• Home
  • HBO Bachelor Management in de Zorg

HBO Bachelor Management in de Zorg

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Vakgebied icoon
Vakgebied
Opleidingsniveau icoon
Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Certificaat icon
Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Duur van de opleiding icoon
Duur
Download icoon
Meer informatie Download brochure
Schrijf je in met 10% vroegboekkorting!

Actiecode: VROEGBOEK10

 Vragen? 06 26 10 95 78
Behoefte aan persoonlijk studieadvies op basis van je huidige loopbaan en leerdoelen?
Algemeen
Studieprogramma
Studieprogramma

Programma HBO Bachelor Management in de Zorg

In de eerste fase leg je de basis voor je studie HBO Bachelor Management in de Zorg. Wat je in deze eerste fase leert, kun je meteen in je werk toepassen. In de tweede fase kies je een keuzeprogramma over een onderwerp dat je interesseert. Je hebt keuze uit veel verschillende richtingen waarmee je je opleiding voor een deel inkleurt naar eigen wens. In de derde fase ontwikkel je je verder naar HBO Bachelorniveau. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk.

Programma HBO Bachelor Management in de Zorg

De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds een onderwerp centraal staat.

Fase 1

  • Management in de zorg 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in de werking van organisaties
    • Organisatievormen in zorg en welzijn
    • Organisatiestructuur en processen
    • Leidinggeven, motiveren en belonen
    • Coördineren, plannen en aansturen
    • Effectieve werkorganisatie
    • Werkverdeling en werkprocessen
    • Wetgeving en regelgeving in de zorg
    • Budgetten in de zorg
  • Kwaliteits- en procesmanagement in de zorg 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in processen binnen de zorg en welzijn
    • Interne logistiek en doorlooptijden
    • Lean werken in de zorg
    • Kwaliteitsmanagement en procesbeheersing
    • Management en informatievoorziening
    • Kritische prestatie-indicatoren binnen de zorg en welzijn
    • Het werken met budgetten in een organisatie in de zorg of welzijn
  • HR-management 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Introductie organisatie- en personeelsmanagement
    • Strategische personeelsplanning en recruitment
    • Ontwikkeling, doorstroom en uitstroom van personeel
    • Performancemanagement
    • Duurzame inzetbaarheid en talentontwikkeling
  • Financieel management voor zorg en welzijn 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Financiële aspecten in de zorg
    • Kernbegrippen en belangrijkste basisinzichten
    • Lezen van financiële overzichten
    • Financiering van de zorg
    • Werken met budgetten
    • DBC's en financiële aspecten
    • Financiële ken- en stuurgetallen
  • Managementvaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Stijlen van leidinggeven
    • Leiderschapsstijl
    • Leidinggeven en ontvangen
    • Motiveren en inspireren
    • Teambuilding en coaching
    • Delegatie en span of control
  • Zorgmanagement in de praktijk 8 EC
    • Analyse van zorgmanagementvraagstukken
    • Praktische toepassing van de opleiding in de praktijk
    • Actuele praktijkcases en praktijktoepassingen
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Fase 2

  • Keuzeprogramma HBO Bachelor Management in de Zorg 24 EC
    • Verandermanagement
    • Projectmanagement
    • Ouderenzorg
    • Bedrijfspsychologie
    • Manager Kinderopvang
    • Kinderpsychologie
    • Jeugdzorg
    • Coaching
  • Gedrag in organisaties 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Gedrag in organisaties
    • Motivatie en werkplezier
    • Formele en informele besluitvorming
    • Psychologische aspecten van organisatiegedrag
    • Groepsdynamica en -effectiviteit
    • Macht en politiek
    • Conflicten en spanning
    • Organisatiecultuur en -verandering
  • Marktwerking in zorg en welzijn 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Marktanalyse en innovatie in zorg en welzijn
    • De marktpositie verstevigen
    • Actoren en invloed
    • Strategische marketingtechnieken voor zorg en welzijn
    • Customer relationship management
    • Zorgstrategie en marketing
  • Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Inzicht in jezelf en anderen
    • Kernkwaliteiten
    • Motivatie en belangen van anderen
    • Effectieve gesprekstechnieken
    • Lastige gesprekken voeren
    • Weerstand en emoties
    • Situationeel handelen
    • Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
    • Invloedstijlen
    • Je doelen bereiken
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Fase 3

  • Strategisch zorgmanagement 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Strategisch managementproces en missie
    • De organisatie van zorginstellingen
    • Strategische analyse en keuzen
    • Commercialisering van de zorg
    • Strategische beslissingen en implementatie
    • Trends in de zorg- en welzijnssector
    • Zorgverandering
    • De toenemende consumentenmacht
    • Verantwoordelijke organen
    • Formuleren van een strategisch plan
  • Organisatie en verandering 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Doel en achtergrond van veranderen
    • Stromingen in verandermanagement
    • Veranderen en organisatiecultuur
    • Veranderstrategie
    • De verandermanager en leiderschap
    • Communicatie tijdens veranderproces
    • Implementatie van veranderingen
    • Evaluatie van veranderingen
  • Data-analyse voor managers 12 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Uitgangspunten in werken met data
    • Meerwaarde uit data halen
    • Grondbeginselen van big-data-analyse
    • Business intelligence (BI) tools
    • Inzicht in data en visualisatie
    • Managementrapportages en data dashboards
    • Datagedreven besluitvorming
    • Data en forecasting
    • Machine learning en kenmerken van algoritmes
  • Effectief leidinggeven 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Inspireren, binden en boeien
    • Bouwen aan effectieve teams
    • Conflicthantering
    • Weerstand overwinnen
    • Stijlen van leidinggeven
    • Stijlflexibiliteit
  • Planmatig werken en organiseren 4 EC
  • Integrale opdracht 6 EC
    • Toepassing van de modules uit deze fase in een praktische afsluitende opdracht
  • Praktijkprogramma 6 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk

Afstudeerfase

  • Praktijkprogramma 30 EC
    • Portfolio met de voortgang van je persoonlijke en professionele vaardigheden die je ontwikkelt in de praktijk
  • Afstudeeropdracht 30 EC
    • Praktische afstudeeropdracht, waarmee je je opleiding afrondt

Fase 1

In de eerste fase leg je de basis voor je managementvaardigheden. Je gaat aan de slag met management in het algemeen en leert over verschillende organisatievormen in de zorgsector. Tijdens deze fase ontwikkel je je eigen stijl van leidinggeven. Je leert hoe je je team kunt stimuleren en motiveren, verdiept je in de financiële aspecten in de zorg en ontwikkelt inzicht in bedrijfskundige processen.

Fase 2

Fase 2 is een verbredende fase op managementgebied. Je leert hoe je de marktpositie van je zorginstelling kunt verstevigen en verbeteren. Je ontdekt welke actoren en invloeden daarbij een rol spelen en hoe marketing en strategie met elkaar verbonden zijn. Daarnaast verdiep je je in bestuursorganen, risicomanagement en crisiscommunicatie. Ook volg je in deze fase een keuzeprogramma waarmee je je specialiseert in een specifiek onderwerp, bijvoorbeeld bedrijfspsychologie, projectmanagement of jeugdzorg.

Fase 3

In de derde fase ga je onder meer aan de slag met het analyseren van data, veranderstrategieën en strategische keuzen maken. Je leert strategische plannen opstellen en verantwoord en overwogen veranderingen implementeren binnen je organisatie. Daarnaast verdiep je je in de trends en veranderingen binnen de zorgsector, zoals bijvoorbeeld de toenemende consumentenmacht en de commercialisering van de zorg.

Afstudeerfase

In de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in je portfolio. Daarnaast werk je aan een praktische afstudeeropdracht, waarmee je je opleiding afrondt. Je afstudeeropdracht bestaat uit een onderbouwd advies dat gebruikelijk is binnen je beroepspraktijk. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.

Afronding
Lesplanning
Kosten
HBO Bachelor Management in de Zorg
NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding
Altijd de kortste route naar je diploma
Bij NCOI leer je alleen wat je écht nodig hebt, zonder onnodige theorie. En we gaan zelfs nog een stapje verder. Heb jij aantoonbare kennis en ervaring in bepaalde onderdelen van een opleiding? Dan kun je die mogelijk overslaan. Wel zo efficiënt! Benieuwd naar jouw kortste route? Onze opleidingsadviseurs bespreken dit graag met je tijdens een geheel vrijblijvend persoonlijk adviesgesprek.
Heb je vragen?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur en via WhatsApp op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur.

Vraag de online brochure aan

Wil je nog beter worden in je werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of ben je toe aan een carrièreswitch? Bij NCOI Opleidingen vind je opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Je kunt voor elk vakgebied een online brochure aanvragen. Daarin lees je alles over onze opleidingen, studeren bij NCOI en wat dit jou kan bieden.

De grootste opleider van werkend Nederland
NCOI - wij leiden meer dan 20.000 professionals per jaar op
Ieder jaar leiden we
20.000
professionals op
NCOI - meer dan 1.250 opleidingen en trainingen
Kies uit meer dan
1.250
verschillende opleidingen en trainingen
NCOI - meer dan 2.000 bevlogen docenten
Volg les bij een van onze
2.000+
bevlogen docenten