Marketing

Masterprogramma Marketing Intelligence

6 maanden – Onderdeel van NVAO-geaccrediteerde Master

In het kort

Als marketeer is het belangrijk om een goed marktonderzoek te doen om zo het koopgedrag van de klant gedegen te kunnen voorspellen. Voor dit marktonderzoek zullen er verschillende analyses gedaan moeten worden die betrouwbare en valide data opleveren. Hoe zorg je ervoor dat al deze data overzichtelijk wordt voor een goede analyse, zodat hier strategische beslissingen op genomen kunnen worden? In dit Masterprogramma Marketing Intelligence leer je op praktische wijze koopgedrag in kaart te brengen en anderzijds de resultaten hiervan professioneel te analyseren en presenteren. 

Als marketeer is het belangrijk om een goed marktonderzoek te doen om zo het koopgedrag van de klant gedegen te kunnen voorspellen. Voor dit marktonderzoek zullen er verschillende analyses gedaan moeten worden die betrouwbare en valide data opleveren. Hoe zorg je ervoor dat al deze data overzichtelijk wordt voor een goede analyse, zodat hier strategische beslissingen op genomen kunnen worden? In dit Masterprogramma Marketing Intelligence leer je op praktische wijze koopgedrag in kaart te brengen en anderzijds de resultaten hiervan professioneel te analyseren en presenteren. 

Doelgroep

Je bent hoger opgeleid en wilt graag uitgebreide kennis en vaardigheden opdoen op het snijvlak van business en IT. Je hebt te maken met het neerzetten van business intelligence in de organisatie. Of je bent een ambitieuze marketingmanager, marketingconsultant of marketingprofessional en wilt je diepgaand ontwikkelen op het gebied van big data en marketing intelligence.

Vooropleiding

Je beschikt over HBO- of WO-werk- en -denkniveau.

Voorbereiding en studiebelasting

Je studiebelasting is ongeveer 10 tot 12 uur per bijeenkomst.

Doel en opzet Masterprogramma Marketing Intelligence

In dit programma kom je tot de kern van het vakgebied. Aan de hand van onderwerpen als big data, customer journey, consumentengedrag en concurrentieanalyse doe je kennis op van vele facetten van het vakgebied. Je verdiept je in de psychologie van de consument en leert het aankoopgedrag van de consument te doorgronden. Daarnaast leer je hoe je je doelgroep optimaal bereikt, met welke strategie en met welke boodschap. Bij elkaar vormt dit een compleet en boeiend programma voor de ambitieuze marketingprofessional.

Het programma wordt verzorgd door ervaren docenten die zelf actief zijn in het vakgebied. Zij koppelen de theorie voortdurend aan de praktijk, waardoor alles direct toepasbaar is in je werk.

Gunstige financiering

Betaal je het programma zelf? Dan kun je gebruikmaken van het levenlanglerenkrediet, een aantrekkelijke studiefinanciering voor volwassenen. Daarmee kan iedereen de opleidingskosten grotendeels door de overheid laten financieren. Kijk op levenlanglerenkrediet (LLLK) voor meer informatie of neem contact op met onze studieadviseurs.

Kies je eigen studievorm

Volg de opleiding via een studievorm die bij jou past:

  • Klassikaal, op een locatie naar keuze met medestudenten. Onze vele leslocaties zijn verspreid door het hele land. Zijn er voor jouw voorkeurslocatie onvoldoende aanmeldingen? Dan bieden wij jou een alternatieve locatie.
  • Via e-learning, studeren op afstand en toegang tot een digitale leeromgeving. Behoefte aan flexibiliteit? Je bepaalt zelf waar en wanneer je studeert. Stel online vragen aan je docent en medestudenten.
  • In een virtual classroom, een combinatie van thuisstudie en klassikaal. Je volgt online lessen op vaste tijdstippen, samen met andere studenten en onder begeleiding van een docent.

Bekijk de Opleidingsvarianten voor meer informatie.

Wat ga je leren?

Programma Masterprogramma Marketing Intelligence

De volgende modules en onderwerpen komen aan bod:

Masterclass Business Intelligence

8 bijeenkomsten

  • Big data
  • Datamining en data warehousing
  • Strategisch beslissen op basis van Business Intelligence (BI)
  • Kennis als driver voor innovatie
  • Alignment tussen kennismanagement en BI
  • Visualisatie en analyse van de gegevens
  • BI-tools (o.a. Cognos en SAS) en toepassingen
  • Van market en competitieve intelligence tot corporate performancemanagement

Masterclass Marketing Intelligence and Customer Insights

8 bijeenkomsten

  • Het belang van koopgedrag
  • De perceptie van consumenten
  • Het beslissingsproces van consumenten
  • Beïnvloeding van consumenten
  • Het belang van (big) data voor customer insights
  • Marktonderzoek en ethiek
  • Psychologische aspecten van consumentengedrag

Diploma

Je rondt elke Masterclass af met een praktijkgerichte eindopdracht. Behaal je voor alles een voldoende beoordeling, dan ontvang je het diploma ‘Masterprogramma Marketing Intelligence’ van NCOI.

Opbouw opleiding

Wil je meer weten over de opbouw van onze opleidingen? Zie dan opbouw Master.

Jouw investering in één overzicht

Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.

Bereken eenvoudig je kosten!
Vraag nu eenvoudig een kostenoverzicht aan en ontdek de totale kosten, afgestemd op jouw persoonlijke studie- en betalingsvoorkeuren.
Investering
Inschrijfgeld
€ 100,00
Lesgeld
€ 6.350,00
Studiemateriaal
€ 545,00
Eindopdracht
€ 590,00
Arrangementskosten & Locatiekosten*

Bovengenoemde kosten zijn voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn. Je kunt bij langere opleidingen ook per jaar of per maand betalen.

Wat krijg je hiervoor?

Studie- en lesmateriaal 
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:

  • Boeken, readers en werkboeken
  • Toegang tot het online leerplatform

Bovenop deze kosten brengen wij reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).

*Arrangement- & locatiekosten 
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangementskosten.


Bekijk beschikbare startdata!

Bij NCOI kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is je opleiding flexibel en altijd goed te combineren met werk en privé. Bekijk nu onze actuele lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.

Eerstvolgende startdatum

NCOI Contact

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?

Heb je vragen over deze opleiding of een andere opleiding van NCOI? Wij geven je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Gratis en vrijblijvend. Op basis van jouw huidige loopbaan en ambities kijken wij samen met jou wat de best passende opleiding is. Laat je gegevens achter en wij bellen je binnen twee werkdagen om het advies te bespreken.

Volg deze opleiding met jouw opleidingsbudget 

Heb jij een opleidingsbudget via je werkgever? Dan krijg je dit elk jaar opnieuw. Zonde dus om je budget van dit jaar te laten verlopen. Laat je ontwikkeling op kosten van de werkgever niet links liggen! Schrijf je nu alvast in voor een startmoment in 2026 en ga sterk van start met je voornemens het komende jaar. 

Ambitieuze vrouw met stok

Onze unieke NCOI-methode

Je wilt graag een opleiding volgen, maar hoe doe je dat naast je drukke baan en privéleven? Met onze unieke NCOI-methode gaat dat lukken. Onze opleidingen zijn flexibel ingericht, met handige modules die je stapsgewijs en op eigen tempo kunt volgen. Jouw werkpraktijk staat centraal, zodat je de opgedane kennis direct kunt toepassen. Bij NCOI volg je altijd de kortste en meest efficiënte route naar een waardevol diploma. Zo wordt leren interessanter en dus plezieriger.