Communicatie

SRM C Senior Woordvoerder

5 maanden – Op strategisch niveau aan de slag met content

In het kort

In de praktische opleiding SRM C Senior Woordvoerder leer je doordachte marketingstrategieën op te stellen die aansluiten op de doelstellingen van je organisatie. Je gaat aan de slag met uitvoerige markt- en concurrentieanalyses en het monitoren van meetbare KPI’s. En je legt de focus op contentcreatie. Welke content wil jouw doelgroep zien? En hoe zorg je ervoor dat de juiste content op het juiste moment vindbaar is? Bij deze opleiding krijg je de handvatten voor het maken en effectief verspreiden van jouw content, met SRM kwaliteit.

In de praktische opleiding SRM C Senior Woordvoerder leer je doordachte marketingstrategieën op te stellen die aansluiten op de doelstellingen van je organisatie. Je gaat aan de slag met uitvoerige markt- en concurrentieanalyses en het monitoren van meetbare KPI’s. En je legt de focus op contentcreatie. Welke content wil jouw doelgroep zien? En hoe zorg je ervoor dat de juiste content op het juiste moment vindbaar is? Bij deze opleiding krijg je de handvatten voor het maken en effectief verspreiden van jouw content, met SRM kwaliteit.

Je resultaat

  • Je weet hoe je als woordvoerder effectief optreedt en jouw directie of RvB begeleidt bij communicatievraagstukken
  • Je bent in staat relaties met pers en opiniemakers op te bouwen en kansen en risico’s van (social) media goed in te schatten
  • Je hebt inzicht in beeldvorming en framing en weet hoe je kernboodschappen formuleert die passen bij interne en externe speelvelden
  • Je weet hoe je je voorbereidt op crisissituaties en issues, en hoe je in die situaties professioneel en strategisch optreedt
  • Je leert gespreks- en interviewtechnieken en oefent met mediatraining voor jezelf en het begeleiden van anderen
  • Je ontwikkelt een duidelijke visie op de rol van de woordvoerder, inclusief ethische afwegingen en persoonlijke leerdoelen

Doelgroep

Je bent werkzaam als marketingprofessional, -manager of -adviseur en je wilt meer leren over het ontwikkelen van een brede contentstrategie waarin alle kanalen en doelgroepen vertegenwoordigd zijn.

Deze opleiding wordt aangeboden op C-niveau. Niveau C is het niveau voor medior en senior professionals die hun kennis op tactisch en strategisch niveau willen toepassen.

Aanpak

In deze praktijkgerichte opleiding zul je je kennis en vaardigheden op het gebied van contentstrategie en strategische marketing naar een hoger niveau tillen. Samen met een ervaren trainer en jouw studiegenoten ga je je verdiepen in je doelgroep. Je brengt voor jouw organisatie de markt in kaart, waarbij je goed in beeld krijgt welke strategische ontwikkelingen in de markt zich voordoen. Je gaat aan de slag met de contentstrategiepiramide en je leert KPI’s te gebruiken om in kaart te brengen of je de gewenste resultaten behaalt met jouw content.

Klassikaal of virtual classroom

Klassikaal

Tijdens een klassikale opleiding of training heb je les op een van onze leslocaties met een groep medestudenten en een docent voor de klas. Deze bijeenkomsten vinden meestal overdag plaats tussen 9.30 en 16.30 uur. Bij een aantal opleidingen is het ook mogelijk om bijeenkomsten in de avonduren of op zaterdagen te volgen. Kies je voor lessen overdag, dan heb je één keer in de twee weken les. Volg je lessen in de avonduren? Dan heb je elke week les van 19.00 tot 22.00 uur. Zo is een opleiding met SRM-kwaliteit goed te combineren met een baan en een druk privéleven.

Virtual Classroom

De voordelen van klassikale les in het comfort van je eigen huis. Dat is een les volgen via de Virtual Classroom. In de Virtual Classroom wordt de klasruimte digitaal nagebootst en volg je live les van een van onze vakkundige docenten via de computer. Jij en je medestudenten loggen vanuit thuis in, in het digitale klaslokaal. Dit digitale lokaal is zo ingericht dat het net een live les op een van onze leslocaties is, zonder het gedoe van reizen naar een locatie. 

Wat ga je leren?

Studieprogramma

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Pers en opiniemakers

(2 bijeenkomsten)

  • Wat is de werkwijze van journalisten en (online) opiniemakers?  
  • Wat zijn de ontwikkelingen in het veld? 
  • Hoe vind je de juiste journalist voor jouw verhaal? 
  • Hoe bouw je blijvende relaties op met de pers? Welke afspraken kun je maken? 
  • Wat zijn de risico’s en kansen van social media? 

