Trends en ontwikkelingen in de ICT

ICT is bij uitstek een vakgebied dat continu in beweging is en waarin de ontwikkelingen elkaar heel snel opvolgen. In veel organisaties was 2020 een jaar van overleven en verandering. Inmiddels kijken we weer wat meer vooruit. Daarom delen we hier graag drie belangrijke trends en ontwikkelingen die je op het gebied van ICT kunt verwachten.

Drie Trends ICT

 

1. Cybersecurity

Een van de belangrijkste trends die zich blijft doorontwikkelen is cybersecurity. Bedrijven komen er niet graag mee in de publiciteit, maar de aanvallen met ransomware door criminele hackers komen steeds meer voor. Deze aanvallen met gijzelsoftware kunnen een bedrijf of organisatie helemaal platleggen. Met alle economische en maatschappelijke gevolgen van dien. In branches als de gezondheidszorg kan het zelfs levens kosten. 

Daarom is het voor organisaties en bedrijven steeds belangrijker om te zorgen voor een goed beveiligd netwerk en een serieuze aanpak van de security. Naar verwachting wordt er veel geïnvesteerd in de cloud, cloudwerkplekken en cybersecurity. Nu we ook steeds meer thuiswerken, vraagt dat om een flexibele security. Werkt iedereen binnen de organisatie altijd en overal, op ieder device veilig? En is iedereen alert op phishing e-mails en kunnen ze deze e-mails ook herkennen?

2. 5G

Telecomproviders zijn volop bezig met de uitrol van hun 5G-netwerken. 5G zal dan ook snel toegankelijker worden. Waarschijnlijk gaan we in 2021 al de eerste voordelen merken. 5G gaat bijdragen aan verdere innovatie, want het is supersnel. Het kan een miljoen apparaten per vierkante kilometer ondersteunen en met elkaar verbinden. Dat is tien keer meer dan wat 4G kan.

5G is niet alleen sneller, het is ook betrouwbaarder, je kunt er veilig aanzienlijke datavolumes mee verzenden. Maar de grootste winst zit vooral in nieuwe toepassingen. Denk aan zelfsturende auto’s, slimme straatverlichting en verkeerslichten, remote computing, operaties op afstand door een chirurg via een operatierobot en sensoren op patiënten die de arts waarschuwen als er iets mis is. 

3. Internet of Behaviors (IoB)

Na het Internet of Things is nu het Internet of Behaviors (IoB) sterk in ontwikkeling. Het gebruik van data is niet meer weg te denken. Bij Internet of Behaviors gaat het erom deze data op een goede manier te verwerken en te combineren. Dan kun je dit inzetten om processen te verbeteren en daarmee uiteindelijk gedrag te veranderen.

Bijvoorbeeld auto’s die rijgedrag registreren. Hoe snel een automobilist optrekt en afremt en hoe snel hij of zij rijdt. Een verzekeraar kan zo beoordelen of je een veilige rijder bent of niet en eventueel je premie hierop aanpassen. Gaat het om bedrijfsauto’s, dan kunnen organisaties de data gebruiken om het rijgedrag en de veiligheid van medewerkers te optimaliseren. IoB geeft dus een beter inzicht in individuele gedragspatronen. 

Meer weten over het vakgebied ICT?

Wil jij meer weten over het vakgebied ICT? Welke ontwikkelingen er in ICT zijn, wat je kansen en mogelijkheden er voor je zijn en welke opleidingen daarbij passen? In onze opleidingsbrochure ICT vertellen we je hier alles over en kun je lezen hoe jij je carrière verder vorm kunt geven. Je kunt de brochure hier downloaden.

Deel dit artikel
Wellicht ook interessant
Vraag de online brochure aan

Wil je nog beter worden in je werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of ben je toe aan een carrièreswitch? Bij NCOI Opleidingen vind je opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Je kunt voor elk vakgebied een online brochure aanvragen. Daarin lees je alles over onze opleidingen, studeren bij NCOI en wat dit jou kan bieden.

De grootste opleider van werkend Nederland
NCOI - wij leiden meer dan 20.000 professionals per jaar op
Ieder jaar leiden we
20.000
professionals op
NCOI - meer dan 1.250 opleidingen en trainingen
Kies uit meer dan
1.250
verschillende opleidingen en trainingen
NCOI - meer dan 2.000 bevlogen docenten
Volg les bij een van onze
2.000+
bevlogen docenten
Opleidingsadvies op maat?
Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur.