Altijd de kortste route naar een diploma
Flexibel
Praktijkgericht én erkend
VoorlichtingVoor werkgeversOver NCOIContact
Home

HBO Bachelor-student Mirjam Dijkhuizen over haar ervaring met NCOI

“Ik wilde leren op de werkvloer graag combineren met theoretische verdieping.”

Toen Mirjam Dijkhuizen in 2022 aan haar HBO Bachelor Human Resource Management specialisatie Psychologie en Coaching begon, werkte ze al een tijd in de arbeidsbemiddeling. Ze had plezier in haar werk, maar voelde dat ze haar kennis wilde verdiepen. “Ik wilde meer begrijpen van het vak; het breder kunnen invullen. HRM heeft veel raakvlakken met wat ik toen deed, maar soms voelde het ook alsof ik dingen miste. De studie bracht me precies wat ik nodig had.”

NCOI HBO Bachelor-student Mirjam Dijkhuizen

Waarom Mirjam koos voor NCOI 

De keuze voor NCOI kwam niet voort uit lang zoeken, maar uit een praktische match. “Ik werd getipt via mijn werkgever. Het aanbod sloot precies aan bij wat ik zocht. Wat ik fijn vond, is dat het klassieke, reguliere onderwijs werd gecombineerd met een flexibele vorm die past bij werkend Nederland.” 

Ze wilde niet volledig online studeren. “Ik wilde juist met anderen in een lokaal zitten, samen nadenken over de theorie. Dat vond ik belangrijk. Een opleiding die alleen digitaal was, zoals bij LOI, viel voor mij meteen af.” 

Jong beginnen met leren in de praktijk 

Mirjam begon haar studie bij NCOI al op jonge leeftijd. “Ik was twintig toen ik startte, na mijn MBO-opleiding. Tijdens corona had ik anderhalf jaar thuis gestudeerd, en toen wist ik: ik wil eerst gaan werken. Dat leren op de werkvloer vond ik leuk, en ik wilde dat combineren met theoretische verdieping.” 

Het studentenleven heeft ze daarbij niet gemist. “Ik had niet de behoefte om in dat studentenritme te zitten. Een huisgenoot van mij zit nog bij een studentenvereniging. Ik ben laatst mee geweest, maar dacht vooral: dit had niks voor mij geweest. Met hoe actief het werkleven is, met borrels en bijeenkomsten, voelt het soms nog bijna als een studentenvereniging.” 

Leren van en mét anderen 

Wat Mirjam is bijgebleven, is de diversiteit van de groep. “In de klas zaten mensen met heel verschillende achtergronden: uit de zorg, IT, de overheid. Dat was heel waardevol. Bij vakken als gespreksvaardigheden of adviesvaardigheden zat je ineens met managers van IT-afdelingen. Die hadden heel andere drijfveren en perspectieven. Dat vond ik ontzettend leuk.” 

Ook de sfeer was goed. “Vanaf het begin zat ik in een leuke groep. Vooral in het eerste jaar kwam je elkaar vaak tegen. Met sommigen heb ik nu nog contact.” 

De docenten brachten bovendien veel praktijkervaring mee. “Dat was een groot voordeel. Ze herkenden wat we in ons werk tegenkwamen en konden de theorie meteen vertalen naar de praktijk.” 

Kennis die direct bruikbaar is 

De studie bleek goed aan te sluiten op Mirjams dagelijkse werk. “Ik merkte dat ik me bewuster werd van de verhouding tussen organisatiebelang en medewerkersbelang. Dat speelt in elk HR-vraagstuk. En doordat ik in de arbeidsbemiddeling werk, heb ik met allerlei soorten bedrijven te maken. In de lessen hoorde ik ook verhalen van mensen uit de zorg, defensie of de politie. Daardoor kreeg ik een veel breder beeld.” 

Die kennis gebruikt ze nog steeds. “Ik heb HR-professionals en trainees begeleid, mensen die soms al een master hadden. Dan merkte ik dat ik, ondanks dat ik nog bezig was met mijn Bachelor, het grotere geheel beter zag. Dat kreeg ik ook terug van collega’s.” 

De waarde van flexibiliteit 

Wat Mirjam prettig vond, was de ruimte om haar studie te combineren met werk en privé. “Ik heb de studie altijd als haalbaar ervaren. Je hebt veel regie over je planning. Je kunt opdrachten uitstellen of deadlines verschuiven, en dat is heel gebruikelijk.” 

Ze lacht: “Ik heb vaak deadlines uitgesteld, maar nooit vakken overgeslagen. In de zomer spreidde ik mijn werk een beetje uit, zodat ik in een rustiger tempo kon doorgaan.” 

Ook financieel was het goed geregeld. “Mijn werkgever betaalde de studie in eerste instantie volledig. Toen ik overstapte naar een nieuwe baan bij het Leger des Heils, namen zij tachtig procent van mijn studiekosten over. Dat was heel fijn.” 

Uitdagingen tijdens de studie 

Niet alles was even eenvoudig. “De docenten hadden veel praktijkervaring, maar de wereld verandert snel. Soms merkten we dat bepaalde modellen al wat verouderd waren. Dan gingen we samen met de docent op zoek naar actuele voorbeelden.” 

Een andere uitdaging was de voorbereiding. “Ik zag hoeveel meerwaarde het had als je goed voorbereid naar de les ging. Maar eerlijk is eerlijk: als ik ’s avonds om negen uur nog moest lezen, had niemand daar plezier van. Dan onthoud ik niks. Dus tijd maken en prioriteren, dat blijft een uitdaging.” 

Wat Mirjam anderen wil meegeven 

Mirjam kijkt met voldoening terug op haar opleiding. “Als je merkt dat je het belangrijk vindt om de koppeling met de praktijk te maken, dan past deze vorm van leren goed. Onderzoek vooral wat je nodig hebt: hoeveel tijd wil je eraan besteden, hoelang wil je studeren? Ik heb medestudenten gezien die met één jaar begonnen, toch ook hun propedeuse haalden en later zelfs nog verder gingen voor een Bachelor-diploma. Die mogelijkheid is er, dus maak daar gebruik van.” 

Hoewel Mirjam voorlopig even geen nieuwe studie plant, sluit ze dat in de toekomst niet uit. “Ik heb genoeg thema’s die me interesseren. Maar eerst wil ik de tijd nemen om alles wat ik heb geleerd in de praktijk te brengen. Dat is voor nu al leerzaam genoeg.”