Menu

Kostenoverzicht aanvragen

Uitklappen
Inklappen

Wil je voor of na de zomer starten met deze opleiding?

Start voor de zomer

Iedere zomer actualiseren wij het opleidingsaanbod. Het studieprogramma kan bijvoorbeeld herzien worden. Hieronder kun je met behulp van de knop aangeven of je de opleidingsvariant van voor de zomer wilt bekijken.

Start voor de zomer

Eerstvolgende startmomenten

12-04-2021, E-learning

E-learning, Inschrijven

15-04-2021, Drachten

Avond, Inschrijven

HBO Associate degree Commerciële Economie specialisatie Marketingmanager

NVAO-geaccrediteerde opleiding

Opleidingsniveau

HBO Associate Degree

Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Meer informatie

Download brochure

Wil je dit met iemand delen?

Mail door

Incompany volgen?

Meer informatie

Fiscale scholingsaftrek

Meer informatie
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Als marketingmanager bepaal je een effectieve marketingstrategie op basis van de behoeften van de klant. Je stelt een marketingplan op om de groei van het bedrijf of de verkoop van een product te bevorderen. Tijdens deze specialisatie ontwikkel je vaardigheden om de vraag en aanbod van de klant helder te krijgen en op basis daarvan een aansprekende campagne te starten voor een succesvolle verkoop van je dienst of product. Om deze reden verdiep je je in onderwerpen als marketingcommunicatie, productontwikkeling en marktanalyse. Alles is zo ontwikkeld, gepland en georganiseerd dat je het prima kunt combineren met een baan.

Resultaat

  • Je hebt je ontwikkeld tot professional op het gebied van marketingmanagement met uitstekende arbeidsperspectieven
  • Na succesvolle afronding ontvang je het officieel erkende getuigschrift Associate degree Commerciële Economie

Waarom NCOI?

  • Voor werkenden: opleidingen die goed te combineren zijn met werk en privé
  • Flexibel: meerdere startmomenten op meerdere locaties per jaar
  • Begeleiding: topdocenten uit de praktijk en een persoonlijke studiebegeleider
  • Kwaliteit: hoog aangeschreven bij werkgevers én geaccrediteerd door de NVAO

HBO Associate degree

Om het aanbod in het hoger beroepsonderwijs te verbreden en het gat te dichten tussen het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs zijn HBO Associate-degreeopleidingen geïntroduceerd. Deze zijn speciaal bedoeld voor studenten die geen 4-jarige HBO Bacheloropleiding willen volgen, maar juist een korter HBO-programma. Je rondt deze opleiding af met een wettelijke graad, de HBO Associate degree (Ad).

Doel en opzet

Tijdens deze specialisatie maak je kennis met alle onderwerpen rondom communicatie, sales en marketing. Zo ga je aan de slag met het vaststellen van een potentiële doelgroep en het bedenken van nieuwe producten om de klant te blijven prikkelen. Tevens ontwikkel je onder begeleiding van topdocenten vaardigheden om de waardepositie van de organisatie te bewerkstelligen en om succesvolle reclamecampagnes uit te zetten.

Gunstige financiering

Betaal je het programma zelf? Dan kun je gebruikmaken van het levenlanglerenkrediet, een aantrekkelijke studiefinanciering voor volwassenen. Daarmee kan iedereen tot 55 jaar de opleidingskosten grotendeels door de overheid laten financieren. Kijk op levenlanglerenkrediet (LLLK) voor meer informatie of neem contact op met onze opleidingsadviseurs.

Meer informatie en kosten

Je kunt je opleidingskosten volledig aftrekken van je belastbaar inkomen bij je belastingaangifte. Zie Hogeschool NCOI voor meer praktische informatie en de kosten van de opleiding.

Klassikaal, e-learning of virtual classroom

Je kunt dit programma klassikaal volgen op een locatie naar keuze. Onze leslocaties zijn gevestigd door heel Nederland. Behoefte aan meer flexibiliteit? Met de lesvariant e-learning studeer je in je eigen tijd en in je eigen tempo op afstand. Je wordt online begeleid door een ervaren docent. Voor de unieke combinatie van beide lesvarianten kies je voor virtual classroom. Hierbij volg je de lessen op vaste tijdstippen, met een docent én digitaal. Voor meer informatie over onze opleidingsvarianten, zie de pagina Opleidingsvarianten op onze website.

Doelgroep

Je wilt je kennis en vaardigheden in dit vakgebied verder ontwikkelen in de richting van zowel communicatie als marketingmanagement, om zo succesvol binnen marketing en sales aan de slag te gaan.

Je kunt aan deze Associate degree deelnemen met een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4. Ben je niet in het bezit van een van deze diploma’s, en ben je minimaal 21 jaar, dan kun je instromen op basis van de 21+ regeling van NCOI. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.

Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma

Programma

Examens

Je ontvangt tijdens je opleiding uitgebreide informatie over de examinering. Elke module wordt apart afgerond met een toets, die zo goed mogelijk aansluit bij de aard van de module. Naast praktijkgerichte moduleopdrachten en mondelinge examens wordt ook gebruikgemaakt van digitale examens. Het voordeel daarvan is dat je zelf het moment en de plaats van het examen kunt uitkiezen. De eerste fase rond je af met een integrale opdracht en gedurende de opleiding werk je aan een praktijkportfolio. Je sluit de Associate degree af met een afstudeeropdracht.

Programma 120 EC

Fase 1

  • Marketingmanagement 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Kernelementen van marketing
    • Inzicht in markten en doelgroepen
    • Marketingdoelstellingen en -strategie
    • Marktsegmentatie
    • Branding en positionering
    • Vertalen van doelstellingen naar marketingmix
    • Product, prijs, plaats en promotie
    • Online marketing en marketingcommunicatie
  • Marketingcommunicatie en branding 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Branding
    • Marketingcommunicatieplan
    • Marketingcommunicatie-instrumenten
    • Geïntegreerde communicatie
    • Werking van marketingcommunicatie
    • Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
    • (Tactisch) positioneren
    • ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
    • Public relations
    • Actuele ontwikkelingen marcom
  • Productontwikkeling 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Productpropositie
    • Samenwerking met R&D en Design
    • Het productontwikkelingsproces
    • Business model canvas
    • Concurrentiebepaling
    • Productinnovatie (goederen en diensten)
    • Innovatie
    • Waardecreatie in de organisatie
    • Waardecreatie en klantoptimalisatie
    • Disruptive businessmodels
    • Production on demand
    • Ontwikkeling van services
  • Management en organisatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in de werking van organisaties
    • Organisatiestructuur en -processen
    • Managementtaken en leiderschapsstijlen
    • Leidinggeven en motiveren
    • Plannen, aansturen en bewaken
    • Werkverdeling en samenwerking
    • Bevoegdheden en besluitvorming
    • Effectieve werkorganisatie
  • Commerciële vaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Inleven in klant
    • Persoonlijke presentatie en begroeting
    • Vraagtechnieken en luistervaardigheden
    • Aantrekkelijk presenteren van product of dienst
    • Benoemen van klantvoordelen
    • Herkennen van koopsignalen
    • Afsluittechnieken toepassen
    • Inzetten van beïnvloedingstools
  • Commerciële economie in de praktijk 8 EC
    • Analyse van economische vraagstukken
    • Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
    • Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
  • Integrale opdracht 6 EC
  • Praktijkprogramma 6 EC

Fase 2

  • Adviesvaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Adviesrollen en adviesrelaties
    • Kwaliteiten van een adviseur
    • Fases in het adviesproces
    • Gespreks- en luistervaardigheden
    • Herkennen van en omgaan met weerstand
    • Eigen adviesstijl
    • Beïnvloedingsstrategie
    • Draagvlak en borging van adviezen
    • Motiverende gespreksvoering
  • Online marketing 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Relatie online en offline marketing
    • Online marketing: strategie en toepassingen
    • Online adverteren en internetcampagnes
    • Zoekmachinemarketing
    • E-mailcampagnes, sms- en RSS-marketing
    • Viral marketing
    • Affiliate marketing
    • Marketing en social media
    • Mobiele marketing
    • Web analytics en businessmodelling
  • Design en strategie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Waardepropositie voor de business
    • Design thinking
    • Crossculturele communicatie
    • Customer experience strategie
    • Customer experience design
    • Concepting
    • Mediastrategie
    • Klantrelaties en cocreatie
    • Ontwerptechnieken, zoals prototyping, card sorting en stakeholder walkthroughs
  • Marktanalyse en koopgedrag 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Customer journey
    • Koopgedrag en drijfveren
    • Inzicht in gedrag
    • Digitale data om gedrag te meten
    • Marketingpsychologie en -sociologie
    • Opzetten en uitvoeren marktonderzoek
  • Bedrijfseconomische aspecten 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Lezen en begrijpen van financiële overzichten
    • Werken met financiële kengetallen
    • Indeling van kosten en break-even analyse
    • Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
    • Beoordelen van een investeringsvoorstel
    • Werken met een planning-en-controlcyclus
    • Financiële gegevens bij besluitvorming
  • Projectmanagementvaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Kenmerken van projecten
    • Projectmanagementmethoden
    • Projectafbakening en -fasering
    • Projectorganisatie en -omgeving
    • Budgetbeheersing
    • Risicomanagement
    • Succesvolle projectafronding
  • Praktijkprogramma 6 EC

Afstudeeropdracht 6 EC

Fase 1

Tijdens de eerste fase leer je welke marketingstrategieën je kunt inzetten om de bedrijfsdoelstellingen te vertalen naar marketingmix. Tevens ga je aan de slag met de waardecreatie in de organisatie om zo de juiste producten te kunnen ontwikkelen om je doelgroep te blijven aanspreken.

Fase 2

In de tweede fase ontwikkel je adviesvaardigheden om bijvoorbeeld een marketingbureau correct in te lichten over het maken van een campagne. Ook leer je hoe je een marktonderzoek opzet en uitvoert om uiteindelijk een succesvol resultaat op de bedrijfsmarkt neer te zetten.

