Menu

HBO Bachelor Communicatie

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Vakgebied

Communicatie

Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Meer informatie

Download brochure

Wil je dit met iemand delen?

Mail door
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

De hoeveelheid communicatie die ons dagelijks bereikt is duizelingwekkend. De snelheid waarmee dat gebeurt eveneens. Ook voor bedrijven en organisaties is communicatie belangrijker dan ooit. Met overtuigende en doeltreffende middelen willen zij zo veel mogelijk klanten aan zich binden. Wilt u inzicht krijgen in mediagebruik en communicatieprocessen? Dan is deze NVAO-geaccrediteerde HBO Bachelor Communicatie iets voor u. Tijdens deze opleiding bestudeert u communicatie en mediagebruik vanuit verschillende perspectieven. U verdiept u in interessante onderwerpen als strategisch communicatiemanagement, pr-strategie, storytelling, social media en branding. Daarnaast ontwikkelt u onmisbare vaardigheden voor een communicatieprofessional, zoals effectief beïnvloeden en adviseren.

Resultaat

  • U bent een professionele communicatie-expert met een grote toegevoegde waarde voor uw organisatie
  • Na succesvolle afronding ontvangt u het officieel erkende Bachelorgetuigschrift HBO Bachelor Communicatie

Waarom NCOI?

  • Opleidingen speciaal ontwikkeld voor werkenden
  • Meerdere startmomenten per jaar
  • Keuze uit locaties in heel Nederland
  • Topdocenten uit de praktijk
  • Goed te combineren met werk en privé
  • Persoonlijke studiebegeleider
  • Hoog aangeschreven bij werkgevers
  • Erkend door het ministerie van OCW

Gunstige financiering

Betaalt u het programma zelf? Vanwege de officiële erkenning van NCOI kunnen uw opleidingskosten grotendeels gefinancierd worden door de overheid, dit heet levenlanglerenkrediet. Zie LevenLangLerenKrediet (LLLK) voor meer informatie of neem contact op met onze opleidingsadviseurs.

Doelgroep

U bent ambitieus en heeft een grote interesse in communicatie, media en marketingmanagement. Bovendien wilt u graag opgeleid worden tot volledig Bachelor.

Deze Bachelor kunt u volgen als u een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 heeft. Heeft u geen van deze diploma’s? Dan kunt u ook instromen met een 21+ toets, waarmee u laat zien dat u de kwaliteiten heeft die nodig zijn voor een HBO Bacheloropleiding, bijvoorbeeld door uw werkervaring. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.

Opbouw van de opleiding

De HBO Bachelor Communicatie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volgt u meerdere modules. Het programma biedt een aantrekkelijke combinatie van vakinhoud en vaardigheden. Om succesvol te zijn in de praktijk dient u namelijk niet alleen te beschikken over vakkennis, maar zijn juist ook praktische vaardigheden van belang.

U werkt, afhankelijk van uw studievariant, aan 1 of 2 modules op hetzelfde moment, daardoor houdt u focus. Dat werkt prettig en is heel overzichtelijk. U kunt kiezen uit meerdere studievarianten. Studeert u 's avonds, dan volgt u wekelijks een bijeenkomst van 3 uur. Als u de dagstudie volgt, heeft u om de week 2 bijeenkomsten die samen 1 dag duren. Ook kunt u kiezen (delen van) de opleiding online te volgen.

Per fase werkt u vervolgens aan een eindopdracht en een portfolio. U sluit de opleiding af met een praktische afstudeeropdracht en een portfolio.

Tijdens uw gehele studie heeft u een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar u tijdens uw opleiding tegenaan loopt.

Praktijkgericht leren

Als u een baan heeft die aansluit op uw opleiding, dan maakt u opdrachten in uw eigen werkomgeving. Zo doet u ervaring op met de onderwerpen uit de opleiding.

Ligt uw werk niet in het verlengde van de opleiding? Dan kunt u toch deelnemen. U loopt dan stage, zodat u ervaring op kunt doen in het vakgebied. U kunt uw stage combineren met het afstuderen, maar u kunt ook eerder in de opleiding stage lopen.

Meer informatie en kosten

De kosten voor deze Bacheloropleiding staan in het kostenoverzicht op Hogeschool NCOI.

Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma

Programma

In de eerste fase legt u de basis voor uw studie HBO Bachelor Communicatie. Wat u in deze eerste fase leert is herkenbaar, waardoor u het meteen in uw werk kunt toepassen. In de tweede fase kiest u een keuzeprogramma over een onderwerp dat u interesseert. Het gewenste HBO Bachelorniveau bereikt u in de derde fase. In de afstudeerfase komt alles wat u in de opleiding geleerd heeft samen. In deze fase heeft u veel 1-op-1 contact met uw docenten. Zij adviseren u, waardoor u het portfolio en de afstudeeropdracht goed kunt afsluiten.

