Menu
NCOI Opleidingen - Marketing, Inkoop & Projectmanagement

HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Business-to-business marketing

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Meer informatie

Download brochure

Wil je dit met iemand delen?

Mail door

Incompany volgen?

Meer informatie

Fiscale scholingsaftrek

Meer informatie
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Wil je het verschil maken in de business-to-businessmarkt? Tijdens deze specialisatie leer je je onderneming te onderscheiden door een strategisch beleid om te zetten in een effectief, sterk marketingplan. Onder begeleiding van topdocenten ga je aan de slag met het analyseren van je eigen organisatie, het marktaanbod en het gedrag van de consument. Tot slot leer je hoe je je producten op de markt kunt positioneren en verkopen.

Resultaat

  • Je weet hoe je je marketingplan kunt implementeren en presenteren om een onderscheidende positie in de arbeidsmarkt te hebben
  • Na succesvolle afronding ontvang je het officieel erkende Bachelorgetuigschrift HBO Bachelor Commerciële Economie

Waarom NCOI?

  • Voor werkenden: opleidingen die goed te combineren zijn met werk en privé
  • Flexibel: meerdere startmomenten op meerdere locaties per jaar
  • Begeleiding: topdocenten uit de praktijk en een persoonlijke studiebegeleider
  • Kwaliteit: hoog aangeschreven bij werkgevers én geaccrediteerd door de NVAO

Opbouw van de opleiding

De HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Business-to-business marketing is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Het programma biedt een aantrekkelijke combinatie van vakinhoud en vaardigheden. Om succesvol te zijn in de praktijk dien je namelijk niet alleen te beschikken over vakkennis, maar zijn juist ook praktische vaardigheden van belang.

Je werkt, afhankelijk van je studievariant, aan 1 of 2 modules op hetzelfde moment, daardoor houd je focus. Dat werkt prettig en is heel overzichtelijk. Je kunt kiezen uit meerdere studievarianten. Studeer je 's avonds, dan volg je wekelijks een bijeenkomst van 3 uur. Als je de dagstudie volgt, heb je om de week 2 bijeenkomsten die samen 1 dag duren. Ook kun je kiezen (delen van) de opleiding online te volgen.

Per fase werk je vervolgens aan een integrale opdracht en een portfolio. Je sluit de opleiding af met een praktische afstudeeropdracht en een portfolio. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.

Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.

Praktijkgericht

Als je een baan hebt die aansluit op je opleiding, dan maak je opdrachten in je eigen werkomgeving. Zo doe je ervaring op met de onderwerpen uit de opleiding.

Ligt je werk niet in het verlengde van de opleiding? Dan kun je toch deelnemen. Je loopt dan stage, zodat je ervaring kunt opdoen in het vakgebied. Je kunt je stage combineren met het afstuderen, maar je kunt ook eerder in de opleiding stage lopen.

Specialisatie Business-to-business marketing

Je kiest binnen de HBO Bachelor Commerciële Economie voor de specialisatie Business-to-business marketing. Dat heeft als voordeel dat je vanaf de start je opdrachten kunt toepassen op marketingvraagstukken. Tijdens het tweede jaar volg je een apart programma met de specifieke modules Marktanalyse en koopgedrag, Bedrijfseconomische aspecten en Projectmanagementvaardigheden gericht op je specialisatie. De derde fase is een verdiepende fase die je op het gewenste HBO Bachelorniveau brengt. Je studeert af in de richting van je specialisatie.

Gunstige financiering

Betaal je het programma zelf? Vanwege de officiële erkenning van NCOI kunnen je opleidingskosten grotendeels gefinancierd worden door de overheid, dit heet levenlanglerenkrediet. Zie levenlanglerenkrediet (LLLK) voor meer informatie of neem contact op met onze opleidingsadviseurs.

Doelgroep

Je hebt de ambitie om als marketeer te groeien door je marketingkennis te laten groeien. Je bent verantwoordelijk voor het commerciële beleid van een product of dienst in de business-to-businessmarkt.

Deze Bachelor kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.

Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma

Programma 240 EC

De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.

