Marketing

SRM C - Vakdiploma Marketing

8 maanden - Marketingopleiding op strategisch niveau

In het kort

Tijdens de opleiding SRM C - Vakdiploma Marketing, ontdek jij alle facetten van het marketingvak op strategisch niveau. Van consumentengedrag tot de inzet van online marketing. Je houdt je bezig met de doelgroep en het opzetten van een marketingstrategie, waarbij je je missie en visie centraal stelt. Daarnaast verdiep je je in de strategische marketing zoals branding, positionering en de concurrentieanalyse. Welke online kanalen kun je het beste inzetten om de doelgroep te bereiken en om het gesprek aan te gaan? En wat zijn de meest actuele trends op digitaal vlak en op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI)? Dat ontdek je allemaal tijdens deze opleiding met SRM-kwaliteit, zodat je na afloop een gedegen marketingadvies effectief en overtuigend weet op te leveren. 

Tijdens de opleiding SRM C - Vakdiploma Marketing, ontdek jij alle facetten van het marketingvak op strategisch niveau. Van consumentengedrag tot de inzet van online marketing. Je houdt je bezig met de doelgroep en het opzetten van een marketingstrategie, waarbij je je missie en visie centraal stelt. Daarnaast verdiep je je in de strategische marketing zoals branding, positionering en de concurrentieanalyse. Welke online kanalen kun je het beste inzetten om de doelgroep te bereiken en om het gesprek aan te gaan? En wat zijn de meest actuele trends op digitaal vlak en op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI)? Dat ontdek je allemaal tijdens deze opleiding met SRM-kwaliteit, zodat je na afloop een gedegen marketingadvies effectief en overtuigend weet op te leveren. 

Je resultaat

  • Je gaat aan de slag met een externe en interne analyse en stelt vervolgens het centraal marketingprobleem op
  • Je leert om op basis van de positieve key-issues een marketingstrategie te formuleren en die te vertalen naar segmentatie, doelgroepkeuze en positionering
  • Je weet hoe je de doelgroep kunt analyseren en op de behoeften van deze doelgroep kunt anticiperen met je merk
  • Je kunt binnen het operationele marketingplan een contentstrategie opzetten en deze laten aansluiten op de marketingstrategie
  • Je bent in staat een merk te positioneren en externe factoren te analyseren
  • Je leert de marketingmix (prijs, plaats, product en promotie) effectief in te zetten
  • Je bent bekend met een mix aan kanalen waarmee je je content naar buiten kunt brengen om vervolgens de dialoog aan te gaan met je doelgroep
  • Je verdiept je in artificial intelligence. Vervolgens kun je verschillende AI-tools inzetten als onderdeel van je marketingstrategie
  • Je weet een overtuigend advies op te leveren

Doelgroep

Je werkt voor een bedrijf als marketingprofessional of -adviseur, of je hebt een eigen marketingbedrijf. Je wilt je graag verdiepen in de strategische marketing met alle bijbehorende aspecten. 

Aanpak

In dit praktijkgerichte programma SRM C - Vakdiploma Marketing krijg je inzicht in alle aspecten van marketing. Zo verdiep je je in de doelgroep en de manier waarop je wilt dat deze doelgroep met jouw merk in contact komt. Je neemt het consumentengedrag onder de loep, waarna je nadenkt over de juiste branding en positionering van het merk. Je verdiept je in de online wereld, inclusief de toekomst van media en communities. Dit is slechts een greep uit de leerstof van de modules. Het programma neemt je volledig mee in de marketingwereld, waardoor jij na afloop weet te adviseren op strategisch niveau.

Klassikaal of virtual classroom

Je kunt dit programma klassikaal volgen op een locatie naar keuze. Omdat je binnen een groep veel van elkaar leert, bieden we je een alternatieve locatie aan wanneer er voor jouw voorkeurslocatie onvoldoende aanmeldingen zijn. Onze leslocaties zijn gevestigd door heel Nederland. Geef je de voorkeur aan lessen op vaste tijden, met een docent én digitaal? Dan biedt virtual classroom je de uitkomst.

Wat ga je leren?

