Menu
Uitklappen
Inklappen

Wilt u voor of na de zomer starten met deze opleiding?

Start voor de zomer

Iedere zomer actualiseren wij het opleidingsaanbod. Het studieprogramma kan bijvoorbeeld herzien worden. Hieronder kunt u met behulp van de knop aangeven of u de opleidingsvariant van voor de zomer wilt bekijken.

Start voor de zomer

Eerstvolgende startmomenten

06-04-2020, Breda

Avond, Inschrijven

07-04-2020, Almere

Avond, Inschrijven

HBO Bachelor Facility Management specialisatie Inkoopmanagement

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Meer informatie

Download brochure

Wil je dit met iemand delen?

Mail door
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

In deze erkende HBO Bacheloropleiding krijg je alle handvatten aangereikt om je functie als facilitymanager optimaal uit te voeren, zodat je waarde toevoegt aan je organisatie. Je verdiept je in trends en ontwikkelingen binnen de facilitaire sector en weet kansen binnen de markt te vertalen naar facilitair beleid. Ook ga je aan de slag met diverse thema's waaronder ketenregie, zodat je de facilitaire ketens binnen je organisatie optimaal kunt inrichten en je medewerkers volledig ondersteunt in hun werkzaamheden. Daarbij specialiseer je je tijdens deze HBO Bacheloropleiding in inkoopmanagement, zo weet je besparingspotentieel aan het licht te brengen en kun je hier effectief op inspelen. Je ontwikkelt je naast breed georiënteerde facilitair professional ook als specialist op het gebied van inkoopmanagement. Met deze unieke combinatie verbreed je je carrièreperspectieven aanzienlijk. Deze Bacheloropleiding biedt jou dan ook zeer aantrekkelijke vooruitzichten.

Je resultaat

  • Je bent specialist op het gebied van inkoopmanagement en zorgt binnen je organisatie voor een balans in inrichting, beheer en innovatie van facilitaire bedrijfsprocessen
  • Na succesvolle afronding ontvang je het officieel erkende Bachelorgetuigschrift HBO Bachelor Facility Management

Waarom NCOI?

  • Voor werkenden: opleidingen die goed te combineren zijn met werk en privé
  • Flexibel: meerdere startmomenten op meerdere locaties per jaar
  • Begeleiding: topdocenten uit de praktijk en een persoonlijke studiebegeleider
  • Kwaliteit: hoog aangeschreven bij werkgevers én geaccrediteerd door de NVAO

Gunstige financiering

Betaal je het programma zelf? Vanwege de officiële erkenning van NCOI kunnen je opleidingskosten grotendeels gefinancierd worden door de overheid, dit heet levenlanglerenkrediet. Zie LevenLangLerenKrediet (LLLK) voor meer informatie of neem contact op met onze opleidingsadviseurs.

Doelgroep

Je bent (aankomend) project- of inkoopmanager binnen de facilitaire dienstverlening en wilt je ontwikkelen tot volledig HBO Bachelor Facility Management.

Deze Bachelor kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.

Opbouw van de opleiding

De HBO Bachelor Facility Management specialisatie Inkoopmanagement is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Het programma biedt een aantrekkelijke combinatie van vakinhoud en vaardigheden. Om succesvol te zijn in de praktijk dien je namelijk niet alleen te beschikken over vakkennis, maar zijn juist ook praktische vaardigheden van belang.

Je werkt, afhankelijk van je studievariant, aan 1 of 2 modules op hetzelfde moment, daardoor houd je focus. Dat werkt prettig en is heel overzichtelijk. Je kunt kiezen uit meerdere studievarianten. Studeer je 's avonds, dan volg je wekelijks een bijeenkomst van 3 uur. Als je de dagstudie volgt, heb je om de week 2 bijeenkomsten die samen 1 dag duren. Ook kun je kiezen (delen van) de opleiding online te volgen.

Per fase werk je vervolgens aan een integrale opdracht en een praktijkprogramma waarin je de concrete toepassing van de opleiding verwerkt in een portfolio. Je sluit de opleiding af met een praktische afstudeeropdracht. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.

Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.

Praktijkgericht leren

Als je een baan hebt die aansluit op je opleiding, dan maak je opdrachten in je eigen werkomgeving. Zo doe je ervaring op met de onderwerpen uit de opleiding.

