Menu
Uitklappen
Inklappen

Wil je voor of na de zomer starten met deze opleiding?

Start voor de zomer

Iedere zomer actualiseren wij het opleidingsaanbod. Het studieprogramma kan bijvoorbeeld herzien worden. Hieronder kun je met behulp van de knop aangeven of je de opleidingsvariant van voor de zomer wilt bekijken.

Start voor de zomer

Eerstvolgende startmomenten

12-04-2021, E-learning

E-learning, Inschrijven

15-04-2021, Drachten

Avond, Inschrijven

HBO Bachelor Communicatie specialisatie Corporate communicatie

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Vakgebied

Communicatie

Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Meer informatie

Download brochure

Wil je dit met iemand delen?

Mail door

Incompany volgen?

Meer informatie

Fiscale scholingsaftrek

Meer informatie
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Met deze specialisatie ontwikkel je je tot een breed inzetbare professional. Je verscherpt je vaardigheden als communicatiemanager door onderwerpen te behandelen als communicatiestrategie, merkidentiteit en positionering in de arbeidsmarkt. Met gedegen kennis en deskundige adviezen zorg je ervoor dat een strategie wordt vertaald naar een succesvol plan waarbij je het imago van de organisatie in tact houdt. Denk daarbij aan het aanspreken en behouden van de gewenste doelgroep. Je wordt begeleid door topdocenten uit de praktijk waardoor je het geleerde direct kunt toepassen in je organisatie.

Resultaat

  • Je bent een volwaardige gesprekspartner die kan adviseren over een strategisch communicatiebeleid en hoe je dit kunt implementeren in je organisatie
  • Na succesvolle afronding ontvang je het officieel erkende Bachelorgetuigschrift HBO Bachelor Communicatie

Waarom NCOI?

  • Voor werkenden: opleidingen die goed te combineren zijn met werk en privé
  • Flexibel: meerdere startmomenten op meerdere locaties per jaar
  • Begeleiding: topdocenten uit de praktijk en een persoonlijke studiebegeleider
  • Kwaliteit: hoog aangeschreven bij werkgevers én geaccrediteerd door de NVAO

Opbouw van de opleiding

De HBO Bachelor Communicatie specialisatie Corporate communicatie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Het programma biedt een aantrekkelijke combinatie van vakinhoud en vaardigheden. Om succesvol te zijn in de praktijk dien je namelijk niet alleen te beschikken over vakkennis, maar zijn juist ook praktische vaardigheden van belang.

Je werkt, afhankelijk van je studievariant, aan 1 of 2 modules op hetzelfde moment, daardoor houd je focus. Dat werkt prettig en is heel overzichtelijk. Je kunt kiezen uit meerdere studievarianten. Studeer je 's avonds, dan volg je wekelijks een bijeenkomst van 3 uur. Als je de dagstudie volgt, heb je om de week 2 bijeenkomsten die samen 1 dag duren. Ook kun je kiezen (delen van) de opleiding online te volgen.

Per fase werk je vervolgens aan een integrale opdracht en een praktijkprogramma waarin je de concrete toepassing van de opleiding verwerkt in een portfolio. Je sluit de opleiding af met een praktische afstudeeropdracht. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.

Tijdens je gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.

Praktijkgericht

Als je een baan hebt die aansluit op je opleiding, dan maak je opdrachten in je eigen werkomgeving. Zo doe je ervaring op met de onderwerpen uit de opleiding.

Ligt je werk niet in het verlengde van de opleiding? Dan kun je toch deelnemen. Je loopt dan stage, zodat je ervaring kunt opdoen in het vakgebied. Je kunt je stage combineren met het afstuderen, maar je kunt ook eerder in de opleiding stage lopen.

Gunstige financiering

Betaal je het programma zelf? Dan kun je gebruikmaken van het levenlanglerenkrediet, een aantrekkelijke studiefinanciering voor volwassenen. Daarmee kan iedereen tot 55 jaar de opleidingskosten grotendeels door de overheid laten financieren. Kijk op levenlanglerenkrediet (LLLK) voor meer informatie of neem contact op met onze opleidingsadviseurs.

Klassikaal, e-learning of virtual classroom

Je kunt dit programma klassikaal volgen op een locatie naar keuze. Onze leslocaties zijn gevestigd door heel Nederland. Behoefte aan meer flexibiliteit? Met de lesvariant e-learning studeer je in je eigen tijd en in je eigen tempo op afstand. Je wordt online begeleid door een ervaren docent. Voor de unieke combinatie van beide lesvarianten kies je voor virtual classroom. Hierbij volg je de lessen op vaste tijdstippen, met een docent én digitaal. Voor meer informatie over onze opleidingsvarianten, zie de pagina Opleidingsvarianten op onze website.

Doelgroep

Je bent een ambitieuze communicatiemanager of adviseur die zich graag verder wil ontwikkelen op het gebied van communicatiestrategie en merkidentiteit.

Deze Bachelor kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.

Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma

Programma

In de eerste fase leg je de basis voor je studie HBO Bachelor Communicatie. Wat je in deze eerste fase leert is herkenbaar, waardoor je het meteen in je werk kunt toepassen. In de tweede fase kies je een keuzeprogramma over een onderwerp dat je interesseert. Het gewenste HBO Bachelorniveau bereik je in de derde fase. In de afstudeerfase komt alles wat je in de opleiding geleerd hebt samen. In deze fase heb je veel 1-op-1-contact met je docenten. Zij adviseren je, waardoor je het praktijkprogramma en de afstudeeropdracht goed kunt afsluiten. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.

Programma 240 EC

De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.

Fase 1

  • Corporate communicatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Visie, missie en doelen
    • Identiteit, imago en reputatie
    • Arbeidsmarktcommunicatie en employer branding
    • Interne communicatie
    • Communicatie bij veranderingsprocessen
    • Maatschappelijk verantwoord ondernemen
    • Corporate branding
  • Marketingcommunicatie en branding 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Branding
    • Marketingcommunicatieplan
    • Marketingcommunicatie-instrumenten
    • Geïntegreerde communicatie
    • Werking van marketingcommunicatie
    • Doelgroepanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
    • (Tactisch) positioneren
    • ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
    • Public relations
    • Actuele ontwikkelingen marcom
  • Social media 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Trends en ontwikkelingen binnen social media
    • Social-mediakanalen
    • Bereik van social media
    • Social Search
    • Communitymanagement
    • Organisatorische consequenties
    • Social media monitoring tools
  • Management en organisatie 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in de werking van organisaties
    • Organisatiestructuur en -processen
    • Managementtaken en leiderschapsstijlen
    • Leidinggeven en motiveren
    • Plannen, aansturen en bewaken
    • Werkverdeling en samenwerking
    • Bevoegdheden en besluitvorming
    • Effectieve werkorganisatie
  • Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Inzicht in jezelf en anderen
    • Kernkwaliteiten
    • Motivatie en belangen van anderen
    • Effectieve gesprekstechnieken
    • Lastige gesprekken voeren
    • Weerstand en emoties
    • Situationeel handelen
    • Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
    • Invloedstijlen
    • Je doelen bereiken
  • Communicatie in de praktijk 8 EC
    • Analyse van communicatie vraagstukken
    • Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
    • Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
  • Integrale opdracht 6 EC
  • Portfolio 6 EC

