Onderzoeks- en adviesbureau Integron heeft onderzoek gedaan naar hoe werknemers de facilitaire dienstverlening in Nederland beleven, en hoe tevreden ze daarover zijn. Volgens de werknemers zijn het gebouw, het klimaat, de werkplek en een schoon en veilig gevoel de belangrijkste zaken waar voor veel facilitaire dienstverleners winst te behalen valt. Maar liefst 70 procent van de werknemers in Nederland geeft aan dat hun productiviteit toe zal nemen wanneer zij beter worden ondersteund in het werk.
De zichtbaarheid van het facilitair bedrijf is gestegen naar 52 procent. Dit is een stijging van 2 procent ten opzichte van 2014. Ook de bekendheid met de producten en diensten van het facilitair bedrijf is sterk gestegen. In 2015 stelt 61 procent bekend te zijn met het facilitair bedrijf. Hier is sprake van een stijging van 6 procent ten opzichte van 2014. Integron ziet in beide gevallen een sterke samenhang met de klanttevredenheid. Als het facilitair bedrijf goed zichtbaar, is geven werknemers hier een 7,5 voor. Ze beoordelen het facilitair bedrijf met een hele punt lager (6,5) als het niet zichtbaar is binnen een organisatie.
Als facilitair bedrijf loont het dus om continu te werken aan de zichtbaarheid binnen een organisatie. Werknemers en interne klanten waarderen dit enorm. Een goede zichtbaarheid en herkenbaarheid zorgt voor een hogere productiviteit van werknemers.
Facilitair management
Facilitaire bedrijven spelen een belangrijke rol in het draaien en blijven draaien van een organisatie. De medewerkers van de facilitaire dienst doen vaak onopgemerkt hun werkzaamheden en zorgen ervoor dat andere medewerkers hun werk kunnen blijven doen. Bent u werkzaam bij een facilitair bedrijf of bent u van plan dat te gaan doen? Bekijk dan eens ons aanbod opleidingen op het gebied van Facilitair Management.
Bron: FMM