Ligt je werk niet in het verlengde van de opleiding? Dan kun je toch deelnemen. Je loopt dan stage, zodat je ervaring kunt opdoen in het vakgebied. Je kunt je stage combineren met het afstuderen, maar je kunt ook eerder in de opleiding stage lopen.

Specialisatie Inkoopmanagement

Je kiest binnen de HBO Bachelor Facility Management voor de specialisatie Inkoopmanagement. Dat heeft als voordeel dat je vanaf de start je opdrachten kunt toepassen op je werkplek. Tijdens de tweede fase volg je een apart programma met de specifieke modules Inkoopmanagement en inkoopplanning en Contract- en leveranciersmanagement, gericht op je specialisatie. De derde fase is een verdiepende fase die je op het gewenste HBO Bachelorniveau brengt. Je studeert af in de richting van je specialisatie.

Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma

Programma 240 EC

De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.

Fase 1

  • Facility management 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Strategisch facilitymanagement
    • Waardepropositie van facilitair management
    • Inrichting facilitymanagement
    • Organisatiecultuur en organisatieontwikkeling
    • Leiderschap en leiderschapsstijlen
    • Kwaliteitsmanagement
    • Benchmarking en performancemanagement
  • Management en organisatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in de werking van organisaties
    • Organisatiestructuur en -processen
    • Managementtaken en leiderschapsstijlen
    • Leidinggeven en motiveren
    • Plannen, aansturen en bewaken
    • Werkverdeling en samenwerking
    • Bevoegdheden en besluitvorming
    • Effectieve werkorganisatie
  • Procesmanagement 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in bedrijfskundige processen
    • Het proces van systeemontwikkeling
    • Systeemdenken
    • Kwaliteitsmanagement en procesbeheersing
    • Lean procesverbetering
    • INK-managementmodel
    • Procesbeschrijving
    • Risicobeheersing
    • Performance-indicatoren
    • Sturen op resultaat
  • Bedrijfseconomische aspecten 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Lezen en begrijpen van financiële overzichten
    • Werken met financiële kengetallen
    • Indeling van kosten en break-even analyse
    • Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
    • Beoordelen van een investeringsvoorstel
    • Werken met een planning-en-controlcyclus
    • Financiële gegevens bij besluitvorming
  • Projectmanagementvaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Kenmerken van projecten
    • Projectmanagementmethoden
    • Projectafbakening en -fasering
    • Projectorganisatie en -omgeving
    • Budgetbeheersing
    • Risicomanagement
    • Succesvolle projectafronding
  • Facility management in de praktijk 8 EC
  • Integrale opdracht 6 EC
  • Praktijkprogramma 6 EC

Fase 2

  • Inkoopmanagement en inkoopplanning 12 EC
    (8 bijeenkomsten)
    • Inkoop binnen de organisatie
    • Beleid en proces inkopen
    • Inkoopinstrumenten en -technieken
    • Elektronisch inkopen (e-procurement)
    • Grip op inkoopuitgaven (spendanalyses)
    • Inkoop, logistiek en kwaliteit
    • Supply chain management
    • Inkoopplanning
    • Monitoren van inkoopactiviteiten
    • JIT-aanvoersystemen (JIT: Just in Time)
    • Meten inkoopprestaties (vendorrating)
    • Management van inkoopafdeling
    • Werken met raamovereenkomsten
    • Maatschappelijk verantwoord inkopen
  • Contract- en leveranciersmanagement 12 EC
    (8 bijeenkomsten)
    • Contractmanagement
    • Outsourcing en SLA
    • Rol van IT in contractmanagement
    • Juridische inkoopfactoren
    • RFP, offerte en tenderprocedure
    • Service-, transitie- en governance-eisen
    • Leveranciersselectie
    • Inkoopcontracten
    • Beoordelen van een contract
    • Onderhandelingsvaardigheden
    • Contractbeheer en -bewaking
    • Valkuilen bij contractbeheer
    • Vendor- of leveranciersmanagement
  • Facilitaire dienstverlening 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Kernaspecten van facilitaire dienstverlening
    • Gastvrijheid als beleving
    • Ontwikkeling tot gastvrije organisatie
    • De gastvrije medewerker en manager
    • Realisatie van een gastvrije omgeving
    • Ontwikkelen van een serviceconcept
    • Facilitaire klanttevredenheidsonderzoeken
  • Inkoop- en contractmanagement 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inkoopmanagement en -beleid
    • Inkoopdiagnose
    • Inkoop en uitbesteding
    • Inkoopproces en e-procurement
    • Inkoopoptimalisatie
    • Leveranciersselectie en contracteren
    • Contractmanagement
    • Besparingspotentieel analyseren
  • Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Inzicht in jezelf en anderen
    • Kernkwaliteiten
    • Motivatie en belangen van anderen
    • Effectieve gesprekstechnieken
    • Lastige gesprekken voeren
    • Weerstand en emoties
    • Situationeel handelen
    • Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
    • Invloedstijlen
    • Je doelen bereiken
  • Integrale opdracht 6 EC
  • Praktijkprogramma 6 EC

Fase 3

  • Bedrijfskundig facilitair management 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Facilitaire processen en procesoptimalisatie
    • Ketenregie en de regieorganisatie
    • Interne marktwerking
    • Waardepropositie voor regie
    • Performancemanagement
    • Klanttevrenheid
    • Demand- en supply management
    • Kwaliteitsfactoren in facilitair management
    • Shared Service Center
  • Data-analyse voor managers 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Uitgangspunten in werken met data
    • Meerwaarde uit data halen
    • Grondbeginselen van big-data-analyse
    • Business intelligence (BI) tools
    • Inzicht in data en visualisatie
    • Managementrapportages en data dashboards
    • Datagedreven besluitvorming
    • Data en forecasting
    • Machinelearning en kenmerken van algoritmes
  • Organisatie en verandering 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Doel en achtergrond van veranderen
    • Stromingen in verandermanagement
    • Veranderen en organisatiecultuur
    • Veranderstrategie
    • De verandermanager en leiderschap
    • Communicatie tijdens veranderproces
    • Implementatie van veranderingen
    • Evaluatie van veranderingen
  • Adviesvaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Adviesrollen en adviesrelaties
    • Kwaliteiten van een adviseur
    • Fases in het adviesproces
    • Gespreks- en luistervaardigheden
    • Herkennen van en omgaan met weerstand
    • Eigen adviesstijl
    • Beïnvloedingsstrategie
    • Draagvlak en borging van adviezen
    • Motiverende gespreksvoering
  • Integrale opdracht 6 EC
  • Praktijkprogramma 10 EC

Afstudeerfase

  • Praktijkprogramma 30 EC
  • Afstudeeropdracht 30 EC

Fase 1

In deze eerste fase breng je de operaties van je organisatie volledig in kaart. Je doet onderzoek naar de mens- en systeemkant van de organisatie, zodat je facilitaire processen hierop kunt afstemmen. Daarbij leer je hoe je facilitaire processen ontwikkelt, coördineert en beheert. Zodra je kansen voor procesverbeteringen ziet, leer je deze te grijpen middels je creativiteit en probleemoplossend vermogen. Je houdt er hierbij rekening mee dat je de kwaliteit van processen waarborgt.

Fase 2

In fase 2 breng je trends en ontwikkelingen binnen de facilitaire dienstverlening in kaart. Je leert nieuwe manieren om waarde te creëren voor je organisatie. Daarbij verdiep je je in je specialisatierichting inkoopmanagement. Je leert hoe je de huidige inrichting van inkoopprocessen analyseert en besparingspotentieel aan het licht brengt. Met behulp van beïnvloedingstools leer je hoe je sturing kunt geven aan de bedrijfsvoering binnen je organisatie, zodat je bevindingen worden meegenomen in het strategisch beleid.

Fase 3

In de derde fase verdiep je je in data-analyse. Je onderzoekt de vaste structuren en beveiligde informatiestromen van je organisatie. Daarbij leer je hoe je verbeteringen kunt doorvoeren door je managementvaardigheden te optimaliseren. Zo doe je onderzoek naar de cultuur binnen de organisatie en weet je middels de juiste communicatie- en beïnvloedingsmethodieken je medewerkers te enthousiasmeren voor de verandering.

Afstudeerfase

In de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan een praktische afstudeeropdracht, waarmee je je opleiding afrondt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.

Erkend HBO Bachelorgetuigschrift

Als je alles met succes hebt afgerond, ontvang je het officiële Bachelorgetuigschrift ‘HBO Bachelor Facility Management’ met als specialisatie Inkoopmanagement. Je mag dan de graad BSc (Bachelor of Science) voeren. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO en voldoet daarmee aan alle strenge eisen die gelden voor Bacheloropleidingen. Je ontvangt van NCOI een internationaal erkend Bachelorgetuigschrift met hoge waarde op de arbeidsmarkt. Zie Erkenningen voor meer opleidingsinformatie.

