Training
NVAO geaccrediteerd
1 dag
21-10-2024
Wanneer kun jij de beste toegevoegde waarde als professional leveren? Als je het verschil moet aangeven tussen een 'impactvolle' en een 'minder impactvolle' klus, dan heeft het vaak te maken met wat sleutelfiguren in jouw omgeving hierin hebben gedaan of juist hebben nagelaten. Goed stakeholdermanagement helpt je om hier vooraf meer bewuste keuzes in te maken en daarmee meer succesvol te worden. Het is in veel verschillende rollen van belang om jouw stakeholders (klant, interne collega’s, externe partijen, projectleden) te betrekken als je vernieuwing of verandering wilt realiseren. Maar hoe kijken zij tegen de vernieuwingen aan? Met deze training loop je met een concreet stakeholderactieplan de deur uit. Je weet welke beïnvloedingsstijl je kunt inzetten en hoe je kunt netwerken zodat je weet 'hoe de hazen' lopen in jouw organisatie en daarbuiten.
Na de training heb je inzichtelijk wie jouw stakeholders zijn en welke aandacht ze nodig hebben. Je creëert overzicht met behulp van een krachtenveldenanalyse. Daarnaast kun je werken met de communicatiematrix. Ook ken je verschillende beïnvloedingsstijlen en weet je wanneer deze inzetbaar zijn.
De training is geschikt voor elke professional die samenwerkt met interne en externe belanghebbenden. Dit kan bijvoorbeeld liggen op het gebied van project,- inkoop,- organisatieverandering, productontwikkeling, agile werken. Rollen als (senior) vakprofessional, (project)manager of (beleids)adviseur.
Ter voorbereiding op deze dag deel je jouw leerdoelen en bedenk je van tevoren voor welk project of welke praktijksituatie je met een concreet stakeholderactieplan de deur uit wilt lopen. Gedurende de trainingsdag ga je actief aan de slag met jouw praktijksituatie. Je leert de krachtenveldanalyse hierop toe te passen, waardoor je een helder overzicht krijgt van jouw stakeholders. Met behulp van een stakeholdercommunicatiematrix kies je de juiste actie en prioriteiten. Je krijgt inzicht in verschillende beïnvloedingsstijlen, die je kunt inzetten in de uitvoering van je communicatieplan. Op een speelse manier oefen je met het toepassen van de verschillende stijlen aan de hand van je eigen praktijksituatie. Hierin komen onderwerpen als ‘hoe leer ik mijn stakeholder kennen’, ‘hoe ga ik om met weerstand’ en 'hoe maak ik van een criticus een ambassadeur' voorbij.
Volg de opleiding via een studievorm die bij jou past:
Bekijk de Opleidingsvarianten voor meer informatie.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
Na afloop van deze training ontvang je het certificaat ‘Training Stakeholdermanagement'.
Betaal je je opleiding zelf? Voor veel van onze opleidingen kun je gebruikmaken van interessante financiële voordelen. Welke mogelijkheden er zijn, lees je terug in onze subsidiebrochure.
Veel werkgevers willen graag investeren in de ontwikkeling van hun medewerkers en beschikken over een jaarlijks opleidingsbudget om opleidingen voor werknemers te bekostigen. Heeft jouw organisatie een opleidingsbudget waar je gebruik van kunt maken? Vraag het na bij de HR-afdeling of je leidinggevende, want dit kan veel voordeel opleveren.