Ontdek uw communicatiestijl

Vrijwel al het succes op de werkvloer staat of valt met goede communicatie. U kunt wel dezelfde taal spreken als uw gesprekspartner, maar dat betekent niet dat de boodschap altijd juist overkomt. Als een boodschap niet helder is of niet goed begrepen wordt, kan dat bijvoorbeeld tot fouten of een slechte werksfeer leiden. Hoe zorgt u ervoor dat u zo juist en sterk mogelijk communiceert?

Het belang van effectieve communicatie

Doeltreffende communicatie op de werkvloer is ontzettend belangrijk. Het zorgt voor een betere onderlinge sfeer en minder spanningen, wat ertoe leidt dat mensen positiever zijn en het meer naar hun zin hebben. Maar minstens zo belangrijk: effectieve communicatie zorgt voor betere resultaten. Als u en uw collega’s op dezelfde golflengte zitten, zult u zien dat de samenwerking een stuk prettiger én efficiënter verloopt.

Verschillende communicatiestijlen

Om de boodschap van een ander goed te begrijpen en om zelf uw boodschap juist over te kunnen brengen, is het van belang dat u inzicht heeft in uw eigen communicatiestijl, maar ook die van een ander. Als u begrijpt hoe een ander communiceert, kunt u daar uw boodschap op aanpassen. Het DISC-model kan u daarbij helpen. Dit model bestaat uit vier verschillende stijlen: dominant, interactief, stabiel en consciëntieus.

  • Dominant

Mensen met een dominante communicatiestijl zijn resultaatgericht en houden ervan snel te schakelen. Het is belangrijk voor hen om ‘in control’ te zijn. Probeert u graag nieuwe dingen uit en bent u zich bewust van de nood om zo nu en dan veranderingen door te voeren? Dan heeft u waarschijnlijk een dominante gedragsstijl. Personen met deze communicatiestijl waarderen het als u hen vol vertrouwen benadert en resultaten benadrukt.

  • Interactief

Hecht u grote waarde aan persoonlijke relaties tijdens uw werk? Bent u energiek en extravert? Dan behoort uw manier van communiceren waarschijnlijk tot de interactieve communicatiestijl. Kenmerkend aan deze stijl is dat personen vrij impulsief beslissen en graag nieuwe dingen uitproberen. U kunt mensen met een interactieve gedragsstijl het beste benaderen door uw enthousiasme te tonen en dichtbij te komen.

  • Stabiel

Rust en stabiliteit, dat is kenmerkend voor mensen met een stabiele communicatiestijl. Als u tot deze groep mensen behoort, hecht u veel waarde aan het opbouwen van langetermijnrelaties en het helpen van anderen. Werkt u samen met een collega met een stabiele communicatiestijl? Benader deze persoon dan vriendelijk, voorspelbaar en vooral relaxed.

  • Consciëntieus

Iemand met een consciëntieuze communicatiestijl is gevoelig voor bewijzen en valide argumenten. Deze personen laten zich niet leiden door emotionele argumenten of persoonlijke relaties en kunnen wat afstandelijk overkomen. Mensen met deze gedragsstijl kunt u het beste benaderen door lichamelijk afstand te houden en met feiten te komen.

Een aantal tips

Wilt u in korte tijd de communicatie op de werkvloer verbeteren? Met de onderstaande eenvoudige tips komt u al een heel eind.

  1. Luister meer, praat minder

Veel mensen zijn voornamelijk aan het woord. Maar goed kunnen luisteren is pas écht een waardevolle eigenschap. Vragen stellen en oprechte aandacht hebben voor een ander creëert een band en zorgt voor nieuwe inzichten.

  1. Zet uw trots opzij

In situaties van conflicten of onenigheid vinden we het soms lastig om onze trots opzij te zetten. Toch is dit een zeer waardevolle tip die we u willen meegeven. Door uw trots opzij te zetten, schept u ruimte om tot elkaar te komen en een goede invulling te bedenken.

  1. Let op uw lichaamstaal

Communiceren is meer dan alleen praten. Maar liefst 70% van onze communicatie bestaat uit onze lichaamshouding. Wees u daarom bewust van uw lichaamstaal. Door u volledig naar een collega toe te draaien, laat u bijvoorbeeld uw interesse in een gesprek blijken.

Werken aan uw eigen communicatie?

Wilt u meer leren over verschillende communicatiestijlen, leren hoe u de communicatie kunt verbeteren op de werkvloer of hoe u uw eigen communicatievaardigheden kunt versterken? Bij NCOI vindt u diverse opleidingen en trainingen gericht op betere communicatie. Zo is er bijvoorbeeld het 1-jarige programma HBO Communicatievaardigheden. In dit programma ontdekt u uw eigen communicatiekracht en ontwikkelt u diverse communicatiestijlen die u kunt toepassen in uiteenlopende situaties. Of kies voor de 5-daagse Training Goed Waarnemen, Juist Interpreteren en Effectief Communiceren. Hierin leert u precies hoe u uw boodschap zo effectief mogelijk overbrengt en daarmee uw doelen bereikt. Op onze speciale pagina over onze communicatieopleidingen en trainingen vindt u een compleet overzicht van ons aanbod.

Deel dit artikel
Wellicht ook interessant
Vraag de online brochure aan

Wil je nog beter worden in je werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of ben je toe aan een carrièreswitch? Bij NCOI Opleidingen vind je opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Je kunt voor elk vakgebied een online brochure aanvragen. Daarin lees je alles over onze opleidingen, studeren bij NCOI en wat dit jou kan bieden.

De grootste opleider van werkend Nederland
NCOI - wij leiden meer dan 20.000 professionals per jaar op
Ieder jaar leiden we
20.000
professionals op
NCOI - meer dan 1.250 opleidingen en trainingen
Kies uit meer dan
1.250
verschillende opleidingen en trainingen
NCOI - meer dan 2.000 bevlogen docenten
Volg les bij een van onze
2.000+
bevlogen docenten
Opleidingsadvies op maat?
Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur.