Menu

HBO Bachelor Commerciële Economie

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Opleidingsniveau

HBO Bacheloropleiding

Erkenning

NVAO geaccrediteerd

Meer informatie

Download brochure

Wil je dit met iemand delen?

Mail door
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Met deze officieel NVAO-geaccrediteerde HBO Bachelor Commerciële Economie ontwikkelt u zich tot een professional die zijn product en merk uitstekend op de markt kan positioneren en verkopen. Aan de hand van topdocenten uit het werkveld wordt de praktijk doorlopend aan de theorie gekoppeld. Dat maakt deze Bachelor bijzonder waardevol en direct toepasbaar in uw dagelijks werk. U ontvangt na afronding van deze opleiding het officiële getuigschrift HBO Bachelor Commerciële Economie. Het volgen van deze opleiding biedt u dan ook uitstekende carrièrekansen.

Resultaat

  • U heeft zich ontwikkeld tot de professional op het gebied van marketing en sales met uitstekende vooruitzichten voor uw verdere carrière
  • Na succesvolle afronding ontvangt u het officieel erkende Bachelorgetuigschrift HBO Bachelor Commerciële Economie

Waarom NCOI?

  • Opleidingen speciaal ontwikkeld voor werkenden
  • Meerdere startmomenten per jaar
  • Keuze uit locaties in heel Nederland
  • Topdocenten uit de praktijk
  • Goed te combineren met werk en privé
  • Persoonlijke studiebegeleider
  • Hoog aangeschreven bij werkgevers
  • Erkend door het ministerie van OCW

Subsidie

Uw werkgever komt op basis van deze opleiding mogelijk in aanmerking voor subsidie praktijkleren (SPL). Dat is een vergoeding van maximaal € 2.700,- per persoon per jaar, gedurende de looptijd van de regeling. Zie Subsidie Praktijkleren voor meer informatie.

Gunstige financiering

Betaalt u het programma zelf? Vanwege de officiële erkenning van NCOI kunnen uw opleidingskosten grotendeels gefinancierd worden door de overheid, dit heet levenlanglerenkrediet. Zie LevenLangLerenKrediet (LLLK) voor meer informatie of neem contact op met onze opleidingsadviseurs.

Doelgroep

Ambieert u een carrière in de commercie, in marketing of sales? Dan is dit de opleiding voor u. Ook als u al in de marketing- of salesbranche werkt, is dit een uitstekende keuze. De opleiding biedt doorgroeimogelijkheden in een leidinggevende functie. Kortom, een opleiding met een breed profiel en veel carrièremogelijkheden.

Deze Bachelor kunt u volgen als u een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 heeft. Heeft u geen van deze diploma’s? Dan kunt u ook instromen met een 21+ toets, waarmee u laat zien dat u de kwaliteiten heeft die nodig zijn voor een HBO Bacheloropleiding, bijvoorbeeld door uw werkervaring. Zie Hogeschool NCOI voor meer informatie.

Opbouw van de opleiding

De HBO Bachelor Commerciële Economie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volgt u meerdere modules. Het programma biedt een aantrekkelijke combinatie van vakinhoud en vaardigheden. Om succesvol te zijn in de praktijk dient u namelijk niet alleen te beschikken over vakkennis, maar zijn juist ook praktische vaardigheden van belang.

U werkt, afhankelijk van uw studievariant, aan 1 of 2 modules op hetzelfde moment, daardoor houdt u focus. Dat werkt prettig en is heel overzichtelijk. U kunt kiezen uit meerdere studievarianten. Studeert u 's avonds, dan volgt u wekelijks een bijeenkomst van 3 uur. Als u de dagstudie volgt, heeft u om de week 2 bijeenkomsten die samen 1 dag duren. Ook kunt u kiezen (delen van) de opleiding online te volgen.

Per fase werkt u vervolgens aan een eindopdracht en een portfolio. U sluit de opleiding af met een praktische afstudeeropdracht en een portfolio.

Tijdens uw gehele studie heeft u een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar u tijdens uw opleiding tegenaan loopt.

Praktijkgericht leren

Als u een baan heeft die aansluit op uw opleiding, dan maakt u opdrachten in uw eigen werkomgeving. Zo doet u ervaring op met de onderwerpen uit de opleiding.

Ligt uw werk niet in het verlengde van de opleiding? Dan kunt u toch deelnemen. U loopt dan stage, zodat u ervaring op kunt doen in het vakgebied. U kunt uw stage combineren met het afstuderen, maar u kunt ook eerder in de opleiding stage lopen.

Meer informatie en kosten

De kosten voor deze Bacheloropleiding staan in het kostenoverzicht op Hogeschool NCOI.

Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma
Studieprogramma

Programma

In de eerste fase legt u de basis voor uw studie HBO Bachelor Commerciële Economie. Wat u in deze eerste fase leert is herkenbaar, waardoor u het meteen in uw werk kunt toepassen. In de tweede fase kiest u een keuzeprogramma over een onderwerp dat u interesseert. Het gewenste HBO Bachelorniveau bereikt u in de derde fase. In de afstudeerfase komt alles wat u in de opleiding geleerd heeft samen. In deze fase heeft u veel 1-op-1 contact met uw docenten. Zij adviseren u, waardoor u het portfolio en de afstudeeropdracht goed kunt afsluiten.

Programma 240 EC

De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaalt u 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds 1 onderwerp centraal staat.

Fase 1

In de eerste fase verdiept u zich in het vakgebied commerciële economie. U gaat in deze fase aan de slag met marketing, management en organisatie. Daarnaast leert u meer over het opzetten van projecten, het doorvertalen naar financiële consequenties en het analyseren van marktonderzoeksresultaten. Na deze fase bent u in staat strategisch de juiste keuzen te maken.

Marketingmanagement 8 EC

Marktanalyse en koopgedrag 8 EC

Bedrijfseconomische aspecten 8 EC

Management en organisatie 8 EC

Projectmanagementvaardigheden 8 EC

Professioneel en oplossingsgericht werken 8 EC

Eindopdracht 6 EC

Portfolio 6 EC

Fase 2

In fase 2 komt het ontwikkelen van commerciële vaardigheden aan bod. U gaat aan de slag met marketingcommunicatie en sales- en accountmanagement. U volgt in deze fase een keuzeprogramma en u specialiseert zich in een specifiek onderwerp, zoals bedrijfspsychologie, digitale communicatie of retail en ondernemerschap.

Marketingcommunicatie 8 EC

Sales- en accountmanagement 8 EC

Commerciële vaardigheden 8 EC

Keuzeprogramma HBO Bachelor Commerciële Economie 24 EC

  • Bedrijfspsychologie
  • Inkoopmanagement
  • Kwaliteits- en Procesmanagement
  • B Sales Verkoopleider
  • B Sales Accountmanager
  • Digitale Communicatie
  • Hotel- en Eventmanagement
  • Projectmanagement met PRINCE2®
  • Business IT
  • Projectmanagement
  • Productmanagement CE
  • Management van Toerisme en Vrije Tijd
  • Sportmanagement
  • Retail en Ondernemerschap

Eindopdracht 6 EC

Portfolio 6 EC

Fase 3

Het gewenste Bachelorniveau bereikt u in de derde fase. U leert werken met business intelligence: implementeren, effectief inzetten en analyseren, zodat u meer waarde kunt halen uit uw data. U kunt deze betrouwbare en actuele informatie gebruiken bij het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten en een strategisch marketingbeleid. U neemt deel aan de volgende modules.

Business intelligence & analytics 12 EC

Strategisch marketingmanagement 12 EC

Productdevelopment 12 EC

Adviesvaardigheden 8 EC

Planmatig werken en organiseren 4 EC

Eindopdracht 6 EC

Portfolio 6 EC

Afstudeerfase

In de laatste fase verzamelt u alles wat u geleerd heeft in uw portfolio. Daarnaast werkt u aan uw afstudeerwerkstuk, waarmee u wat u geleerd heeft aan uw praktijk koppelt. U toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.

Portfolio 30 EC

Afstudeeropdracht 30 EC

Fase 1

Marketingmanagement

(6 bijeenkomsten)

  • Kernelementen van marketing
  • Inzicht in markten en doelgroepen
  • Marketingdoelstellingen en -strategie
  • Marktsegmentatie
  • Branding en positionering
  • Vertalen van doelstellingen naar marketingmix
  • Product, prijs, plaats en promotie
  • Online marketing en marketingcommunicatie

Marktanalyse en koopgedrag

(6 bijeenkomsten)

  • Customer journey
  • Koopgedrag en drijfveren
  • Inzicht in gedrag
  • Digitale data om gedrag te meten
  • Marketingpsychologie en -sociologie
  • Opzetten en uitvoeren marktonderzoek

Bedrijfseconomische aspecten

(6 bijeenkomsten)

  • Lezen en begrijpen van financiële overzichten
  • Werken met financiële kengetallen
  • Indeling van kosten en break-even analyse
  • Beoordelen van de financiële gezondheid van een organisatie
  • Beoordelen van een investeringsvoorstel
  • Werken met een planning-en-controlcyclus
  • Financiële gegevens bij besluitvorming