Mediatraining: gesprekstechnieken en omgaan met de camera

(4 bijeenkomsten)

  • Je weet wat je (niet) wilt vertellen, je weet waar je dat (niet) wilt: hoe zorg je daarvoor in de praktijk?  
  • Het spel van vraag en antwoord met de verschillende media. 
  • Begeleiden van directeur of anderen uit jouw organisatie voor en tijdens persmomenten.  

Gastcollege woordvoering in de praktijk

(1 bijeenkomsten)

  • Een gastcollege van een woordvoerder uit de praktijk 

Het speelveld van de woordvoerder

(2 bijeenkomsten)

  • Coachen/begeleiden van jouw RvB, MT of directie 
  • Woordvoerder zijn 
  • Omgaan met interne druk 
  • Afstemmen met de interne organisatie en deze informeren 
  • Ethiek 

Startdag: 'Kick-off naar Woordvoerder'

(2 bijeenkomsten)

  • Kennismaking medestudenten 
  • Persoonlijke leerdoelen en ambities 
  • Opbouw opleiding en samenhang lessen 
  • Introductie docenten van modules 
  • Uitleg afronding opleiding 
  • Gastles 

Beeldvorming, kernboodschappen en het opbouwen van een frame

(2 bijeenkomsten)

  • Wat bepaalt hoe mensen over mensen, organisaties en situaties denken en hoe kun je daar invloed op uitoefenen? 
  • Hoe zet je een frame, voorkom je een frame en wat doe je als je in een frame zit? 
  • Wat moet je boodschap zijn, wat is de kernboodschap en hoe verhoudt deze zich met de externe en interne speelvelden? 
  • Wat is het belang van het verhaal, hoe maak je het en hoe sluit het aan bij de speelvelden? 
  • Welke rol spelen pers en social media bij de beeldvorming? 

Crisis en Issues

(2 bijeenkomsten)

  • Waarin wijken crisissituaties af van het dagelijks werk? 
  • Hoe bereid je je voor op een crisis of op issues? 
  • Hoe voorkom je crisis en issues? 
  • Er is toch een crisis, wat is jouw rol en hoe vul je die in?  
  • Hoe buig je een crisis om naar een kans? 

Certificaat

Na afloop ontvang je het officiële certificaat 'SRM C Senior Woordvoerder’.

Jouw investering in één overzicht

Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.

Bereken eenvoudig je kosten!
Vraag nu eenvoudig een kostenoverzicht aan en ontdek de totale kosten, afgestemd op jouw persoonlijke studie- en betalingsvoorkeuren.
Investering
Lesgeld
€ 5.370,00
Examenkosten
€ 210,00
Studiemateriaal
€ 316,10
Arrangementskosten & Locatiekosten*

Bovengenoemde kosten zijn voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn. Je kunt bij langere opleidingen ook per jaar of per maand betalen.

Wat krijg je hiervoor?

Studie- en lesmateriaal 
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:

  • Boeken, readers en werkboeken
  • Toegang tot het online leerplatform

Bovenop deze kosten brengen wij reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).

*Arrangement- & locatiekosten 
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangementskosten.


Bekijk beschikbare startdata!

Bij NCOI kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is je opleiding flexibel en altijd goed te combineren met werk en privé. Bekijk nu onze actuele lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.

Eerstvolgende startdatum

NCOI Contact

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?

Heb je vragen over deze opleiding of een andere opleiding van NCOI? Wij geven je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Gratis en vrijblijvend. Op basis van jouw huidige loopbaan en ambities kijken wij samen met jou wat de best passende opleiding is. Laat je gegevens achter en wij bellen je binnen twee werkdagen om het advies te bespreken.

Volg deze opleiding met jouw opleidingsbudget 

Heb jij een opleidingsbudget via je werkgever? Dan krijg je dit elk jaar opnieuw. Zonde dus om je budget van dit jaar te laten verlopen. Laat je ontwikkeling op kosten van de werkgever niet links liggen! Schrijf je nu alvast in voor een startmoment in 2026 en ga sterk van start met je voornemens het komende jaar. 

Ambitieuze vrouw met stok

Onze unieke NCOI-methode

Je wilt graag een opleiding volgen, maar hoe doe je dat naast je drukke baan en privéleven? Met onze unieke NCOI-methode gaat dat lukken. Onze opleidingen zijn flexibel ingericht, met handige modules die je stapsgewijs en op eigen tempo kunt volgen. Jouw werkpraktijk staat centraal, zodat je de opgedane kennis direct kunt toepassen. Bij NCOI volg je altijd de kortste en meest efficiënte route naar een waardevol diploma. Zo wordt leren interessanter en dus plezieriger.