Fase 1

  • Marketingmanagement 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Kernelementen van marketing
    • Inzicht in markten en doelgroepen
    • Marketingdoelstellingen en -strategie
    • Marktsegmentatie
    • Branding en positionering
    • Vertalen van doelstellingen naar marketingmix
    • Product, prijs, plaats en promotie
    • Online marketing en marketingcommunicatie
  • Marketingcommunicatie en branding 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Branding
    • Marketingcommunicatieplan
    • Marketingcommunicatie-instrumenten
    • Geïntegreerde communicatie
    • Werking van marketingcommunicatie
    • Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
    • (Tactisch) positioneren
    • ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
    • Public relations
    • Actuele ontwikkelingen marcom
  • Sales- en accountmanagement 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Accountmanagement
    • Accountdoelstellingen
    • Relatiemanagement
    • Werken aan klanttevredenheid
    • Missie, strategie en salesdoelstellingen
    • De binnendienst
    • Verkoop- en gesprekstechnieken
    • Effectief onderhandelen
  • Management en organisatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in de werking van organisaties
    • Organisatiestructuur en -processen
    • Managementtaken en leiderschapsstijlen
    • Leidinggeven en motiveren
    • Plannen, aansturen en bewaken
    • Werkverdeling en samenwerking
    • Bevoegdheden en besluitvorming
    • Effectieve werkorganisatie
  • Commerciële vaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Inleven in klant
    • Persoonlijke presentatie en begroeting
    • Vraagtechnieken en luistervaardigheden
    • Aantrekkelijk presenteren van product of dienst
    • Benoemen van klantvoordelen
    • Herkennen van koopsignalen
    • Afsluittechnieken toepassen
    • Inzetten van beïnvloedingstools
  • Commerciële economie in de praktijk 8 EC
    • Analyse van economische vraagstukken
    • Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
    • Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
  • Integrale opdracht 6 EC
  • Praktijkopdracht 6 EC

Fase 2

  • Business Marketing B 24 EC
      • Marktanalyse en koopgedrag 8 EC
        (6 bijeenkomsten)
        • Customer journey
        • Koopgedrag en drijfveren
        • Inzicht in gedrag
        • Digitale data om gedrag te meten
        • Marketingpsychologie en -sociologie
        • Opzetten en uitvoeren marktonderzoek
      • Bedrijfseconomische aspecten 8 EC
        (6 bijeenkomsten)
        • Lezen en begrijpen van financiële overzichten
        • Werken met financiële kengetallen
        • Indeling van kosten en break-even analyse
        • Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
        • Beoordelen van een investeringsvoorstel
        • Werken met een planning-en-controlcyclus
        • Financiële gegevens bij besluitvorming
      • Projectmanagementvaardigheden 8 EC
        (4 bijeenkomsten)
        • Kenmerken van projecten
        • Projectmanagementmethoden
        • Projectafbakening en -fasering
        • Projectorganisatie en -omgeving
        • Budgetbeheersing
        • Risicomanagement
        • Succesvolle projectafronding
      • Integrale opdracht 6 EC
      • Praktijkopdracht 6 EC

    Fase 3

    • Business intelligence & analytics 12 EC
      (6 bijeenkomsten)
      • Reporting en analytics
      • Inleiding business intelligence
      • Transformatie van data
      • Datamanagement
      • Customer relation management
      • Big data
      • Business intelligence tools en toepassingen
      • Informatievoorziening en metadata
    • Strategisch marketingmanagement 12 EC
      (6 bijeenkomsten)
      • Marketingstrategie en organisatiestrategie
      • Interne en externe omgevingsanalyse
      • Markt en concurrentie
      • Branding en positionering
      • Marktentreestrategieën
      • Differentiëren van producten
      • Distributiestrategieën
      • Interculturele communicatie
    • Productdevelopment 12 EC
      (6 bijeenkomsten)
      • Productpropositie
      • Samenwerking met R&D en Design
      • Het productontwikkelingsproces
      • Business model canvas
      • Concurrentiebepaling
      • Productinnovatie (goederen en diensten)
      • Innovatie
      • Waardecreatie in de organisatie
      • Waardecreatie en klantoptimalisatie
      • Disruptive businessmodels
      • Production on demand
      • Ontwikkeling van services
    • Adviesvaardigheden 8 EC
      (4 bijeenkomsten)
      • Adviesrollen en adviesrelaties
      • Kwaliteiten van een adviseur
      • Fases in het adviesproces
      • Gespreks- en luistervaardigheden
      • Herkennen van en omgaan met weerstand
      • Eigen adviesstijl
      • Beïnvloedingsstrategie
      • Draagvlak en borging van adviezen
      • Motiverende gespreksvoering
    • Integrale opdracht 6 EC
    • Praktijkopdracht 6 EC

