12 augustus 2021
Onderwijs en Pedagogiek
Hoe word je intern begeleider?
Leerlingen krijgen beter onderwijs als leerkrachten sterker worden. Als intern begeleider is dat waar je dagelijks mee bezig bent. Je ondersteunt en begeleidt leerlingen en leerkrachten en zorgt ervoor dat ze het optimale uit zichzelf kunnen halen. Maar hoe word je intern begeleider? Over welke competenties moet je beschikken en welke opleiding kun je volgen? In deze blog gaan we daar verder op in.

Wat doet een intern begeleider?
Intern begeleiders (IB’ers) hebben een bijzondere positie in de onderwijswereld. Als IB’er ben je de spin in het web op school. Je bent er voor zowel leerkrachten als voor ouders en leerlingen. Hebben ouders bijvoorbeeld een hulpvraag over hun kind? Dan ben jij hun aanspreekpunt en help en begeleid je hen bij hun hulpvraag. Je draagt informatie aan en gaat op zoek naar hulpopties.
Vanuit jouw expertise weet je veel van leer- en gedragsproblemen. Met jouw kennis en kunde ondersteun je onder andere leerkrachten in de begeleiding van deze leerlingen. Je zorgt er tegelijkertijd voor dat de leerlingen de zorg en aandacht krijgen die zij nodig hebben.
De kerntaken van een intern begeleider zijn:
- Leerlingenzorg
- Het coachen en begeleiden van leerkrachten
- Het ontwikkelen van de onderwijsvisie van de school
- Het ontwerpen en coördineren van een pedagogische en didactische handelswijze binnen de school
De competenties van een intern begeleider
Hoe de rol van een IB’er er daadwerkelijk uitziet, verschilt uiteindelijk per school. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat een leerkracht die al werkt op de school als IB’er wordt aangewezen en die rol combineert met voor de klas staan. Het kan ook zo zijn dat de begeleider voldoende werk heeft om zich volledig op de rol van IB’er te richten.
Waar het in de praktijk op neerkomt is dat je als intern begeleider in ieder geval over een aantal zeer belangrijke competenties moet beschikken. In het boek 'De beroepsstandaard voor de intern begeleider', samengesteld door de Landelijke Beroepsgroep Begeleiders Onderwijs, worden 7 verschillende competenties genoemd. Hieronder leggen we ze kort uit.
- De andragogische competentie
Deze competentie houdt in dat je op een verantwoorde en goede manier andere onderwijsprofessionals kunt coachen en begeleiden. - De methodologische competentie
Als IB’er moet je onderzoeken kunnen opstellen en afnemen, de uitkomsten hiervan op de juiste manier kunnen interpreteren en de conclusies daarvan kunnen omzetten in adviezen en uit te voeren acties. - De beheersmatige competentie
Je bent verantwoordelijk voor de administratie- en ordeningssystemen van de school. Je zet deze systemen op, richt ze in, beheert ze en deelt ze wanneer dat nodig is. - De organisatorische competentie
Je zorgt dat teamleden onder optimale omstandigheden hun taken kunnen uitvoeren en ze de mogelijkheid hebben om te groeien. - De innovatieve competentie
Je kunt beleidsmatig denken en ontwikkelt visie en beleid op het gebied van onderwijs, leerondersteuning en professionalisering van het team. - De competentie in het samenwerken met externen
Het is de verantwoordelijkheid van de IB’er om leerlingen met extra onderwijs-, ondersteunings- en/of opvoedingsbehoeften in samenwerking met de opvoeders of ondersteuners te begeleiden. Je overlegt met externen, biedt de juiste ondersteuning en beschikt over een professioneel netwerk. - De competentie in zelfreflectie en ontwikkeling
Als IB’er moet je jezelf voortdurend blijven ontwikkelen. Je bent in staat je eigen functioneren te evalueren en te versterken. Daarnaast volg je de ontwikkelingen in het onderwijs en de zorg, waardoor je kennis altijd actueel is.
Hoe word je intern begeleider?
Intern begeleiders zijn altijd leerkrachten die al de nodige ervaring hebben in de onderwijswereld. Dat houdt in dat je als opleiding minimaal PABO hebt gevolgd. Vervolgens kun je een opleiding volgen waarmee je je uitstekend voorbereidt op een loopbaan als intern begeleider.
Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor de Post Bachelor Intern Begeleider (IB). Dit is een eenjarige opleiding waarin je alle kennis en kunde opdoet die jij als IB’er nodig hebt. Je ontwikkelt je coachingsvaardigheden en je leert hoe je een zorgstructuur opzet binnen de school, zodat leerlingen zich optimaal ontwikkelen. Want dat is uiteindelijk het belangrijkste: dat iedereen binnen de school het beste uit zichzelf kan halen.