Management en organisatie

(6 bijeenkomsten)

  • Inzicht in de werking van organisaties
  • Organisatiestructuur en -processen
  • Managementtaken en leiderschapsstijlen
  • Leidinggeven en motiveren
  • Plannen, aansturen en bewaken
  • Werkverdeling en samenwerking
  • Bevoegdheden en besluitvorming
  • Effectieve werkorganisatie

Projectmanagementvaardigheden

(4 bijeenkomsten)

  • Kenmerken van projecten
  • Projectmanagementmethoden
  • Projectafbakening en -fasering
  • Projectorganisatie en -omgeving
  • Budgetbeheersing
  • Risicomanagement
  • Succesvolle projectafronding

Professioneel en oplossingsgericht werken

(4 bijeenkomsten)

  • Doelen stellen
  • Methodisch en effectief werken
  • Probleemoplossend vermogen
  • Creativiteit en probleemoplossend vermogen
  • Verbanden leggen en alternatieven zien
  • Denkvermogen omzetten in praktische oplossingen
  • Haalbaarheid van oplossingen beoordelen
  • Acties formuleren en uitvoeren

    Fase 2

    Marketingcommunicatie

    (6 bijeenkomsten)

    • Branding
    • Marketingcommunicatieplan
    • Marketingcommunicatie-instrumenten
    • Geïntegreerde communicatie
    • Werking van marketingcommunicatie
    • Doelgroepenanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
    • (Tactisch) positioneren
    • ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
    • Public relations
    • Actuele ontwikkelingen marcom

    Sales- en accountmanagement

    (6 bijeenkomsten)

    • Accountmanagement
    • Accountdoelstellingen
    • Relatiemanagement
    • Werken aan klanttevredenheid
    • Missie, strategie en salesdoelstellingen
    • De binnendienst
    • Verkoop- en gesprekstechnieken
    • Effectief onderhandelen

    Commerciële vaardigheden

    (4 bijeenkomsten)

    • Inleven in uw klant
    • Persoonlijke presentatie en begroeting
    • Vraagtechnieken en luistervaardigheden
    • Aantrekkelijk presenteren van uw product of dienst
    • Benoemen van klantvoordelen
    • Herkennen van koopsignalen
    • Afsluittechnieken toepassen
    • Inzetten van beïnvloedingstools

    Keuzeprogramma HBO Bachelor Commerciële Economie

    • Bedrijfspsychologie
    • Inkoopmanagement
    • Kwaliteits- en Procesmanagement
    • B Sales Verkoopleider
    • B Sales Accountmanager
    • Digitale Communicatie
    • Hotel- en Eventmanagement
    • Projectmanagement met PRINCE2®
    • Business IT
    • Projectmanagement
    • Productmanagement CE
    • Management van Toerisme en Vrije Tijd
    • Sportmanagement
    • Retail en Ondernemerschap

      Fase 3

      Business intelligence & analytics

      (6 bijeenkomsten)

      • Reporting en analytics
      • Inleiding business intelligence
      • Transformatie van data
      • Datamanagement
      • Customer relation management
      • Big data
      • Business intelligence tools en toepassingen
      • Informatievoorziening en metadata

      Strategisch marketingmanagement

      (6 bijeenkomsten)

      • Marketingstrategie en organisatiestrategie
      • Interne en externe omgevingsnalayse
      • Markt en concurrentie
      • Branding en positionering
      • Marktentreestrategieën
      • Differentiëren van producten
      • Distributiestrategieën
      • Interculturele communicatie

      Productdevelopment

      (6 bijeenkomsten)

      • Productpropositie
      • Samenwerking met R&D en Design
      • Het productontwikkelingsproces
      • Business model canvas
      • Concurrentiebepaling
      • Productinnovatie (goederen en diensten)
      • Innovatie
      • Waardecreatie in de organisatie
      • Waardecreatie en klantoptimalisatie
      • Disruptive businessmodels
      • Production on demand
      • Ontwikkeling van services

      Adviesvaardigheden

      (4 bijeenkomsten)

      • Adviesrollen en adviesrelaties
      • Kwaliteiten van een adviseur
      • Fases in het adviesproces
      • Gespreks- en luistervaardigheden
      • Herkennen van en omgaan met weerstand
      • Uw eigen adviesstijl
      • Beïnvloedingsstrategie
      • Draagvlak en borging van adviezen
      • Motiverende gespreksvoering

        Planmatig werken en organiseren

        (4 bijeenkomsten)

        • Planmatige aanpak
        • Inkaderen van vraagstukken
        • Methodisch en systematisch werken
        • Selecteren en structureren van informatie
        • Objectiveren en conclusies trekken
        • Timemanagementvaardigheden
        • Praktische rapportagevaardigheden

        Afstudeerfase

        De afstudeerfase bestaat uit 2 delen. Tijdens uw hele Bacheloropleiding werkt u aan onderdelen die u in uw portfolio samenbrengt. Daarnaast werkt u aan een praktische afstudeeropdracht, waarmee u uw opleiding afrondt.

