetuigschrift

Als je alles met succes hebt afgerond, ontvang je het officiële Bachelorgetuigschrift ‘HBO Bachelor Management, Economie en Recht’ met als aantekening Makelaardij en vastgoed. Je behaalt met deze opleiding de officiële graad van Bachelor. Dit is een internationaal erkende titel die je mag gebruiken als je de opleiding met succes hebt afgerond. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO en voldoet daarmee aan alle strenge eisen die gelden voor Bacheloropleidingen. Je ontvangt van NCOI een internationaal erkend Bachelorgetuigschrift met hoge waarde op de arbeidsmarkt.

Programma 240 EC

De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.

Fase 1

  • Management en organisatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in de werking van organisaties
    • Organisatiestructuur en -processen
    • Managementtaken en leiderschapsstijlen
    • Leidinggeven en motiveren
    • Plannen, aansturen en bewaken
    • Werkverdeling en samenwerking
    • Bevoegdheden en besluitvorming
    • Effectieve werkorganisatie
  • Inleiding recht 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Bronnen van het recht
    • Algemene juridische basisbegrippen
    • Inrichting van het Nederlands koninkrijk
    • Processen van wet- en regelgeving
    • Doorwerking van het internationale recht
    • Civiel recht, bestuursrecht en strafrecht
    • Trias Politica: wetgevende, uitvoerende en rechtsprekende macht
    • Organisatie van de rechterlijke macht en rechtspraak
  • Privaatrecht 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Kernaspecten van vermogens- en goederenrecht
    • Rechtshandeling en overeenkomst
    • Nakoming en niet-nakoming
    • Verzuim, ingebrekestelling en schadevergoeding
    • Vertegenwoordiging
    • Overdracht
    • Eigendom en beperkte rechten
    • Verbintenissen in het algemeen
    • Onrechtmatige daad
  • Bedrijfseconomische aspecten 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Lezen en begrijpen van financiële overzichten
    • Werken met financiële kengetallen
    • Indeling van kosten en break-even analyse
    • Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
    • Beoordelen van een investeringsvoorstel
    • Werken met een planning-en-controlcyclus
    • Financiële gegevens bij besluitvorming
  • Projectmanagementvaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Kenmerken van projecten
    • Projectmanagementmethoden
    • Projectafbakening en -fasering
    • Projectorganisatie en -omgeving
    • Budgetbeheersing
    • Risicomanagement
    • Succesvolle projectafronding
  • Management in de praktijk 8 EC
    • Analyse van managementvraagstukken
    • Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
    • Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Fase 2

  • Makelaardijleer en taxaties 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Koop en verkoop
    • Financiering
    • Huur en verhuur
    • Erfpacht en pacht
    • Dienst voor het Kadaster en de ­openbare registers
    • De rol van de makelaar
    • Taxatieleer
    • Wet waardering onroerende zaken
    • Beleggen in vastgoed
    • Vastgoedmanagement
  • Financiering en recht voor de makelaar 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Financiering van vastgoed
    • De hoogte van de financiering
    • Fiscale regelgeving
    • Hypotheek- en rentevormen
    • Relevante verzekeringen voor de ­makelaar
    • Vastgoedwetgeving
    • Ruimtelijkeordenings- en volkshuis­vestingsrecht
    • Milieurecht
  • Marketing en sales voor de makelaar 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Marketinganalyse en strategie
    • Ken je klant en andersom
    • Promotie en productbeleid
    • Prijs en distributie in het internettijdperk
    • De positie en de kwaliteiten van de makelaar als verkoper
    • Het eerste contact/gesprek: contracteren
    • De adviesrol van de makelaar
    • De afsluiting
  • Ondernemingsrecht 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Ondernemingsvormen, waaronder bv, nv, stichting en vennootschappen
    • Fusie en splitsing
    • Geschillenregeling en het recht van enquête
    • Jaarrekeningen
    • (Bestuurders)aansprakelijkheid
    • Ontbinding en vereffening
    • Vertegenwoordiging
  • Financieel management voor managers 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Interpreteren van financiële overzichten
    • Kosten en opbrengsten
    • Kostprijs
    • Budgettering
    • Break-even analyse
    • Investeringen en risicomanagement
    • Managementrapportage en ­-verantwoording
    • Financiële ondersteuning besluitvorming
  • Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Inzicht in jezelf en anderen
    • Kernkwaliteiten
    • Motivatie en belangen van anderen
    • Effectieve gesprekstechnieken
    • Lastige gesprekken voeren
    • Weerstand en emoties
    • Situationeel handelen
    • Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
    • Invloedstijlen
    • Je doelen bereiken
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Fase 3

  • Organisatie en verandering 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Doel en achtergrond van veranderen
    • Stromingen in verandermanagement
    • Veranderen en organisatiecultuur
    • Veranderstrategie
    • De verandermanager en leiderschap
    • Communicatie tijdens veranderproces
    • Implementatie van veranderingen
    • Evaluatie van veranderingen
  • Strategisch management 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Strategische oriëntatie
    • Strategische positionering
    • Concurrentiestrategieën
    • Interne en externe analyse
    • Strategie, cultuur en structuur
    • Vormen van samenwerking
    • Strategie en verandermanagement
    • Geografische spreiding en verticale integratie
    • Kritische succesfactoren
    • Formuleren van een strategisch plan
  • Data-analyse voor managers 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Uitgangspunten in werken met data
    • Meerwaarde uit data halen
    • Grondbeginselen van big-data-analyse
    • Business intelligence (BI) tools
    • Inzicht in data en visualisatie
    • Managementrapportages en data dashboards
    • Datagedreven besluitvorming
    • Data en forecasting
    • Machine learning en kenmerken van algoritmes
  • Adviesvaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Adviesrollen en adviesrelaties
    • Kwaliteiten van een adviseur
    • Fases in het adviesproces
    • Gespreks- en luistervaardigheden
    • Herkennen van en omgaan met weerstand
    • Eigen adviesstijl
    • Beïnvloedingsstrategie
    • Draagvlak en borging van adviezen
    • Motiverende gespreksvoering
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 10 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Afstudeerfase

