Nationale-Nederlanden is met ruim 5 miljoen klanten een van de grootste financiële dienstverleners van Nederland. De onderneming voorziet een groot aantal particulieren en bedrijven van onder andere verzekeringen, pensioenen, hypotheken en beleggingen. De verscheidenheid aan diensten zorgt ervoor dat Nationale-Nederlanden de beste oplossingen en mogelijkheden voor haar klanten weet te vinden. Ook intern worden de beste mogelijkheden benut en worden de medewerkers gestimuleerd zich verder te ontwikkelen door het volgen van opleidingen.
Mirjam van Dijk is leveranciersmanager bij Nationale-Nederlanden en in die functie verantwoordelijk voor de inkoop van de opleidingen, trainingen en coaching trajecten van alle 5.000 medewerkers. Ze vertelt: “Bij Nationale-Nederlanden zijn we ons er erg van bewust dat het heel belangrijk is om goed opgeleide medewerkers te hebben. Drie jaar terug hebben we dan ook een structuur opgezet die het voor elke medewerker uit de organisatie mogelijk maakt een scholingsaanvraag te doen. Onze opleidingscommissie beoordeelt alle aanvragen en beslist of de opleiding gevolgd mag worden. Maar in principe is er voor iedereen een scholingsbudget beschikbaar.”
Mirjam vervolgt: “Onze medewerkers hebben in principe grote vrijheid bij het kiezen van een opleiding. Ondanks dat zien we dat de meeste opleidingen en training die gevolgd worden, het vakgebied bank- en verzekeringswezen beslaan. Onze medewerkers vinden het dus vooral belangrijk hun vakkennis verder te verdiepen.”
Op dit moment zit er een groep medewerkers in het HBO Proefportaaltraject van NCOI Opleidingen. Dit traject bestaat uit een aantal modules die de Bacheloropleidingen Bedrijfskunde, Commerciële Economie, Financial Services Management en Management gemeenschappelijk hebben. Na afronding van dit Proefportaaltraject kan elke medewerker de gewenste richting kiezen en de gehele Bacheloropleiding afronden. Mirjam vertelt over de voordelen van deze constructie: “We hebben er bewust voor gekozen om dit traject in een incompanyvariant aan te bieden. Hierdoor volgen de medewerkers de lessen gewoon bij ons op de locatie in Den Haag, wat veel reistijd scheelt. Daarnaast wordt door de klassikale lessen het groepsgevoel versterkt en stimuleren de medewerkers elkaar om door te zetten.”
Dat het opleidingstraject pittig is, valt niet te ontkennen. Toch merkt Mirjam dat iedereen genoeg discipline heeft om door te zetten. Wat daaraan heeft bijgedragen, is dat alle deelnemers van tevoren een EVC-procedure hebben doorlopen. Tijdens deze procedure werd individueel onderzocht of de medewerkers het niveau van de opleiding wel aankonden en of er wellicht vrijstellingen mogelijk waren. Dit laatste was het geval voor een aantal deelnemers, die het traject daardoor nog sneller konden doorlopen. Mirjam zegt hierover: “Een absoluut voordeel, omdat hiermee de uitval 0% is en de hele groep alle modules heeft gehaald en binnenkort het traject afrondt. Zoals het er nu naar uitziet, gaat iedereen doorstuderen voor de volledige Bachelortitel.”
Ook de voordelen voor de organisatie zijn duidelijk merkbaar. “Onze medewerkers worden zelfverzekerder en we zien dat veel van hen doorgroeien in nieuwe en andersoortige projecten. Medewerkers opereren daardoor op een breder vlak waardoor ze ook breder inzetbaar zijn. Dat is niet alleen voor ons een voordeel, ook de medewerkers zelf ervaren dat hun marktwaarde hoger wordt waardoor ze ook na hun carrière bij Nationale-Nederlanden meer mogelijkheden hebben. Dat klinkt misschien vreemd, maar als bedrijf werk je natuurlijk het liefst met goed gemotiveerde en zelfverzekerde medewerkers.”