Communicatie

SRM D Communicatiemanager

8 maanden - Programma op postgraduate niveau

In het kort

Ben jij toe aan een leidende functie als communicatiemanager, chief communications officer (CCO) of communicatiedirecteur? Dan brengt dit programma met SRM-kwaliteit je naar de top in het vak: het bestuursniveau in de organisatie, waar jij als strategisch adviseur en manager deel uitmaakt van beleids- en besluitvorming. Je werkt aan de verdere verdieping van je inzicht en kennis over de voortdurend veranderende rol van communicatie in organisaties en maatschappij. Daarnaast verstevig je je leiderschapscapaciteiten om als communicatiemanager van toegevoegde waarde te zijn voor alle niveaus: van bestuur en managementteam tot het managen van de eigen communicatieafdeling. Het programma SRM D Communicatiemanager volg je samen met een kleine, selecte groep collega’s uit diverse branches, wat veel ruimte geeft voor interactie en intervisie. Het aantal plaatsen is beperkt, dus meld je snel aan.

Ben jij toe aan een leidende functie als communicatiemanager, chief communications officer (CCO) of communicatiedirecteur? Dan brengt dit programma met SRM-kwaliteit je naar de top in het vak: het bestuursniveau in de organisatie, waar jij als strategisch adviseur en manager deel uitmaakt van beleids- en besluitvorming. Je werkt aan de verdere verdieping van je inzicht en kennis over de voortdurend veranderende rol van communicatie in organisaties en maatschappij. Daarnaast verstevig je je leiderschapscapaciteiten om als communicatiemanager van toegevoegde waarde te zijn voor alle niveaus: van bestuur en managementteam tot het managen van de eigen communicatieafdeling. Het programma SRM D Communicatiemanager volg je samen met een kleine, selecte groep collega’s uit diverse branches, wat veel ruimte geeft voor interactie en intervisie. Het aantal plaatsen is beperkt, dus meld je snel aan.

Je resultaat

  • Je onderscheidt je als dé expert op het vlak van strategische communicatie
  • Je verwerkt de impact van maatschappelijke trends op communicatiebeleid
  • Je verbindt je als boardroomadviseur aan bestuur, directie en MT
  • Je neemt deel aan besluit- en strategievorming op bestuursniveau
  • Je adviseert over de impact van besluiten op de reputatie van de organisatie
  • Je coacht bestuursleden, MT, toezichthouders en woordvoerders
  • Je bent eigenaar van stakeholder-, reputatie- en crisismanagement
  • Je beheerst stevig advies en leiderschap op alle niveaus in de organisatie
  • Je richt de communicatieafdeling in en managet het team

Doelgroep

Wil je dit programma SRM D Communicatiemanager met succes volgen, dan is het een vereiste dat je al ervaring hebt in strategische communicatie. Dat kan zijn voor een profit-, overheids-, non-profitorganisatie of bij een communicatieadviesbureau. Je functioneert al op het professionele niveau van senior communicatieadviseur C (BNP4). Je denkniveau is ten minste HBO of universitair.

Aanpak

Dit SRM-programma is geheel gericht op jouw ontwikkeling tot communicatiemanager, CCO of communicatiedirecteur. Het versterken van jouw communicatiespecialisme, leiderschapskwaliteiten en adviesvaardigheden op directieniveau staan centraal in het programma. Je verdiept en ververst je kennis van het voortdurend veranderende communicatievak in de complexiteit van de maatschappij. Je verwerft breed inzicht in de samenhang van organisatiestrategie, cultuur, structuur en de impact op jouw strategische communicatieportefeuille. Je leert beleidsvoorstellen beoordelen en je rol als communicatiemanager te pakken bij besluitvorming. Je neemt de beslissers mee in de consequenties van beleid op het managen van reputatie en de relatie met stakeholders. Je wordt vaardig in positiespel en onderhandelen. Samen met je medestudenten verken je ontwikkelingen en doe je inspiratie op door communicatie te bekijken vanuit verschillende gezichtspunten, van praktijk tot wetenschappelijk.