Fase 2

  • Corporate Communicatie B 24 EC
      • PR en mediarelaties 8 EC
        (6 bijeenkomsten)
        • Public relations en imago
        • Organisatie van pr
        • Verschillend publiek
        • Online pr en webcare
        • Public affairs
        • Mediarelaties
        • Crisiscommunicatie
      • Storytelling 8 EC
        (6 bijeenkomsten)
        • Principes van storytelling
        • Het verhaal scherp krijgen
        • Aanpak van storytelling
        • Doelgroepgericht schrijven
        • Doelgroep en mediaplatform
        • Deelbare content
        • Websites en blogs
        • Storytelling met social media
      • Projectmanagementvaardigheden 8 EC
        (4 bijeenkomsten)
        • Kenmerken van projecten
        • Projectmanagementmethoden
        • Projectafbakening en -fasering
        • Projectorganisatie en -omgeving
        • Budgetbeheersing
        • Risicomanagement
        • Succesvolle projectafronding
      • Integrale opdracht 6 EC
      • Portfolio 6 EC

    Fase 3

    • Communicatiestrategie 12 EC
      (6 bijeenkomsten)
      • Visie, missie en doelen
      • Het opzetten van een communicatiestrategie
      • Omnichannelstrategie; communicatiedashboard
      • Strategisch communicatieframe
      • Budget
      • Accountability
      • Communicatiestrategie en -budget
      • Effectiviteit van communicatie meten
      • Opzetten van een communicatieplan
    • Conceptontwikkeling 12 EC
      (6 bijeenkomsten)
      • Inzicht in de communicatiedoelstelling
      • Het vaststellen van het vertrekpunt
      • Behoeften van de opdrachtgever in kaart brengen
      • Briefen en debriefen van de gewenste propositie
      • Creativiteit en conceptontwikkeling
      • Werkvormen voor creativiteit en ideevorming
      • Van idee naar concept
      • Beoordelen van het concept
      • Overtuigend presenteren van het concept
    • Contentstrategie 12 EC
      (6 bijeenkomsten)
      • Strategie voor content
      • KPI’s voor contentstrategie
      • Vertaling van strategie naar concreet plan
      • Verschillende vormen van content
      • Branding en boodschap
      • Contentcreation en curation
      • Richtlijnen en ontwikkelingen omtrent content
    • Adviesvaardigheden 8 EC
      (4 bijeenkomsten)
      • Adviesrollen en adviesrelaties
      • Kwaliteiten van een adviseur
      • Fases in het adviesproces
      • Gespreks- en luistervaardigheden
      • Herkennen van en omgaan met weerstand
      • Eigen adviesstijl
      • Beïnvloedingsstrategie
      • Draagvlak en borging van adviezen
      • Motiverende gespreksvoering
    • Integrale opdracht 6 EC
    • Portfolio 6 EC

    Afstudeerfase

    • Portfolio 30 EC
    • Afstudeeropdracht 30 EC

    Fase 1

    Tijdens deze fase ga je aan de slag met de identiteit, het imago en de reputatie van je organisatie.

    Je leert alles over visie, missie en doelen. Ook trends en ontwikkelingen binnen social media komen aan bod.

    Fase 2

    In deze fase komen onderwerpen aan bod als communicatiestrategieën, digitale communicatie, organisatie van pr en projectmanagementmethoden. Ook leer je hoe je een project succesvol en effectief kunt afronden.

    Fase 3

    Tijdens de derde fase ga je aan de slag met het opzetten van een communicatiestrategie. Je leert de effectiviteit van communicatie meten en je vertaalt een gewenste strategie naar een concreet plan.

    Afstudeerfase

    In de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan je afstudeeropdracht, waarmee je wat je geleerd hebt aan je praktijk koppelt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.

    Erkend HBO Bachelorgetuigschrift

    Als je alles met succes hebt afgerond, ontvang je het officiële Bachelorgetuigschrift ‘HBO Bachelor Communicatie’ met als aantekening Corporate communicatie op de cijferlijst. Je mag dan de graad BA (Bachelor of Arts) voeren. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO en voldoet daarmee aan alle strenge eisen die gelden voor Bacheloropleidingen. Je ontvangt van NCOI een internationaal erkend Bachelorgetuigschrift met hoge waarde op de arbeidsmarkt.

