Marketing

Search Engine Specialist (SRM MKT B)

7 maanden – Aan de slag met Search Engine-tools

In het kort

Wil jij ervoor zorgen dat jouw organisatie online vindbaar is voor de juiste doelgroep? Je bent al bekend met SEO- en SEA-technieken, maar hoe kun je deze tools nu het beste gebruiken om doeltreffende Search Engine-strategieën te ontwikkelen, specifiek ter ondersteuning van je marketingplan? De vakopleiding Search Engine Specialist (SRM MKT B) gaat hier op in. Je leert hoe je het aantal bezoekers van jouw website kunt verhogen, hoe je het gedrag van deze groep in kaart kunt brengen door middel van Google Analytics én hoe je er vervolgens ook echt voor zorgt dat deze online bezoekers gebruikmaken van de dienst die jouw organisatie aanbiedt. Kortom, deze vakopleiding op B-niveau helpt je een boost te geven aan de online effectiviteit van jouw organisatie.

Wil jij ervoor zorgen dat jouw organisatie online vindbaar is voor de juiste doelgroep? Je bent al bekend met SEO- en SEA-technieken, maar hoe kun je deze tools nu het beste gebruiken om doeltreffende Search Engine-strategieën te ontwikkelen, specifiek ter ondersteuning van je marketingplan? De vakopleiding Search Engine Specialist (SRM MKT B) gaat hier op in. Je leert hoe je het aantal bezoekers van jouw website kunt verhogen, hoe je het gedrag van deze groep in kaart kunt brengen door middel van Google Analytics én hoe je er vervolgens ook echt voor zorgt dat deze online bezoekers gebruikmaken van de dienst die jouw organisatie aanbiedt. Kortom, deze vakopleiding op B-niveau helpt je een boost te geven aan de online effectiviteit van jouw organisatie.

Je resultaat

  • Je kunt een campagnestrategie formuleren op basis van de marketingstrategie die de fundering vormt voor de ontwikkeling van jouw campagne
  • Je kunt de juiste KPI’s formuleren en die gebruiken om campagnes te optimaliseren en te evalueren en je kent je doelen en doelgroep
  • Je kunt geavanceerde linkbuilding toepassen die bijdraagt aan een optimale vindbaarheid van je organisatie
  • Je weet hoe je advertentie-extensies optimaal kunt inzetten
  • Je weet hoe je rapportages moet maken, interpreteren en vertalen naar verbeteracties voor je website
  • Je kunt Google Analytics-data interpreteren en begrijpt hoe de bezoekersstromen over jouw website lopen

Doelgroep

Je bent marketing- of communicatieprofessional of -adviseur en je wilt leren hoe je de online marketingstrategie van je organisatie kunt verbeteren met behulp van Search Engine-tools en -strategieën.

Deze opleiding wordt verzorgd op B-niveau. Dit is hét niveau voor de medior marketing- en communicatieprofessionals die op operationeel niveau binnen hun organisatie willen werken.

Aanpak

Met deze vakopleiding Search Engine Specialist (SRM MKT B) verkrijg je diepgaand inzicht in de verschillende Search Engine-tools die je kunt gebruiken bij het online zichtbaar maken van je organisatie en het stimuleren van online contact met je doelgroep. Je gaat aan de slag met het vergroten van het aantal kwalitatieve bezoekers van je website en het gebruiken van CRO-technieken. Hierbij leer je sturen op de juiste KPI’s. Je krijgt concrete praktische toepassingsmogelijkheden aangereikt, die je direct kunt inzetten. Met de kennis die je opdoet, leer je een succesvolle Search Engine-strategie uit te werken en te implementeren. Daarnaast breid je je basiskennis van Google Analytics 4 uit. En uiteraard ga je aan de slag met het ontwikkelen en managen van marketingcampagnes.

Studievarianten

Volg de opleiding via een studievorm die bij jou past:

Klassikaal

Tijdens een klassikale opleiding of training heb je les op een van onze leslocaties met een groep medestudenten en een docent voor de klas. Deze bijeenkomsten vinden meestal overdag plaats tussen 9.30 en 16.30 uur. Bij een aantal opleidingen is het ook mogelijk om bijeenkomsten in de avonduren of op zaterdagen te volgen. Kies je voor lessen overdag, dan heb je één keer in de twee weken les. Volg je lessen in de avonduren? Dan heb je elke week les van 19.00 tot 22.00 uur. Zo is een opleiding met SRM-kwaliteit goed te combineren met een baan en een druk privéleven.