    Afstudeerfase

    • Praktijkopdracht 30 EC
    • Afstudeeropdracht 30 EC

    Fase 1

    Tijdens deze fase ga je aan de slag met het bedenken van een effectief marketingcommunicatieplan. Daarvoor verdiep je je onder andere in verkoop- en gesprekstechnieken en je persoonlijke presentatie en begroeting.

    Fase 2

    Tijdens deze fase leer je een strategisch beleid naar operationeel marketingplan om te zetten. Zo verdiep je je in de missie en visie van de organisatie en maak je het consumentengedrag inzichtelijk.

    Fase 3

    In de derde fase verdiep je je in de transformatie van data en de branding en positionering van je organisatie binnen de arbeidsmarkt. Tot slot ga je aan de slag met onderwerpen als productontwikkelingsproces en beïnvloedingsstrategie.

    Afstudeerfase

    In de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan je afstudeerwerkstuk, waarmee je wat je geleerd hebt aan je praktijk koppelt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.

    Erkend HBO Bachelorgetuigschrift

    Als je alles met succes hebt afgerond, ontvangt je het officiële Bachelorgetuigschrift ‘HBO Bachelor Commerciële Economie’ met als aantekening op de cijferlijst Business-to-business marketing. Je mag dan de graad BSc (Bachelor of Science) voeren. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO en voldoet daarmee aan alle strenge eisen die gelden voor Bacheloropleidingen. Je ontvangt van NCOI een internationaal erkend Bachelorgetuigschrift met hoge waarde op de arbeidsmarkt.

    Lesplanning
    Lesplanning
    Lesplanning
    Lesplanning
    Lesplanning
    Kostenspecificatie
    Kostenspecificatie
    Kostenspecificatie
    Kostenspecificatie
    Kostenspecificatie
    Kostenoverzicht Ineens Per jaar
    (3 termijnen)
    Per kwartaal
    (12 termijnen)
    Per maand
    (36 termijnen)
    (alleen voor particulieren)
    Dossiervorming (eenmalig) € 200,- niet mogelijk niet mogelijk niet mogelijk
    Lesgeld € 8.990,- € 3.236,40 € 809,10 € 269,70
    Studiemateriaal € 1.890,- € 680,40 € 170,10 € 56,70
    Examenkosten € 2.990,- € 1.076,40 € 269,10 € 89,70
    Comptentie ontwikkelprogramma (stage) en projectbegeleiding € 1.980,- € 712,80 € 178,20 € 59,40
    Afstuderen € 1.790,- € 644,40 € 161,10 € 53,70
    Diplomering € 500,- € 180,- € 45,- € 15,-
    Arrangementskosten Zie onderstaande toelichting.

    Kostenspecificatie

    Dossiervorming (eenmalig) Ineens € 200,- Per jaar
    (3 termijnen)
    niet mogelijk Per kwartaal
    (12 termijnen)
    niet mogelijk Per maand
    (36 termijnen)
    (alleen voor particulieren)
    niet mogelijk
    Lesgeld Ineens € 8.990,- Per jaar
    (3 termijnen)
    € 3.236,40 Per kwartaal
    (12 termijnen)
    € 809,10 Per maand
    (36 termijnen)
    (alleen voor particulieren)
    € 269,70
    Studiemateriaal Ineens € 1.890,- Per jaar
    (3 termijnen)
    € 680,40 Per kwartaal
    (12 termijnen)
    € 170,10 Per maand
    (36 termijnen)
    (alleen voor particulieren)
    € 56,70
    Examenkosten Ineens € 2.990,- Per jaar
    (3 termijnen)
    € 1.076,40 Per kwartaal
    (12 termijnen)
    € 269,10 Per maand
    (36 termijnen)
    (alleen voor particulieren)
    € 89,70
    Comptentie ontwikkelprogramma (stage)
    en projectbegeleiding
    Ineens € 1.980,- Per jaar
    (3 termijnen)
    € 712,80 Per kwartaal
    (12 termijnen)
    € 178,20 Per maand
    (36 termijnen)
    (alleen voor particulieren)
    € 59,40
    Afstuderen Ineens € 1,790,- Per jaar
    (3 termijnen)
    € 644,40 Per kwartaal
    (12 termijnen)
    € 161,10 Per maand
    (36 termijnen)
    (alleen voor particulieren)
    € 53,70
    Diplomering Ineens € 500,- Per jaar
    (3 termijnen)
    € 180,- Per kwartaal
    (12 termijnen)
    € 45,- Per maand
    (36 termijnen)
    (alleen voor particulieren)
    € 15,-
    Arrangementskosten Zie onderstaande toelichting.