Klassikaal

Tijdens een klassikale opleiding of training heb je les op een van onze leslocaties met een groep medestudenten en een docent voor de klas. Deze bijeenkomsten vinden meestal overdag plaats tussen 9.30 en 16.30 uur. Bij een aantal opleidingen is het ook mogelijk om bijeenkomsten in de avonduren of op zaterdagen te volgen. Kies je voor lessen overdag, dan heb je één keer in de twee weken les. Volg je lessen in de avonduren? Dan heb je elke week les van 19.00 tot 22.00 uur. Zo is een opleiding met SRM-kwaliteit goed te combineren met een baan en een druk privéleven.

Wat ga je leren?

Studieprogramma

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Startdag: 'Kick-off naar communicatiemanager'

  • Kennismaking medestudenten en docenten
  • Persoonlijke leerdoelen en ambities
  • Opbouw opleiding en samenhang lessen
  • Introductielessen docenten Communicatiemanager D
  • Communicatiemanager BNP 5/6: verkenning werkveld
  • Uitleg afronding opleiding: starten met eindopdracht
  • Gastles door topmanager uit organisatie of communicatie
  • Intervisie over onderwerp gastles

Organisatie, Bestuur en Communicatie

  • Organisatiekenmerken, levensfase, bestuursvormen
  • Maatschappelijke context van organisatie en communicatie
  • Ontwikkeling organisatiebeleid, strategie, visie, missie
  • Krachtenveld stakeholdermanagement
  • Praktijk: organisatiebesluitvorming en communicatiemanagement

Masterclass Organiseren van de Communicatiefunctie

  • Visie op communicatie in de organisatie, communicatiecultuur
  • Formele en informele communicatie, communicatieve organisatie
  • Communicatiefunctie in verschillende organisatietypen
  • Communicatiefunctie in jouw organisatie
  • Opties inrichting van communicatiefunctie
  • Praktijk: Kies jouw afdelingsstructuur

Leiderschap

  • Leiderschaps- en coachingstijlen
  • Managen en coachen van jouw communicatieteam
  • Omgaan met dialoog, motivatie, participatie, weerstand
  • Samenwerken met collega-managers in organisatie
  • Live: Praktijkvoorbeelden door ervaren managers in communicatie

Gastcollege Communicatiemanager D

  • Extra gastcollege over actueel issue

Masterclass Communicatie en Wetenschap

  • Communicatie en psychologie, sociologie, filosofie, cultuur en ethiek
  • Gedragsbeïnvloeding
  • Relatie communicatie - taal - cognitie
  • Communicatieprocessen, theorie, concepten en modellen
  • Praktijk: Case gedragsbeïnvloeding

Masterclass Data en Artificial Intelligence voor Communicatie

  • Ontwikkelingen in data-informatie, media en mediagebruik
  • Data-informatie: data mining, big data, AI, algoritmen, security
  • Informatie verwerven, analyseren en toepassen
  • Invloed social media, platformen, community’s, influencers
  • Praktijk: Toepassing binnen communicatie

Masterclass Communicatiemanagement en Accountability

  • Impact van communicatie
  • De toegevoegde waarde van communicatie voor de organisatie
  • Van inspanning naar impact
  • Organisatiedoelstellingen
  • Resultaatgebieden van communicatie
  • Accountability
  • De accountabilitycyclus
  • Verantwoordelijkheid nemen en verantwoording afleggen
  • PDCA
  • Communicatie met effect
  • Communicatiedoelen, doelstellingen en strategie
  • Richten - inrichten - verrichten
  • Communicatieonderzoek en -analyse
  • Methoden en toepassing (onder andere Balanced Scorecard voor communicatie, Reptrak, PAN-analyse)
  • Kwalitatief en kwantitatief onderzoek
  • Big data
  • Implementatie en werkwijze
  • Accountable werken in de praktijk