Programma 240 EC

De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaalt u 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds 1 onderwerp centraal staat.

Fase 1

In de eerste fase verdiept u zich in verschillende vormen van communicatie. U gaat aan de slag met doelgroepgericht schrijven en verdiept u in onderwerpen als crisiscommunicatie, public affairs en strategieformulering. Daarnaast leert u meer over verschillende opzetten van communicatieprojecten en hoe u deze kunt uitvoeren.

PR en mediarelaties 8 EC

Social media 8 EC

Storytelling 8 EC

Management en organisatie 8 EC

Projectmanagementvaardigheden 8 EC

Professioneel en oplossingsgericht werken 8 EC

Eindopdracht 6 EC

Portfolio 6 EC

Fase 2

In fase 2 versterkt en verdiept u uw communicatievaardigheden. U gaat onder andere aan de slag met bedrijfscommunicatie. U leert marketingcommunicatieplannen opstellen, doelgroepanalyses te maken en ontdekt het belang van reputatiemanagement en corporate branding. Ook volgt u in deze fase een keuzeprogramma waarmee u zich specialiseert in een specifiek onderwerp, bijvoorbeeld journalistiek, bedrijfspsychologie of multimedia design.

Keuzeprogramma HBO Bachelor Communicatie 24 EC

  • Bedrijfspsychologie
  • Journalistiek
  • Schriftelijke Communicatie en Redactie
  • Digitalisering en Communicatie
  • B Corporate Communicatie
  • B Marketingcommunicatie
  • Multimedia Design
  • Projectmanagement

Marketingcommunicatie 8 EC

Corporate communicatie 8 EC

Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC

Eindopdracht 6 EC

Portfolio 6 EC

Fase 3

In de derde fase gaat u onder andere aan de slag met uw adviesvaardigheden. U leert motiverende gesprekken voeren en omgaan met weerstand. Daarnaast gaat u aan de slag met overtuigend presenteren en verbetert u uw vaardigheden op het gebied van creatief denken. U onderzoekt verschillende vormen van content en verdiept u in contentstrategieën.

Communicatiestrategie 12 EC

Conceptontwikkeling 12 EC

Contentstrategie 12 EC

Adviesvaardigheden 8 EC

Planmatig werken en organiseren 4 EC

Eindopdracht 6 EC

Portfolio 6 EC

Afstudeerfase

In de laatste fase verzamelt u alles wat u geleerd heeft in uw portfolio. Daarnaast werkt u aan uw afstudeerwerkstuk, waarmee u wat u geleerd heeft aan uw praktijk koppelt. U toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.

Portfolio 30 EC

Afstudeeropdracht 30 EC

Fase 1

PR en mediarelaties

(6 bijeenkomsten)

  • Public relations en imago
  • Organisatie van pr
  • Verschillend publiek
  • Online pr en webcare
  • Public affairs
  • Mediarelaties
  • Crisiscommunicatie

Social media

(6 bijeenkomsten)

  • Trends en ontwikkelingen binnen social media
  • Social-mediakanalen
  • Bereik van social media
  • Social-mediastrategie en -implementatie
  • Social Search
  • Communitymanagement
  • Organisatorische consequenties
  • Social media monitoring tools

Storytelling

(6 bijeenkomsten)

  • Principes van storytelling
  • Het verhaal scherp krijgen
  • Aanpak van storytelling
  • Doelgroepgericht schrijven
  • Doelgroep en mediaplatform
  • Deelbare content
  • Websites en blogs
  • Storytelling met social media

Management en organisatie

(6 bijeenkomsten)

  • Inzicht in de werking van organisaties
  • Organisatiestructuur en -processen
  • Managementtaken en leiderschapsstijlen
  • Leidinggeven en motiveren
  • Plannen, aansturen en bewaken
  • Werkverdeling en samenwerking
  • Bevoegdheden en besluitvorming
  • Effectieve werkorganisatie

Projectmanagementvaardigheden

(4 bijeenkomsten)

  • Kenmerken van projecten
  • Projectmanagementmethoden
  • Projectafbakening en -fasering
  • Projectorganisatie en -omgeving
  • Budgetbeheersing
  • Risicomanagement
  • Succesvolle projectafronding

Professioneel en oplossingsgericht werken

(4 bijeenkomsten)

  • Doelen stellen
  • Methodisch en effectief werken
  • Probleemoplossend vermogen
  • Creativiteit en probleemoplossend vermogen
  • Verbanden leggen en alternatieven zien
  • Denkvermogen omzetten in praktische oplossingen
  • Haalbaarheid van oplossingen beoordelen
  • Acties formuleren en uitvoeren