Studieprogramma

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Masterclass Marketingstrategie (SRM C)

(6 bijeenkomsten)

  • . Visie, missie en strategie. SWOT-, markt- en concurrentieanalyse. Concurrentieanalyse. Segmentatie, targeting en positionering. Marketingmix. Marketingdoelen. Contentcreatie. Meetbare KPI's en monitoring

Masterclass Branding en Positionering (SRM C)

(6 bijeenkomsten)

  • . Organisatiestrategie en marketingstrategie. Strategisch denkvermogen, merken en positionering. Beleidsbeslissingen en merkwaarde. Merkidentiteit. Productmerken, submerken en corporate merken. Identiteitsmodellen vertalen naar eigen praktijk. Van positioneringsstrategie naar branding en vice versa. Managen van een merkenportfolio. Brand equity

Masterclass Conceptontwikkeling en Marketinginnovatie (SRM C)

(4 bijeenkomsten)

  • . Innovatie: proces en resultaten. Product- en dienstinnovatie. Naar een excellente klantervaring. Procesinnovatie. Conceptontwikkeling en design thinking. Duurzame innovatie. Business model innovatie. Effectief innoveren

Masterclass Marketing en Media (SRM C)

(4 bijeenkomsten)

  • . Media en middelen. Kanalenmix. Emailmarketing. Conversational commerce. Influencer marketing. Affiliate marketing

Masterclass Data en AI voor Marketing (SRM C)

(4 bijeenkomsten)

  • Update trends in data, tech, online, AI, GPTSocial media, platformen en community'sBusiness Intelligence, management data &; datawarehousingCustomer Journey en Marketing KPI'sArtificial Intelligence, algoritmen en bias(Generatieve) AI, marketing en contentcreatieStrategische AI Marketing CanvasDashboarding en datavisualisatie

Masterclass Contentstrategie (SRM C)

(4 bijeenkomsten)

    • AI in contentcreatie
    • Klantreis en persona's
    • Doelstellingen en KPI's
    • Het Content Marketing Canvas Model
    • Contentformats en contenttypen in de klantreis
    • Contentdistributie met het POEM
  • -model
    • Contentkalender en redactionele formule
    • Contentmanagement en draagvlak creëren

Examen en Diploma

Het programma rond je af met een eindopdracht bestaande uit 3 bijeenkomsten. Slaag je voor alle onderdelen, dan ontvang je het diploma 'SRM C - Vakdiploma Marketing'.

Jouw investering in één overzicht

Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.

Bereken eenvoudig je kosten!
Vraag nu eenvoudig een kostenoverzicht aan en ontdek de totale kosten, afgestemd op jouw persoonlijke studie- en betalingsvoorkeuren.
Investering
Lesgeld
€ 6.110,00
Examenkosten
€ 420,00
Studiemateriaal
€ 604,95
Arrangementskosten & Locatiekosten*

Bovengenoemde kosten zijn voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn. Je kunt bij langere opleidingen ook per jaar of per maand betalen.

Wat krijg je hiervoor?

Studie- en lesmateriaal 
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:

  • Boeken, readers en werkboeken
  • Toegang tot het online leerplatform

Bovenop deze kosten brengen wij reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).

*Arrangement- & locatiekosten 
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangementskosten.


Bekijk beschikbare startdata!

Bij NCOI kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is je opleiding flexibel en altijd goed te combineren met werk en privé. Bekijk nu onze actuele lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.

Eerstvolgende startdatum

NCOI Contact

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?

Heb je vragen over deze opleiding of een andere opleiding van NCOI? Wij geven je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Gratis en vrijblijvend. Op basis van jouw huidige loopbaan en ambities kijken wij samen met jou wat de best passende opleiding is. Laat je gegevens achter en wij bellen je binnen twee werkdagen om het advies te bespreken.

Volg deze opleiding met jouw opleidingsbudget 

Heb jij een opleidingsbudget via je werkgever? Dan krijg je dit elk jaar opnieuw. Zonde dus om je budget van dit jaar te laten verlopen. Laat je ontwikkeling op kosten van de werkgever niet links liggen! Schrijf je nu alvast in voor een startmoment in 2026 en ga sterk van start met je voornemens het komende jaar. 

Ambitieuze vrouw met stok

Onze unieke NCOI-methode

Je wilt graag een opleiding volgen, maar hoe doe je dat naast je drukke baan en privéleven? Met onze unieke NCOI-methode gaat dat lukken. Onze opleidingen zijn flexibel ingericht, met handige modules die je stapsgewijs en op eigen tempo kunt volgen. Jouw werkpraktijk staat centraal, zodat je de opgedane kennis direct kunt toepassen. Bij NCOI volg je altijd de kortste en meest efficiënte route naar een waardevol diploma. Zo wordt leren interessanter en dus plezieriger.