  • Praktijkprogramma 30 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
  • Afstudeeropdracht 30 EC
    • Praktische afstudeeropdracht, waarmee je je opleiding afrondt

Fase 1

In de eerste fase ga je aan de slag met recht en privaatrecht. Je verdiept je in onderwerpen als verbintenissen, overeenkomsten en rechtshandelingen. Je krijgt inzicht in financiële beslissingen en overzichten. Je beoordeelt investeringsvoorstellen en leert besluitvorming ondersteunen. Daarnaast ontwikkel je vaardigheden op het gebied van projectmanagement.

Fase 2

Tijdens deze fase verdiep je je in vastgoed en makelaardij. Je gaat aan de slag met taxeren en je krijgt inzicht in financiering en recht in de vastgoedsector. Verder verdiep je je in architectuur en bouwkunde. Hiermee kun je snel de bouwkundige staat beoordelen. Zo heb je als makelaar of vastgoedspecialist in alle situaties de juiste kennis en vaardigheden om succesvol te zijn.

Fase 3

In de derde fase concentreer je je op strategisch management en verandermanagement. Je gaat in op de strategische positionering van je bedrijf en verdiept je in concurrentiestrategieën. Verder krijg je inzicht in informatiemanagement, waarbij je ingaat op processen en informatiebeveiliging. Ook ontwikkel je je adviesvaardigheden om je bevindingen goed onderbouwd aan te kunnen geven.

Afstudeerfase

In de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan een praktische afstudeeropdracht, waarmee je je opleiding afrondt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.

Lesplanning
Lesplanning
Lesplanning
Lesplanning
Lesplanning
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenoverzicht Ineens Per jaar
(3 termijnen)
Per kwartaal
(12 termijnen)
Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
Dossiervorming (eenmalig) € 200,- niet mogelijk niet mogelijk niet mogelijk
Lesgeld € 8.990,- € 3.236,40 € 809,10 € 269,70
Studiemateriaal € 1.890,- € 680,40 € 170,10 € 56,70
Examenkosten € 2.990,- € 1.076,40 € 269,10 € 89,70
Comptentie ontwikkelprogramma (stage) en projectbegeleiding € 1.980,- € 712,80 € 178,20 € 59,40
Afstuderen € 1.790,- € 644,40 € 161,10 € 53,70
Diplomering € 500,- € 180,- € 45,- € 15,-
Arrangementskosten Zie onderstaande toelichting.

Kostenspecificatie

Dossiervorming (eenmalig) Ineens € 200,- Per jaar
(3 termijnen)
niet mogelijk Per kwartaal
(12 termijnen)
niet mogelijk Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
niet mogelijk
Lesgeld Ineens € 8.990,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 3.236,40 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 809,10 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 269,70
Studiemateriaal Ineens € 1.890,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 680,40 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 170,10 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 56,70
Examenkosten Ineens € 2.990,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 1.076,40 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 269,10 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 89,70
Comptentie ontwikkelprogramma (stage)
en projectbegeleiding
Ineens € 1.980,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 712,80 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 178,20 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 59,40
Afstuderen Ineens € 1,790,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 644,40 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 161,10 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 53,70
Diplomering Ineens € 500,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 180,- Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 45,- Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 15,-
Arrangementskosten Zie onderstaande toelichting.

Bij betaling ineens is 8% korting inbegrepen. Indien u in termijnen betaalt vervalt de korting. Betalen per maand is alleen mogelijk voor particulieren. 

Wil jij een kostenoverzicht in jouw mailbox ontvangen?
Kostenoverzicht aanvragen

Locatie- en arrangementskosten

NCOI Opleidingen regelt tijdens uw opleiding onbeperkt koffie, thee en water. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,-(excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Als dat expliciet vermeld staat, brengen wij ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw).

Reprorechten en hand-outs

Voor alle opleidingen brengen wij de kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

Fiscaal voordeel

Betaalt u de opleiding of training zelf dan kunt u maximaal € 15.000,- aan opleidingskosten aftrekken van uw inkomstenbelasting. Klik hier voor meer informatie.

Btw

Kiest u voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of een volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn in beginsel belast met 21% btw. 

Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaalt u uw opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. 

Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw. 

Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen. 

HBO Bachelor Management, Economie en Recht (MER) specialisatie Makelaardij en vastgoed

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Meer informatie

Download brochure

Wil je dit met iemand delen?

Mail door

Heeft u vragen?

Onze deskundige opleidingadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 18.00, op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.
Voorlichtingsbijeenkomst NCOI

Voorlichtingsbijeenkomsten

Tijdens de voorlichtingsbijeenkomsten ontdekt u hoe het is om een opleiding te volgen bij NCOI. Bijvoorbeeld door de algemene presentatie bij te wonen. Of door een introductieles te volgen van een van onze docenten. Hierdoor krijgt u een goede indruk van de aanpak en opzet van een les. U kunt ook een persoonlijk adviesgesprek voeren met een van onze opleidingsadviseurs. De voorlichtingsbijeenkomsten worden georganiseerd in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht.

Studiegids NCOI

Vraag de studiegids aan

Wilt u nog beter worden in uw werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of bent u toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij u en uw situatie past. Vraag nu de gratis studiegids aan.

Contact NCOI

Opleidingsadvies op maat?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 18.00, op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.