Virtual Classroom

De voordelen van klassikale les in het comfort van je eigen huis. Dat is een les volgen via de Virtual Classroom. In de Virtual Classroom wordt de klasruimte digitaal nagebootst en volg je live les van een van onze vakkundige docenten via de computer. Jij en je medestudenten loggen vanuit thuis in, in het digitale klaslokaal. Dit digitale lokaal is zo ingericht dat het net een live les op een van onze leslocaties is, zonder het gedoe van reizen naar een locatie. 

Wat ga je leren?

Studieprogramma

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Masterclass SEO Advanced (SRM B)

(2 bijeenkomsten)

  • Contentoptimalisatie
  • Geavanceerde linkbuilding
  • Optimaliseren van vindbaarheid
  • Crawl budget
  • Sitesnelheid
  • Featured snippets en structured data

Masterclass SEA Advanced (SRM B)

(2 bijeenkomsten)

  • Strategisch opzetten van campagnes
  • Optimaliseren van kwaliteitsscore
  • Cross-device campagnes optimaliseren
  • Geavanceerde targeting
  • Advertentie-extensies optimaal inzetten
  • Handmatige versus geautomatiseerde biedstrategieën
  • Google Display Netwerk en remarketing
  • Sturen op de juiste KPI's

Masterclass Conversieoptimalisatie - CRO Advanced (SRM B)

(4 bijeenkomsten)

  • Methoden voor conversieoptimalisatie
  • Conversiegerichte teksten beoordelen
  • Je conversieratio meten en analyseren
  • Interpreteren van je Google Analytics data
  • A/B- en multivariate testen
  • Psychologische principes van usability
  • CRO-piramide
  • Optimaliseren voor mobiel gebruik

Masterclass Google Analytics Advanced (SRM B)

(2 bijeenkomsten)

  • Achtergrond Google Analytics 4
  • Inrichten Analytics
  • Rapportage en analyse
  • Doelen, doelgroepen en KPI’s
  • Aandacht voor privacy
  • Conversion modelling
  • Optimalisatierapportage en -analyse
  • Rapportages op maat maken met de Analysehub

Masterclass Campagnes Aansturen (SRM B)

(4 bijeenkomsten)

  • Campagneontwikkeling
  • Campagnestrategieën opzetten
  • Campagneplanning
  • Briefing en mediaplan opstellen
  • Campagnemanagement
  • Tussentijds optimaliseren van je campagne
  • Effectiviteit van campagnes
  • Gebruiken van de juiste KPI’s

Certificaat

Na afloop ontvang je het officiële certificaat 'Search Engine Specialist (SRM MKT B)’.

Jouw investering in één overzicht

Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.

Bereken eenvoudig je kosten!
Vraag nu eenvoudig een kostenoverzicht aan en ontdek de totale kosten, afgestemd op jouw persoonlijke studie- en betalingsvoorkeuren.
Investering
Lesgeld
€ 4.025,00
Studiemateriaal
€ 288,85
Locatiekosten & Arrangementskosten*

Bovengenoemde kosten zijn voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn. Je kunt bij langere opleidingen ook per jaar of per maand betalen.

Wat krijg je hiervoor?

Studie- en lesmateriaal 
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:

  • Boeken, readers en werkboeken
  • Toegang tot het online leerplatform

Bovenop deze kosten brengen wij reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).

*Arrangement- & locatiekosten 
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangementskosten.


Bekijk beschikbare startdata!

Bij NCOI kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is je opleiding flexibel en altijd goed te combineren met werk en privé. Bekijk nu onze actuele lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.

Eerstvolgende startdatum

NCOI Contact

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?

Heb je vragen over deze opleiding of een andere opleiding van NCOI? Wij geven je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Gratis en vrijblijvend. Op basis van jouw huidige loopbaan en ambities kijken wij samen met jou wat de best passende opleiding is. Laat je gegevens achter en wij bellen je binnen twee werkdagen om het advies te bespreken.

Volg deze opleiding met jouw opleidingsbudget 

Heb jij een opleidingsbudget via je werkgever? Dan krijg je dit elk jaar opnieuw. Zonde dus om je budget van dit jaar te laten verlopen. Laat je ontwikkeling op kosten van de werkgever niet links liggen! Schrijf je nu alvast in voor een startmoment in 2026 en ga sterk van start met je voornemens het komende jaar. 

Ambitieuze vrouw met stok

Onze unieke NCOI-methode

Je wilt graag een opleiding volgen, maar hoe doe je dat naast je drukke baan en privéleven? Met onze unieke NCOI-methode gaat dat lukken. Onze opleidingen zijn flexibel ingericht, met handige modules die je stapsgewijs en op eigen tempo kunt volgen. Jouw werkpraktijk staat centraal, zodat je de opgedane kennis direct kunt toepassen. Bij NCOI volg je altijd de kortste en meest efficiënte route naar een waardevol diploma. Zo wordt leren interessanter en dus plezieriger.