    Bij betaling ineens is 8% korting inbegrepen. Indien u in termijnen betaalt vervalt de korting. Betalen per maand is alleen mogelijk voor particulieren. 

    Wil jij een kostenoverzicht in jouw mailbox ontvangen?
    Kostenoverzicht aanvragen

    Locatie- en arrangementskosten

    NCOI Opleidingen regelt tijdens uw opleiding onbeperkt koffie, thee en water. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,-(excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Als dat expliciet vermeld staat, brengen wij ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw).

    Reprorechten en hand-outs

    Voor alle opleidingen brengen wij de kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

    Verlaag je studiekosten

    Betaal je je opleiding zelf? Voor veel van onze opleidingen kun je gebruikmaken van interessante financiële voordelen. Zo is er het levenlanglerenkrediet, een aantrekkelijke studiefinanciering voor volwassenen. Met deze regeling kan iedereen tot 55 jaar tegen gunstige voorwaarden geld lenen bij de overheid en zo een groot deel van de opleidingskosten betalen. Benieuwd hoeveel geld je kunt lenen? Bekijk het rekenvoorbeeld op onze pagina over het levenlanglerenkrediet en lees meer over deze regeling.

    Fiscaal voordeel

    Ook kun je gebruikmaken van de regeling ‘Aftrek studiekosten’, waarmee je tot zo’n 50 procent van je gemaakte studiekosten terugkrijgt van de Belastingdienst. Jaarlijks kun je maximaal € 15.000,- aftrekken van je inkomstenbelasting voor de studiekosten van jou en je fiscale partner. Ook als je gebruikmaakt van het levenlanglerenkrediet kun je je studiekosten aftrekken. Wil je meer weten over deze regeling en aan de hand van een rekenvoorbeeld zien hoeveel voordeel jou dit oplevert? Op onze pagina over belastingvoordeel lees je er alles over.

    Mogelijkheden vanuit je werkgever

    Veel werkgevers willen graag investeren in de ontwikkeling van hun medewerkers en beschikken over een jaarlijks opleidingsbudget om opleidingen voor werknemers te bekostigen. Daarnaast kan de organisatie de gemaakte opleidingskosten mogelijk volledig aftrekken van de inkomstenbelasting en gebruikmaken van andere fiscale regelingen. Heeft jouw organisatie een opleidingsbudget waar je gebruik van kunt maken? Vraag het na bij de HR-afdeling of je leidinggevende, want dit kan veel voordeel opleveren.

    Btw

    Kiest u voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of een volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn in beginsel belast met 21% btw. 

    Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaalt u uw opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. 

    Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw. 

    Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen. 

    Ervaringen
    Ervaringen
    Ervaringen
    Ervaringen
    Ervaringen

    HBO Bachelor Commerciële Economie specialisatie Business-to-business marketing

    NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

    Opleidingsniveau

    HBO Bacheloropleiding

    Erkenning

    NVAO geaccrediteerd

    Meer informatie

    Download brochure

    Wil je dit met iemand delen?

    Mail door

    Incompany volgen?

    Meer informatie

    Fiscale scholingsaftrek

    Meer informatie

    Heb je vragen?

    Onze deskundige opleidingadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 18.00, op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.
    Studiegids NCOI

    Vraag de studiegids aan

    Wil je nog beter worden in je werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of ben je toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij jou en jouw situatie past. Vraag nu de gratis studiegids aan.

    Contact NCOI

    Opleidingsadvies op maat?

    Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 18.00, op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.