Strategisch Brandmanagement (SRM MKT C)
4 maanden – Van merkidentiteit naar een succesvolle positioneringsstrategie
- Klassikaal of online
- 5 verschillende leslocaties
- Duur 6 dagen
In het kort
Met de vakopleiding Strategisch Brandmanagement (SRM MKT C), een opleiding met SRM-kwaliteit, verdiep je je in de strategische marketing zoals branding, positionering en concurrentieanalyse. Welke middelen kun je het beste inzetten om de doelgroep te bereiken? En hoe ontwikkel je een merkidentiteit en vertaal je deze naar de praktijk? Tijdens de opleiding ontwikkel je de vaardigheden om de identiteit van je organisatie te bepalen met behulp van identiteitsmodellen. Zo kun je straks een sterk merk neerzetten dat de klant boeit en waardoor hij trouw blijft aan de organisatie.
Met de vakopleiding Strategisch Brandmanagement (SRM MKT C), een opleiding met SRM-kwaliteit, verdiep je je in de strategische marketing zoals branding, positionering en concurrentieanalyse. Welke middelen kun je het beste inzetten om de doelgroep te bereiken? En hoe ontwikkel je een merkidentiteit en vertaal je deze naar de praktijk? Tijdens de opleiding ontwikkel je de vaardigheden om de identiteit van je organisatie te bepalen met behulp van identiteitsmodellen. Zo kun je straks een sterk merk neerzetten dat de klant boeit en waardoor hij trouw blijft aan de organisatie.
Je resultaat
- Je gaat aan de slag met het opstellen van organisatie- en marketingstrategieën
- Je weet hoe je een SWOT-, markt- en concurrentieanalyse kunt uitvoerenJe bent in staat een merk te positioneren
- Je ontwikkelt je strategisch denkvermogen waardoor je onder andere op gemakkelijkere wijze een merkenportfolio kunt managen
- Je verdiept je in productmerken, submerken en corporate merken
Doelgroep
Vanuit je rol als marketingprofessional, -manager of -adviseur wil jij je kennis van branding en positionering verder uitbreiden op strategisch niveau.
Deze Masterclass wordt aangeboden op C-niveau. Niveau C is het niveau voor medior en senior professionals die hun kennis op tactisch en strategisch niveau willen toepassen.
Aanpak
Je verdiept je tijdens deze vakopleiding in de branding en merkpositionering van jouw organisatie. Je leert de ins en outs van het positioneren van jouw merk en gaat actief aan de slag met het formuleren van een merkidentiteit. Vervolgens leer je de beste manier om een merkenportfolio te managen, zodat je altijd het overzicht houdt en weet wanneer en waar elk merk het beste tot zijn recht komt. Daarnaast ga je aan de slag met marketingstrategieën en leer je zicht te houden op wat er allemaal speelt op de markt, zodat je hier als organisatie op kunt inspelen.
Klassikaal of virtual classroom
Klassikaal
Tijdens een klassikale opleiding of training heb je les op een van onze leslocaties met een groep medestudenten en een docent voor de klas. Deze bijeenkomsten vinden meestal overdag plaats tussen 9.30 en 16.30 uur. Bij een aantal opleidingen is het ook mogelijk om bijeenkomsten in de avonduren of op zaterdagen te volgen. Kies je voor lessen overdag, dan heb je één keer in de twee weken les. Volg je lessen in de avonduren? Dan heb je elke week les van 19.00 tot 22.00 uur. Zo is een opleiding met SRM-kwaliteit goed te combineren met een baan en een druk privéleven.
Virtual Classroom
De voordelen van klassikale les in het comfort van je eigen huis. Dat is een les volgen via de Virtual Classroom. In de Virtual Classroom wordt de klasruimte digitaal nagebootst en volg je live les van een van onze vakkundige docenten via de computer. Jij en je medestudenten loggen vanuit thuis in, in het digitale klaslokaal. Dit digitale lokaal is zo ingericht dat het net een live les op een van onze leslocaties is, zonder het gedoe van reizen naar een locatie.
Wat ga je leren?
Studieprogramma
De volgende onderwerpen komen aan bod:
Masterclass Marketingstrategie (SRM C)
(6 bijeenkomsten)
- Visie, missie en strategie
- SWOT-, markt- en concurrentieanalyse
- Concurrentieanalyse
- Segmentatie, targeting en positionering
- Marketingmix
- Marketingdoelen
- Contentcreatie
- Meetbare KPI's en monitoring
Masterclass Branding en Positionering (SRM C)
(6 bijeenkomsten)
- Organisatiestrategie en marketingstrategie
- Strategisch denkvermogen, merken en positionering
- Beleidsbeslissingen en merkwaarde
- MerkidentiteitProductmerken, submerken en corporate merken
- Identiteitsmodellen vertalen naar eigen praktijk
- Van positioneringsstrategie naar branding en vice versa
- Managen van een merkenportfolio
- Brand equity
Certificaat
Na afloop ontvang je het officiële certificaat 'Strategisch Brandmanagement (SRM MKT C)’.
Jouw investering in één overzicht
Weet precies waarvoor je betaalt, zodat je zonder zorgen aan je opleiding kunt beginnen.
Bovengenoemde kosten zijn voor de gehele opleiding bij betaling in 1 termijn. Je kunt bij langere opleidingen ook per jaar of per maand betalen.
Studie- en lesmateriaal
Je ontvangt alles wat je nodig hebt om succesvol te studeren, waaronder:
- Boeken, readers en werkboeken
- Toegang tot het online leerplatform
Bovenop deze kosten brengen wij reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).
*Arrangement- & locatiekosten
Volg je de opleiding op locatie? Dan zorgen wij voor een inspirerende leeromgeving met koffie, thee en een uitgebreid lunchbuffet. De kosten hiervoor hangen af of je voor de dag- of avondvariant kiest. Vraag hiervoor het kostenoverzicht aan. Kies je voor de online variant? Dan betaal je uiteraard geen arrangementskosten.
Bekijk beschikbare startdata!
Bij NCOI kun je altijd kiezen voor meerdere startmomenten per jaar. Zo is je opleiding flexibel en altijd goed te combineren met werk en privé. Bekijk nu onze actuele lesplanning en schrijf je in voor een startdatum naar keuze.
Eerstvolgende startdatum

Hulp nodig bij je opleidingskeuze?
Heb je vragen over deze opleiding of een andere opleiding van NCOI? Wij geven je graag een persoonlijk opleidingsadvies. Gratis en vrijblijvend. Op basis van jouw huidige loopbaan en ambities kijken wij samen met jou wat de best passende opleiding is. Laat je gegevens achter en wij bellen je binnen twee werkdagen om het advies te bespreken.
Volg deze opleiding met jouw opleidingsbudget
Heb jij een opleidingsbudget via je werkgever? Dan krijg je dit elk jaar opnieuw. Zonde dus om je budget van dit jaar te laten verlopen. Laat je ontwikkeling op kosten van de werkgever niet links liggen! Schrijf je nu alvast in voor een startmoment in 2026 en ga sterk van start met je voornemens het komende jaar.

Onze unieke NCOI-methode
Je wilt graag een opleiding volgen, maar hoe doe je dat naast je drukke baan en privéleven? Met onze unieke NCOI-methode gaat dat lukken. Onze opleidingen zijn flexibel ingericht, met handige modules die je stapsgewijs en op eigen tempo kunt volgen. Jouw werkpraktijk staat centraal, zodat je de opgedane kennis direct kunt toepassen. Bij NCOI volg je altijd de kortste en meest efficiënte route naar een waardevol diploma. Zo wordt leren interessanter en dus plezieriger.