Lesplanning
Lesplanning
Lesplanning
Lesplanning
Lesplanning

Wilt u voor of na de zomer starten met deze opleiding?

Iedere zomer actualiseren wij het opleidingsaanbod. Het studieprogramma kan bijvoorbeeld herzien worden. Hieronder kunt u met behulp van de knop aangeven of u de opleidingsvariant van voor of na de zomer wilt bekijken.

Start voor de zomer
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenoverzicht Ineens Per jaar
(3 termijnen)
Per kwartaal
(12 termijnen)
Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
Dossiervorming (eenmalig) € 200,- niet mogelijk niet mogelijk niet mogelijk
Lesgeld € 8.990,- € 3.236,40 € 809,10 € 269,70
Studiemateriaal € 1.890,- € 680,40 € 170,10 € 56,70
Examenkosten € 2.990,- € 1.076,40 € 269,10 € 89,70
Comptentie ontwikkelprogramma (stage) en projectbegeleiding € 1.980,- € 712,80 € 178,20 € 59,40
Afstuderen € 1.790,- € 644,40 € 161,10 € 53,70
Diplomering € 500,- € 180,- € 45,- € 15,-
Arrangementskosten Zie onderstaande toelichting.

Kostenspecificatie

Dossiervorming (eenmalig) Ineens € 200,- Per jaar
(3 termijnen)
niet mogelijk Per kwartaal
(12 termijnen)
niet mogelijk Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
niet mogelijk
Lesgeld Ineens € 8.990,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 3.236,40 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 809,10 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 269,70
Studiemateriaal Ineens € 1.890,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 680,40 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 170,10 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 56,70
Examenkosten Ineens € 2.990,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 1.076,40 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 269,10 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 89,70
Comptentie ontwikkelprogramma (stage)
en projectbegeleiding
Ineens € 1.980,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 712,80 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 178,20 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 59,40
Afstuderen Ineens € 1,790,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 644,40 Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 161,10 Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 53,70
Diplomering Ineens € 500,- Per jaar
(3 termijnen)
€ 180,- Per kwartaal
(12 termijnen)
€ 45,- Per maand
(36 termijnen)
(alleen voor particulieren)
€ 15,-
Arrangementskosten Zie onderstaande toelichting.

Bij betaling ineens is 8% korting inbegrepen. Indien u in termijnen betaalt vervalt de korting. Betalen per maand is alleen mogelijk voor particulieren. 

Locatie- en arrangementskosten

NCOI Opleidingen regelt tijdens uw opleiding onbeperkt koffie, thee en water. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,-(excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Als dat expliciet vermeld staat, brengen wij ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw).

Reprorechten en hand-outs

Voor alle opleidingen brengen wij de kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

Fiscaal voordeel

Betaalt u de opleiding of training zelf dan kunt u maximaal € 15.000,- aan opleidingskosten aftrekken van uw inkomstenbelasting. Klik hier voor meer informatie.

Btw

Kiest u voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of een volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn in beginsel belast met 21% btw. 

Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaalt u uw opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. 

Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw. 

Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen. 

HBO Bachelor Facility Management specialisatie Inkoopmanagement

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Meer informatie

Download brochure

Wil je dit met iemand delen?

Mail door

Heeft u vragen?

Onze deskundige opleidingadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.
Virtual classroom en e-learning NCOI

Virtual classroom en e-learning

Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan hebben veel onderwijsinstellingen tijdelijk de deuren van hun leslocaties gesloten. Ook bij NCOI Opleidingen heeft jouw gezondheid en die van onze medewerkers de allerhoogste prioriteit. Maar onze opleidingen gaan wel gewoon van start. Je kunt daarbij kiezen uit 2 varianten: de klassikale variant (tijdelijk via virtual classroom) of de e-learning variant met switchgarantie.

Studiegids 2019-2020 NCOI

Vraag de studiegids 2019-2020 aan

Wilt u nog beter worden in uw werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of bent u toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij u en uw situatie past. Vraag nu de gratis studiegids 2019-2020 aan.

Contact NCOI

Opleidingsadvies op maat?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.