Zo maakt u een succesvolle homepage

De homepage van uw website is de ontvangsthal en de plek van waaruit de bezoeker verder navigeert. Hoe zorgt u er nu voor dat uw bezoeker niet bij binnenkomst al afhaakt? Door het doel van de website meteen bij binnenkomst duidelijk te maken!
 
De positie van uw doel
Allereerst moet u beslissen op welke plek u het doel wilt hebben. De bezoeker ziet het gedeelte ‘boven de vouw’ als eerste, dus boven aan de pagina is de meest logische plek. Misschien heeft u op dit moment een carrousel met verschillende roulerende visuals op uw homepage staan. Dit ziet er dynamisch en actueel uit, maar uit onderzoek blijkt dat deze een negatief effect heeft op het aantal doorkliks. U kunt dus overwegen deze weg te halen of te vervangen door een statische visual.
 
Welk doel zet u op deze plek?
De volgende vraag is welk doel u op deze plek wilt zetten. Weet u wat het doel van de bezoeker is? Dan kunt u hem op de homepage de mogelijkheid geven direct te beginnen met deze taak. Bezoekers van de NS-website, bijvoorbeeld, willen meestal weten hoe laat hun trein gaat. Dit kunnen ze op de homepage opzoeken. Maar wilt u, zoals CARE Nederland, uitleggen wat uw organisatie precies doet? Dan is de inhoud van uw doel alweer heel anders. U kunt er ook voor kiezen uw belangrijkste product of dienst te promoten. Dit kan het populairste product zijn, of een product dat wel een boost kan gebruiken. De inhoud moet wel aansluiten op de behoeften van uw bezoeker, dus zorg dat u heeft onderzocht welke behoeften deze heeft. Tot slot kunt u ervoor kiezen een actueel onderwerp uit te lichten. Ook hier is het belangrijk dat u de behoeften van uw bezoeker onderzoekt en hierbij aansluit.
 
Verleid uw lezer verder te lezen
Zoals gezegd is de homepage de ontvangsthal van waaruit de bezoeker verder navigeert. Het is dus erg belangrijk dat er een korte tekst staat die uitnodigt tot verder klikken en dus een call to action bevat. Door een link of button toe te voegen, kunt u bovendien meten of de introductie op uw homepage voldoende doorkliks oplevert.
 
Kies het juiste beeld
De tekst en de call to action worden meestal gecombineerd met een mooie foto. Ook deze foto moet aan een aantal voorwaarden voldoen als u de aandacht van uw bezoeker wilt vasthouden. Ten eerste moet hij passen bij de inhoud. Kies dus niet voor een algemene sfeerfoto, maar voor een foto die uw boodschap versterkt. Ten tweede is het belangrijk dat u voor een authentieke foto kiest, niet voor een overduidelijke stockfoto. Ten derde kunt u zich afvragen of een foto in uw geval meerwaarde heeft. U kunt ook voor egale kleuren of een illustratie kiezen.
 
Test of de homepage werkt
Als u uw homepage opnieuw ingericht heeft, wilt u natuurlijk ook dat deze werkt. Dit kunt u achterhalen door te experimenteren met de copy, de buttontekst en de foto. Aan de hand van het aantal doorkliks kunt u kijken of u uw homepage verder kunt optimaliseren.
 
Opleidingen Online Marketing en Online Communicatie bij NCOI
Bent u na het lezen van dit artikel helemaal geïnteresseerd geraakt in de mogelijkheden van online communicatie? Dan is een opleiding online marketing en social media of online communicatie van NCOI wellicht interessant voor u.
 
Bron: Frankwatching

Deel dit artikel
Wellicht ook interessant
Vraag de online brochure aan

Wil je nog beter worden in je werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of ben je toe aan een carrièreswitch? Bij NCOI Opleidingen vind je opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Je kunt voor elk vakgebied een online brochure aanvragen. Daarin lees je alles over onze opleidingen, studeren bij NCOI en wat dit jou kan bieden.

De grootste opleider van werkend Nederland
NCOI - wij leiden meer dan 20.000 professionals per jaar op
Ieder jaar leiden we
20.000
professionals op
NCOI - meer dan 1.250 opleidingen en trainingen
Kies uit meer dan
1.250
verschillende opleidingen en trainingen
NCOI - meer dan 2.000 bevlogen docenten
Volg les bij een van onze
2.000+
bevlogen docenten
Opleidingsadvies op maat?
Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur.