Menu
Uitklappen
Inklappen

Wilt u voor of na de zomer starten met deze opleiding?

Start voor de zomer

Iedere zomer actualiseren wij het opleidingsaanbod. Het studieprogramma kan bijvoorbeeld herzien worden. Hieronder kunt u met behulp van de knop aangeven of u de opleidingsvariant van voor de zomer wilt bekijken.

Start voor de zomer

Eerstvolgende startmomenten

06-04-2020, Almere

Avond, Inschrijven

07-04-2020, Breda

Avond, Inschrijven

HBO Associate degree Management in de Zorg

NVAO-geaccrediteerde opleiding

Opleidingsniveau

HBO Associate Degree

Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Meer informatie

Download brochure

Wil je dit met iemand delen?

Mail door
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Heb je een verpleegkundige of medische achtergrond? En krijg je een meer coördinerende of leidinggevende rol in de zorg? Deze opleiding biedt praktische handvatten om succesvol leiding te geven op het niveau van operationeel manager of leidinggevende. Binnen de zorgsector vinden op dit moment veel veranderingen plaats. In deze opleiding verdiep je je onder meer in verandermanagement, maar ook in organisatiegedrag en kwaliteitsmanagement. Je leert hoe je met slimme innovaties en strategische beslissingen je cliënten en patiënten zo goed mogelijk van dienst kunt zijn. Ook ontwikkel je je eigen visie op leiderschap en management. Alle belangrijke punten waar je in je werk mee te maken hebt, komen in deze praktische opleiding aan de orde. Deze opleiding is dan ook een unieke mogelijkheid om je in korte tijd te ontwikkelen tot een veelzijdige middle manager en de graad Associate degree te behalen. Je kunt na afronding deze opleiding mogelijk rechtstreeks inbrengen in een volledige HBO Bacheloropleiding en deze vervolgens binnen 2 jaar afronden.

Je resultaat

  • Met je kennis en vaardigheden stuur je aan op de realisatie van organisatiedoelen en begeleid je interne veranderingen. Zo draag je bij aan het behalen van optimale resultaten binnen je zorginstelling
  • Na succesvolle afronding ontvang je het officieel erkende getuigschrift HBO Associate degree Management in de Zorg

Waarom NCOI?

  • Voor werkenden: opleidingen die goed te combineren zijn met werk en privé
  • Flexibel: meerdere startmomenten op meerdere locaties per jaar
  • Begeleiding: topdocenten uit de praktijk en een persoonlijke studiebegeleider
  • Kwaliteit: hoog aangeschreven bij werkgevers én geaccrediteerd door de NVAO

Subsidie

Je werkgever komt op basis van deze opleiding mogelijk in aanmerking voor subsidie praktijkleren (SPL). Dat is een vergoeding van maximaal € 2.700,- per persoon per jaar, gedurende de looptijd van de regeling. Zie Subsidie Praktijkleren voor meer informatie.

Gunstige financiering

Betaal je het programma zelf? Vanwege de officiële erkenning van NCOI kunnen je opleidingskosten grotendeels gefinancierd worden door de overheid, dit heet levenlanglerenkrediet. Zie LevenLangLerenKrediet (LLLK) voor meer informatie of neem contact op met onze opleidingsadviseurs.

HBO Associate degree

Om het aanbod in het hoger beroepsonderwijs te verbreden en het gat te dichten tussen het middelbaar beroepsonderwijs en het hoger onderwijs zijn HBO Associate-degreeopleidingen geïntroduceerd. Deze zijn speciaal bedoeld voor studenten die geen 4-jarige HBO Bacheloropleiding willen volgen, maar juist een korter HBO-programma. Je rondt deze opleiding af met een wettelijke graad, de HBO Associate degree (Ad).

Doelgroep

Je bent werkzaam in de zorg en hebt de ambitie om je verder te ontwikkelen in een leidinggevende rol. Dit wil je doen in een 2-jarig programma op het niveau HBO Associate degree.

Je kunt aan deze Associate degree deelnemen met een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4. Ben je niet in het bezit van een van deze diploma’s, en ben je minimaal 21 jaar, dan kun je instromen op basis van de 21+ regeling van NCOI. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.

Doel en opzet

Je ontwikkelt je op een zeer praktische wijze op erkend HBO-niveau. In de eerste fase ga je aan de slag met onderwerpen als management in het algemeen en organisatievormen in zorg en welzijn. Daarnaast doe je kennis op over bedrijfskundige processen, personeelsplanning en de financiële en bedrijfseconomische aspecten in de zorg. Hiermee ontwikkel je een duidelijk inzicht in management en de vormen die management kan aannemen binnen de zorg. In fase 2 verdiep je je kennis en kunde. Je gaat in op thema's als marktwerking, innovatie en organisatiecultuur.

Flexibel studeren

Deze opleiding is opgezet op basis van leeruitkomsten. Dat betekent dat je werkt aan concrete resultaten die je bereikt door het volgen van modules of via je werk. Het biedt je extra flexibiliteit. Je kunt in deze flexibele opleiding grotendeels zelf bepalen waar, wanneer en hoe je leert. Je hebt hiermee zelf de regie over je eigen studie, waardoor je een goede balans vindt tussen werk, studie en privé. Deze opleiding is volledig gebaseerd op wat je als afgestudeerde leidinggevende in de zorg moet kennen, kunnen en begrijpen. De leeruitkomsten zijn afgeleid uit de dagelijkse praktijk en zullen daarmee voor jou herkenbaar zijn binnen je eigen organisatie.

Na inschrijving krijg je een intake-assessment. Hierin wordt gekeken of je in aanmerking komt voor vrijstellingen en of je bepaalde leeruitkomsten op je werkplek kunt aantonen. Samen met je persoonlijke studiecoach bepaal je vervolgens welke leeractiviteiten je inzet. Op basis van je persoonlijke situatie wordt zo een leerroute vastgelegd die het beste aansluit op je behoefte.

Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma

Programma

Programma 120 EC

Fase 1

  • Management in de zorg 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in de werking van organisaties
    • Organisatievormen in zorg en welzijn
    • Organisatiestructuur en processen
    • Leidinggeven, motiveren en belonen
    • Coördineren, plannen en aansturen
    • Effectieve werkorganisatie
    • Werkverdeling en werkprocessen
    • Wetgeving en regelgeving in de zorg
    • Budgetten in de zorg
  • Kwaliteits- en procesmanagement in de zorg 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Inzicht in processen binnen de zorg en welzijn
    • Interne logistiek en doorlooptijden
    • Lean werken in de zorg
    • Kwaliteitsmanagement en procesbeheersing
    • Management en informatievoorziening
    • Kritische prestatie-indicatoren binnen de zorg en welzijn
    • Het werken met budgetten in een organisatie in de zorg of welzijn
  • HR-management 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Introductie organisatie- en personeelsmanagement
    • Strategische personeelsplanning en recruitment
    • Ontwikkeling, doorstroom en uitstroom van personeel
    • Performancemanagement
    • Duurzame inzetbaarheid en talentontwikkeling
  • Financieel management voor zorg en welzijn 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Financiële aspecten in de zorg
    • Kernbegrippen en belangrijkste basisinzichten
    • Lezen van financiële overzichten
    • Financiering van de zorg
    • Werken met budgetten
    • DBC's en financiële aspecten
    • Financiële ken- en stuurgetallen
  • Managementvaardigheden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Stijlen van leidinggeven
    • Leiderschapsstijl
    • Leidinggeven en ontvangen
    • Motiveren en inspireren
    • Teambuilding en coaching
    • Delegatie en span of control
  • Zorgmanagement in de praktijk 8 EC
  • Integrale opdracht 6 EC
  • Praktijkprogramma 6 EC

Fase 2

  • Marktwerking in zorg en welzijn 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Marktanalyse en innovatie in zorg en welzijn
    • De marktpositie verstevigen
    • Actoren en invloed
    • Strategische marketingtechnieken voor zorg en welzijn
    • Customer relationship management
    • Zorgstrategie en marketing
  • Organisatieverandering, personeel en begeleiding 12 EC
    (8 bijeenkomsten)
    • Organisatiecultuur als ‘shared values’
    • Leiderschapsstijlen bij verandering
    • Veranderstijl en de veranderaanpak
    • Weerstand bij verandering
    • Organisatiecultuur en veranderen
    • Veranderingsbereidheid
    • Communicatie van veranderingen
    • Rol van de leider in veranderingen
    • Veranderingsmanagement en HRM
    • Organisatieverandering en begeleiding
  • Verandering, management en organisatie 12 EC
    (8 bijeenkomsten)
    • Visie op veranderen
    • Nut en noodzaak van veranderen
    • Organisatiestrategie bij verandering
    • Kerncompetenties en kernwaarden
    • Organisatiestructuur en organisatie(her)inrichting
    • Organisatiesysteem: werkprocessen en ­interne procedures
    • Veranderingsprocessen en -procedures
    • Van huidige naar gewenste situatie
    • Consequenties van verandering
    • Veranderingsproces in stappen indelen
    • Veranderingsmanagement als project
  • Gedrag in organisaties 8 EC
    (6 bijeenkomsten)
    • Gedrag in organisaties
    • Motivatie en werkplezier
    • Formele en informele besluitvorming
    • Psychologische aspecten van organisatiegedrag
    • Groepsdynamica en -effectiviteit
    • Macht en politiek
    • Conflicten en spanning
    • Organisatiecultuur en -verandering
  • Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC
    (4 bijeenkomsten)
    • Inzicht in jezelf en anderen
    • Kernkwaliteiten
    • Motivatie en belangen van anderen
    • Effectieve gesprekstechnieken
    • Lastige gesprekken voeren
    • Weerstand en emoties
    • Situationeel handelen
    • Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
    • Invloedstijlen
    • Je doelen bereiken
  • Praktijkprogramma 6 EC

Ad-afstudeeropdracht 6 EC

Fase 1

In de eerste fase van deze opleiding doe je kennis op over management en de verschillende organisatievormen in de zorgsector. Je leert meer over managementaspecten, krijgt inzicht in de financiële aspecten in de zorgsector en je ontwikkelt je eigen stijl van leidinggeven. Daarnaast ga je aan de slag met onderwerpen als kwaliteitsmanagement en strategische personeelsplanning.