Masterclass Medialogica

  • Media- en informatierevolutie
  • Informatie-emancipatie: iedereen communiceert
  • Macht en onmacht media
  • Journalistiek, nepnieuws, hoax’s, deep fake, waarheiderosie
  • Agendasetting in politiek en maatschappelijk krachtenveld
  • Community’s en bubbels, emotie en polarisatie (iedereen een mening)
  • De nieuwe informatieconsument 2.0
  • Praktijk: Dilemma’s voor communicatie: hoax, fake news, privacy

Communicatiemanagement in de Praktijk

  • Managen van imago, reputatie, positie, alignment
  • Relatie met mediaIssue- en crisismanagement
  • Coachen van directie, bestuurders, MT, woordvoering
  • Praktijk: Strategische mediatraining

Communicatiemanager als bestuursadviseur

  • Communicatiemanager als adviseur in het bestuurlijk krachtenveld
  • Visieontwikkeling op strategische communicatie voor organisaties
  • Strategische Adviescyclus: van agenderen tot acceptatie
  • Adviesstijlen en interventies
  • Managen van adviesrelaties, belangen en weerstand
  • Praktijk: situationele adviesvaardigheid

Live Businesscase D

  • Strategische communicatiecase op beleidsniveau
  • Opdrachtgever op directieniveau uit praktijk
  • Leiderschap en samenwerking
  • Deelnemers geven advies aan opdrachtgever
  • Intervisie, evaluatie

Examen en diploma

Het examen bestaat uit 2 delen: een integrale eindopdracht en een mondeling examen. Slaag je voor beide onderdelen, dan ontvang je het officiële SRM-diploma ‘SRM D Communicatiemanager’. Dit is toonaangevend in de communicatiebranche en hoog gewaardeerd door bestuurders.

Jouw investering in één overzicht

Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.

Bereken eenvoudig je kosten!
Vraag nu eenvoudig een kostenoverzicht aan en ontdek de totale kosten, afgestemd op jouw persoonlijke studie- en betalingsvoorkeuren.
Investering
Lesgeld
€ 7.975,00
Examenkosten
€ 970,00
Studiemateriaal
€ 506,85
Arrangementskosten & Locatiekosten*

Bovengenoemde kosten zijn voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn. Je kunt bij langere opleidingen ook per jaar of per maand betalen.

Wat krijg je hiervoor?

Studie- en lesmateriaal 
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:

  • Boeken, readers en werkboeken
  • Toegang tot het online leerplatform

Bovenop deze kosten brengen wij reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).

*Arrangement- & locatiekosten 
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangementskosten.


Bekijk beschikbare startdata!

Bij NCOI kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is je opleiding flexibel en altijd goed te combineren met werk en privé. Bekijk nu onze actuele lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.

Eerstvolgende startdatum

NCOI Contact

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?

Heb je vragen over deze opleiding of een andere opleiding van NCOI? Wij geven je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Gratis en vrijblijvend. Op basis van jouw huidige loopbaan en ambities kijken wij samen met jou wat de best passende opleiding is. Laat je gegevens achter en wij bellen je binnen twee werkdagen om het advies te bespreken.

Volg deze opleiding met jouw opleidingsbudget 

Heb jij een opleidingsbudget via je werkgever? Dan krijg je dit elk jaar opnieuw. Zonde dus om je budget van dit jaar te laten verlopen. Laat je ontwikkeling op kosten van de werkgever niet links liggen! Schrijf je nu alvast in voor een startmoment in 2026 en ga sterk van start met je voornemens het komende jaar. 

Ambitieuze vrouw met stok

Onze unieke NCOI-methode

Je wilt graag een opleiding volgen, maar hoe doe je dat naast je drukke baan en privéleven? Met onze unieke NCOI-methode gaat dat lukken. Onze opleidingen zijn flexibel ingericht, met handige modules die je stapsgewijs en op eigen tempo kunt volgen. Jouw werkpraktijk staat centraal, zodat je de opgedane kennis direct kunt toepassen. Bij NCOI volg je altijd de kortste en meest efficiënte route naar een waardevol diploma. Zo wordt leren interessanter en dus plezieriger.