Ad-afstudeeropdracht

Je sluit je Associate degree af met een praktische afstudeeropdracht, die je kunt toepassen in je eigen praktijk. Je kunt het resultaat dan direct gebruiken. Je wordt tijdens het afstuderen persoonlijk begeleid. Voorafgaand aan de afstudeeropdracht vindt in 2 bijeenkomsten uitleg plaats over het afstuderen, zodat je goed bent voorbereid.

Erkend getuigschrift

Je behaalt met deze opleiding het officiële getuigschrift 'Associate degree Commerciële Economie'. NCOI is door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap erkend als rechtspersoon voor hoger onderwijs op basis van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). Je ontvangt van NCOI een officieel internationaal erkend Ad-getuigschrift met hoge waarde op de arbeidsmarkt. Zie Erkenningen voor meer opleidingsinformatie.

Lesplanning
Lesplanning
Lesplanning
Lesplanning
Lesplanning

Wil je voor of na de zomer starten met deze opleiding?

Iedere zomer actualiseren wij het opleidingsaanbod. Het studieprogramma kan bijvoorbeeld herzien worden. Hieronder kun je met behulp van de knop aangeven of je de opleidingsvariant van voor of na de zomer wilt bekijken.

Start voor de zomer
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie

Kosten

Inschrijfgeld: € 150,-
Lesgeld: € 6.990,-
Studiemateriaal: € 1.375,-
Examenkosten: € 2.395,-
Eindopdracht: € 350,-
Afstuderen: € 800,-
Praktijkprogramma: € 990,-
Reprorechten: € 15,-
Arrangementskosten: zie onderstaande toelichting.

Bovenstaande bedragen zijn op basis van betaling ineens waarbij 8% korting inbegrepen is. Je kunt dit programma ook in 2, 8 of 24 termijnen betalen.

Wil jij een kostenoverzicht in jouw mailbox ontvangen?
Kostenoverzicht aanvragen

Locatie- en arrangementskosten

NCOI Opleidingen regelt tijdens uw opleiding onbeperkt koffie, thee en water. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,-(excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Als dat expliciet vermeld staat, brengen wij ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw).

Reprorechten en hand-outs

Voor alle opleidingen brengen wij de kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

Verlaag je studiekosten

Betaal je je opleiding zelf? Voor veel van onze opleidingen kun je gebruikmaken van interessante financiële voordelen. Zo is er het levenlanglerenkrediet, een aantrekkelijke studiefinanciering voor volwassenen. Met deze regeling kan iedereen tot 55 jaar tegen gunstige voorwaarden geld lenen bij de overheid en zo een groot deel van de opleidingskosten betalen. Benieuwd hoeveel geld je kunt lenen? Bekijk het rekenvoorbeeld op onze pagina over het levenlanglerenkrediet en lees meer over deze regeling.

Fiscaal voordeel

Ook kun je gebruikmaken van de regeling ‘Aftrek studiekosten’, waarmee je tot zo’n 50 procent van je gemaakte studiekosten terugkrijgt van de Belastingdienst. Jaarlijks kun je maximaal € 15.000,- aftrekken van je inkomstenbelasting voor de studiekosten van jou en je fiscale partner. Ook als je gebruikmaakt van het levenlanglerenkrediet kun je je studiekosten aftrekken. Wil je meer weten over deze regeling en aan de hand van een rekenvoorbeeld zien hoeveel voordeel jou dit oplevert? Op onze pagina over belastingvoordeel lees je er alles over.

Mogelijkheden vanuit je werkgever

Veel werkgevers willen graag investeren in de ontwikkeling van hun medewerkers en beschikken over een jaarlijks opleidingsbudget om opleidingen voor werknemers te bekostigen. Daarnaast kan de organisatie de gemaakte opleidingskosten mogelijk volledig aftrekken van de inkomstenbelasting en gebruikmaken van andere fiscale regelingen. Heeft jouw organisatie een opleidingsbudget waar je gebruik van kunt maken? Vraag het na bij de HR-afdeling of je leidinggevende, want dit kan veel voordeel opleveren.

Btw

Kiest u voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of een volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn in beginsel belast met 21% btw. 

Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaalt u uw opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. 

Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw. 

Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen. 

Ervaringen
Ervaringen
Ervaringen
Ervaringen
Ervaringen

HBO Associate degree Commerciële Economie specialisatie Marketingmanager

NVAO-geaccrediteerde opleiding

Opleidingsniveau

HBO Associate Degree

Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Meer informatie

Download brochure

Wil je dit met iemand delen?

Mail door

Incompany volgen?

Meer informatie

Fiscale scholingsaftrek

Meer informatie

Heb je vragen?

Onze deskundige opleidingadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 18.00, op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.
Studiegids NCOI

Vraag de studiegids aan

Wil je nog beter worden in je werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of ben je toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij jou en jouw situatie past. Vraag nu de gratis studiegids aan.

Contact NCOI

Opleidingsadvies op maat?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 18.00, op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.