Fase 2

In fase 2 ga je aan de slag met onderwerpen gekoppeld aan verandering in de zorg. Er gebeurt veel in de zorg, daarom is het goed dat je concrete handvatten hebt als manager om veranderingen effectief door te voeren op de afdeling.

Ad-afstudeeropdracht

Je sluit je Associate degree af met een praktische afstudeeropdracht, die je kunt toepassen in je eigen praktijk. Je kunt het resultaat dan direct gebruiken. Je wordt tijdens het afstuderen persoonlijk begeleid. Voorafgaand aan de afstudeeropdracht vindt in 2 bijeenkomsten uitleg plaats over het afstuderen, zodat je goed bent voorbereid.

Examens

Je ontvangt tijdens je opleiding uitgebreide informatie over de examinering. Elke module wordt apart afgerond met een toets, die zo goed mogelijk aansluit bij de aard van de module. Naast praktijkgerichte moduleopdrachten en mondelinge examens wordt ook gebruikgemaakt van digitale examens. Het voordeel daarvan is dat je zelf het moment en de plaats van het examen kunt uitkiezen. De eerste fase rond je af met een integrale opdracht en gedurende de opleiding werk je aan een praktijkportfolio. Je sluit de Associate degree af met een afstudeeropdracht.

Erkend getuigschrift

Je behaalt met deze opleiding het officiële getuigschrift 'HBO Associate degree Management in de Zorg'. NCOI is door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap erkend als rechtspersoon voor hoger onderwijs op basis van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW). Je ontvangt van NCOI een officieel internationaal erkend Ad-getuigschrift met hoge waarde op de arbeidsmarkt. Zie Erkenningen voor meer opleidingsinformatie.

Lesplanning
Lesplanning
Lesplanning
Lesplanning
Lesplanning

Wilt u voor of na de zomer starten met deze opleiding?

Iedere zomer actualiseren wij het opleidingsaanbod. Het studieprogramma kan bijvoorbeeld herzien worden. Hieronder kunt u met behulp van de knop aangeven of u de opleidingsvariant van voor of na de zomer wilt bekijken.

Start voor de zomer
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie
Kostenspecificatie

Kosten

Inschrijfgeld: € 150,-
Lesgeld: € 6.840,-
Studiemateriaal: € 1.375,-
Examenkosten: € 2.395,-
Eindopdracht: € 350,-
Afstuderen: € 600,-
Praktijkprogramma: € 990,-
Reprorechten: € 15,-
Locatie- en arrangementskosten: zie onderstaande toelichting.

Bovenstaande bedragen zijn op basis van betaling ineens waarbij 8% korting inbegrepen is. Je kunt dit programma ook in 2, 8 of 24 termijnen betalen.

Locatie- en arrangementskosten

NCOI Opleidingen regelt tijdens uw opleiding onbeperkt koffie, thee en water. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,-(excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Als dat expliciet vermeld staat, brengen wij ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw).

Reprorechten en hand-outs

Voor alle opleidingen brengen wij de kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

Fiscaal voordeel

Betaalt u de opleiding of training zelf dan kunt u maximaal € 15.000,- aan opleidingskosten aftrekken van uw inkomstenbelasting. Klik hier voor meer informatie.

Btw

Kiest u voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of een volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn in beginsel belast met 21% btw. 

Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaalt u uw opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. 

Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw. 

Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen. 

HBO Associate degree Management in de Zorg

NVAO-geaccrediteerde opleiding

Opleidingsniveau

HBO Associate Degree

Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Meer informatie

Download brochure

Wil je dit met iemand delen?

Mail door

Heeft u vragen?

Onze deskundige opleidingadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.
Virtual classroom en e-learning NCOI

Virtual classroom en e-learning

Om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan hebben veel onderwijsinstellingen tijdelijk de deuren van hun leslocaties gesloten. Ook bij NCOI Opleidingen heeft jouw gezondheid en die van onze medewerkers de allerhoogste prioriteit. Maar onze opleidingen gaan wel gewoon van start. Je kunt daarbij kiezen uit 2 varianten: de klassikale variant (tijdelijk via virtual classroom) of de e-learning variant met switchgarantie.

Studiegids 2019-2020 NCOI

Vraag de studiegids 2019-2020 aan

Wilt u nog beter worden in uw werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of bent u toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij u en uw situatie past. Vraag nu de gratis studiegids 2019-2020 aan.

Contact NCOI

Opleidingsadvies op maat?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.