    Fase 2

    Keuzeprogramma HBO Bachelor Communicatie

    • Bedrijfspsychologie
    • Journalistiek
    • Schriftelijke Communicatie en Redactie
    • Digitalisering en Communicatie
    • B Corporate Communicatie
    • B Marketingcommunicatie
    • Multimedia Design
    • Projectmanagement

    Marketingcommunicatie

    (6 bijeenkomsten)

    • Branding
    • Marketingcommunicatieplan
    • Marketingcommunicatie-instrumenten
    • Geïntegreerde communicatie
    • Werking van marketingcommunicatie
    • Doelgroepenanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
    • (Tactisch) positioneren
    • ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
    • Public relations
    • Actuele ontwikkelingen marcom

    Corporate communicatie

    (6 bijeenkomsten)

    • Visie, missie en doelen
    • Identiteit, imago en reputatie
    • Reputatiemanagement
    • Geïntegreerde communicatie
    • Corporate branding
    • Maatschappelijk verantwoord ­onder­nemen
    • Communicatie-ethiek
    • Strategische bedrijfscommunicatie
    • Omgaan met (online) media

    Effectief communiceren en beïnvloeden

    (4 bijeenkomsten)

    • Inzicht in uzelf en anderen
    • Kernkwaliteiten
    • Motivatie en belangen van anderen
    • Effectieve gesprekstechnieken
    • Lastige gesprekken voeren
    • Weerstand en emoties
    • Situationeel handelen
    • Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
    • Invloedstijlen
    • Uw doelen bereiken

      Fase 3

      Communicatiestrategie

      (6 bijeenkomsten)

      • Positionering en branding
      • Customer journey
      • Communicatiestrategie en -budget
      • Effectiviteit van communicatie meten
      • Crossmedia communicatie
      • Opzetten van een communicatieplan

      Conceptontwikkeling

      (6 bijeenkomsten)

      • Inzicht in de communicatiedoelstelling
      • Het vaststellen van het vertrekpunt
      • Behoeften van de opdrachtgever in kaart brengen
      • Briefen en debriefen van de gewenste propositie
      • Creativiteit en conceptontwikkeling
      • Werkvormen voor creativiteit en ideevorming
      • Van idee naar concept
      • Beoordelen van het concept
      • Overtuigend presenteren van uw concept

      Contentstrategie

      (6 bijeenkomsten)

      • Strategische content
      • KPI’s voor contentstrategie
      • Vertaling van strategie naar concreet plan
      • Verschillende vormen van content
      • Branding en boodschap
      • Contentcreation en curation
      • Richtlijnen en ontwikkelingen omtrent content

      Adviesvaardigheden

      (4 bijeenkomsten)

      • Adviesrollen en adviesrelaties
      • Kwaliteiten van een adviseur
      • Fases in het adviesproces
      • Gespreks- en luistervaardigheden
      • Herkennen van en omgaan met weerstand
      • Uw eigen adviesstijl
      • Beïnvloedingsstrategie
      • Draagvlak en borging van adviezen
      • Motiverende gespreksvoering

        Planmatig werken en organiseren

        (4 bijeenkomsten)

        • Planmatige aanpak
        • Inkaderen van vraagstukken
        • Methodisch en systematisch werken
        • Selecteren en structureren van informatie
        • Objectiveren en conclusies trekken
        • Timemanagementvaardigheden
        • Praktische rapportagevaardigheden

        Afstudeerfase

        De afstudeerfase bestaat uit 2 delen. Tijdens uw hele Bacheloropleiding werkt u aan onderdelen die u in uw portfolio samenbrengt. Daarnaast werkt u aan een praktische afstudeeropdracht, waarmee u uw opleiding afrondt.

        Erkend HBO Bachelorgetuigschrift

        Als u alles met succes heeft afgerond, ontvangt u het officiële Bachelorgetuigschrift ‘HBO Bachelor Communicatie’. U mag dan de graad BA (Bachelor of Arts) voeren. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO en voldoet daarmee aan alle strenge eisen die gelden voor Bacheloropleidingen. U ontvangt van NCOI een internationaal erkend Bachelorgetuigschrift met hoge waarde op de arbeidsmarkt. Zie !!GEEN VERWIJZING!! voor meer opleidingsinformatie.

        Lesplanning
        Lesplanning
        Lesplanning
        Lesplanning
        Lesplanning
        Kostenspecificatie
        Kostenspecificatie
        Kostenspecificatie
        Kostenspecificatie
        Kostenspecificatie
        Kostenoverzicht Ineens Per jaar
        (3 termijnen)
        Per kwartaal
        (12 termijnen)
        Per maand
        (36 termijnen)
        (alleen voor particulieren)
        Dossiervorming (eenmalig) € 200,- niet mogelijk niet mogelijk niet mogelijk
        Lesgeld € 8.490,- € 3.056,40 € 764,10 € 254,70
        Studiemateriaal € 1.890,- € 680,40 € 170,10 € 56,70
        Examenkosten € 2.760,- € 993,60 € 248,40 € 82,80
        Comptentie ontwikkelprogramma (stage) en projectbegeleiding € 1.980,- € 712,80 € 178,20 € 59,40
        Afstuderen € 1,790,- € 644,40 € 161,10 € 53,70
        Diplomering € 500,- € 180,- € 45,- € 15,-
        Arrangementskosten Zie onderstaande toelichting.

        Kostenspecificatie

        Dossiervorming (eenmalig) Ineens € 200,- Per jaar
        (3 termijnen)
        niet mogelijk Per kwartaal
        (12 termijnen)
        niet mogelijk Per maand
        (36 termijnen)
        (alleen voor particulieren)
        niet mogelijk
        Lesgeld Ineens € 8.490,- Per jaar
        (3 termijnen)
        € 3.056,40 Per kwartaal
        (12 termijnen)
        € 764,10 Per maand
        (36 termijnen)
        (alleen voor particulieren)
        € 254,70
        Studiemateriaal Ineens € 1.890,- Per jaar
        (3 termijnen)
        € 680,40 Per kwartaal
        (12 termijnen)
        € 170,10 Per maand
        (36 termijnen)
        (alleen voor particulieren)
        € 56,70
        Examenkosten Ineens € 2.760,- Per jaar
        (3 termijnen)
        € 993,60 Per kwartaal
        (12 termijnen)
        € 248,40 Per maand
        (36 termijnen)
        (alleen voor particulieren)
        € 82,80
        Comptentie ontwikkelprogramma (stage)
        en projectbegeleiding
        Ineens € 1.980,- Per jaar
        (3 termijnen)
        € 712,80 Per kwartaal
        (12 termijnen)
        € 178,20 Per maand
        (36 termijnen)
        (alleen voor particulieren)
        € 59,40
        Afstuderen Ineens € 1,790,- Per jaar
        (3 termijnen)
        € 644,40 Per kwartaal
        (12 termijnen)
        € 161,10 Per maand
        (36 termijnen)
        (alleen voor particulieren)
        € 53,70
        Diplomering Ineens € 500,- Per jaar
        (3 termijnen)
        € 180,- Per kwartaal
        (12 termijnen)
        € 45,- Per maand
        (36 termijnen)
        (alleen voor particulieren)
        € 15,-
        Arrangementskosten Zie onderstaande toelichting.

        Bij betaling ineens is 8% korting inbegrepen. Indien u in termijnen betaalt vervalt de korting. Betalen per maand is alleen mogelijk voor particulieren. 

        Locatie- en arrangementskosten

        NCOI Opleidingen regelt tijdens uw opleiding onbeperkt koffie, thee en water. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,-(excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Als dat expliciet vermeld staat, brengen wij ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw).

        Reprorechten en hand-outs

        Voor alle opleidingen brengen wij de kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

        Fiscaal voordeel

        Betaalt u de opleiding of training zelf dan kunt u maximaal € 15.000,- aan opleidingskosten aftrekken van uw inkomstenbelasting. Klik hier voor meer informatie.

        Btw

        Kiest u voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of een volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn in beginsel belast met 21% btw. 

        Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaalt u uw opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. 

        Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw. 

        Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen. 

        HBO Bachelor Communicatie

        NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

        Vakgebied

        Communicatie

        Opleidingsniveau

        HBO Bacheloropleiding

        Erkenning

        NVAO geaccrediteerd

        Meer informatie

        Download brochure

        Wil je dit met iemand delen?

        Mail door

        Heeft u vragen?

        Onze deskundige opleidingadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 21.00 en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.

        Vraag de nieuwe studiegids 2019-2020 aan

        Wilt u nog beter worden in uw werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of bent u toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij u en uw situatie past. Vraag nu de studiegids 2019-2020 aan of bekijk het vernieuwde aanbod op onze website.

        Voorlichtingsbijeenkomsten

        Tijdens de voorlichtingsbijeenkomsten ontdekt u hoe het is om een opleiding te volgen bij NCOI. Bijvoorbeeld door de algemene presentatie bij te wonen. Of door een introductieles te volgen van een van onze docenten. Hierdoor krijgt u een goede indruk van de aanpak en opzet van een les. U kunt ook een persoonlijk adviesgesprek voeren met een van onze opleidingsadviseurs. De voorlichtingsbijeenkomsten worden georganiseerd in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht.

        Opleidingsadvies op maat?

        Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 21.00 en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.