    Lesplanning
    Lesplanning
    Lesplanning
    Lesplanning
    Lesplanning

    Wil je voor of na de zomer starten met deze opleiding?

    Iedere zomer actualiseren wij het opleidingsaanbod. Het studieprogramma kan bijvoorbeeld herzien worden. Hieronder kun je met behulp van de knop aangeven of je de opleidingsvariant van voor of na de zomer wilt bekijken.

    Start voor de zomer
    Kostenspecificatie
    Kostenspecificatie
    Kostenspecificatie
    Kostenspecificatie
    Kostenspecificatie
    Wil jij een kostenoverzicht in jouw mailbox ontvangen?
    Kostenoverzicht aanvragen

    Locatie- en arrangementskosten

    NCOI Opleidingen regelt tijdens uw opleiding onbeperkt koffie, thee en water. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,-(excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Als dat expliciet vermeld staat, brengen wij ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw).

    Reprorechten en hand-outs

    Voor alle opleidingen brengen wij de kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

    Verlaag je studiekosten

    Betaal je je opleiding zelf? Voor veel van onze opleidingen kun je gebruikmaken van interessante financiële voordelen. Zo is er het levenlanglerenkrediet, een aantrekkelijke studiefinanciering voor volwassenen. Met deze regeling kan iedereen tot 55 jaar tegen gunstige voorwaarden geld lenen bij de overheid en zo een groot deel van de opleidingskosten betalen. Benieuwd hoeveel geld je kunt lenen? Bekijk het rekenvoorbeeld op onze pagina over het levenlanglerenkrediet en lees meer over deze regeling.

    Fiscaal voordeel

    Ook kun je gebruikmaken van de regeling ‘Aftrek studiekosten’, waarmee je tot zo’n 50 procent van je gemaakte studiekosten terugkrijgt van de Belastingdienst. Jaarlijks kun je maximaal € 15.000,- aftrekken van je inkomstenbelasting voor de studiekosten van jou en je fiscale partner. Ook als je gebruikmaakt van het levenlanglerenkrediet kun je je studiekosten aftrekken. Wil je meer weten over deze regeling en aan de hand van een rekenvoorbeeld zien hoeveel voordeel jou dit oplevert? Op onze pagina over belastingvoordeel lees je er alles over.

    Mogelijkheden vanuit je werkgever

    Veel werkgevers willen graag investeren in de ontwikkeling van hun medewerkers en beschikken over een jaarlijks opleidingsbudget om opleidingen voor werknemers te bekostigen. Daarnaast kan de organisatie de gemaakte opleidingskosten mogelijk volledig aftrekken van de inkomstenbelasting en gebruikmaken van andere fiscale regelingen. Heeft jouw organisatie een opleidingsbudget waar je gebruik van kunt maken? Vraag het na bij de HR-afdeling of je leidinggevende, want dit kan veel voordeel opleveren.

    Btw

    Kiest u voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of een volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn in beginsel belast met 21% btw. 

    Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaalt u uw opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. 

    Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw. 

    Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen. 

    Ervaringen
    Ervaringen
    Ervaringen
    Ervaringen
    Ervaringen

    HBO Bachelor Communicatie specialisatie Corporate communicatie

    NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

    Vakgebied

    Communicatie

    Opleidingsniveau

    HBO Bacheloropleiding

    Erkenning

    NVAO geaccrediteerd

    Meer informatie

    Download brochure

    Wil je dit met iemand delen?

    Mail door

    Incompany volgen?

    Meer informatie

    Fiscale scholingsaftrek

    Meer informatie

    Heb je vragen?

    Onze deskundige opleidingadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 18.00, op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.
    Studiegids NCOI

    Vraag de studiegids aan

    Wil je nog beter worden in je werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of ben je toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij jou en jouw situatie past. Vraag nu de gratis studiegids aan.

    Contact NCOI

    Opleidingsadvies op maat?

    Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 18.00, op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.