        Erkend HBO Bachelorgetuigschrift

        Als u alles met succes heeft afgerond, ontvangt u het officiële Bachelorgetuigschrift ‘HBO Bachelor Commerciële Economie’. U mag dan de graad BSc (Bachelor of Science) voeren. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO en voldoet daarmee aan alle strenge eisen die gelden voor Bacheloropleidingen. U ontvangt van NCOI een internationaal erkend Bachelorgetuigschrift met hoge waarde op de arbeidsmarkt. Zie Erkenningen voor meer opleidingsinformatie.

        Lesplanning
        Lesplanning
        Lesplanning
        Lesplanning
        Lesplanning

        Startdata en bijeenkomsten

        De dagvariant kan op vrijdag of zaterdag gevolgd worden, de avondvariant op maandag, dinsdag of donderdag.

        Kostenspecificatie
        Kostenspecificatie
        Kostenspecificatie
        Kostenspecificatie
        Kostenspecificatie
        Kostenoverzicht Ineens Per jaar
        (3 termijnen)
        Per kwartaal
        (12 termijnen)
        Per maand
        (36 termijnen)
        (alleen voor particulieren)
        Dossiervorming (eenmalig) € 200,- niet mogelijk niet mogelijk niet mogelijk
        Lesgeld € 8.490,- € 3.056,40 € 764,10 € 254,70
        Studiemateriaal € 1.890,- € 680,40 € 170,10 € 56,70
        Examenkosten € 2.760,- € 993,60 € 248,40 € 82,80
        Comptentie ontwikkelprogramma (stage) en projectbegeleiding € 1.980,- € 712,80 € 178,20 € 59,40
        Afstuderen € 1,790,- € 644,40 € 161,10 € 53,70
        Diplomering € 500,- € 180,- € 45,- € 15,-
        Arrangementskosten Zie onderstaande toelichting.

        Kostenspecificatie

        Dossiervorming (eenmalig) Ineens € 200,- Per jaar
        (3 termijnen)
        niet mogelijk Per kwartaal
        (12 termijnen)
        niet mogelijk Per maand
        (36 termijnen)
        (alleen voor particulieren)
        niet mogelijk
        Lesgeld Ineens € 8.490,- Per jaar
        (3 termijnen)
        € 3.056,40 Per kwartaal
        (12 termijnen)
        € 764,10 Per maand
        (36 termijnen)
        (alleen voor particulieren)
        € 254,70
        Studiemateriaal Ineens € 1.890,- Per jaar
        (3 termijnen)
        € 680,40 Per kwartaal
        (12 termijnen)
        € 170,10 Per maand
        (36 termijnen)
        (alleen voor particulieren)
        € 56,70
        Examenkosten Ineens € 2.760,- Per jaar
        (3 termijnen)
        € 993,60 Per kwartaal
        (12 termijnen)
        € 248,40 Per maand
        (36 termijnen)
        (alleen voor particulieren)
        € 82,80
        Comptentie ontwikkelprogramma (stage)
        en projectbegeleiding
        Ineens € 1.980,- Per jaar
        (3 termijnen)
        € 712,80 Per kwartaal
        (12 termijnen)
        € 178,20 Per maand
        (36 termijnen)
        (alleen voor particulieren)
        € 59,40
        Afstuderen Ineens € 1,790,- Per jaar
        (3 termijnen)
        € 644,40 Per kwartaal
        (12 termijnen)
        € 161,10 Per maand
        (36 termijnen)
        (alleen voor particulieren)
        € 53,70
        Diplomering Ineens € 500,- Per jaar
        (3 termijnen)
        € 180,- Per kwartaal
        (12 termijnen)
        € 45,- Per maand
        (36 termijnen)
        (alleen voor particulieren)
        € 15,-
        Arrangementskosten Zie onderstaande toelichting.

        Bij betaling ineens is 8% korting inbegrepen. Indien u in termijnen betaalt vervalt de korting. Betalen per maand is alleen mogelijk voor particulieren. 

        Locatie- en arrangementskosten

        NCOI Opleidingen regelt tijdens uw opleiding onbeperkt koffie, thee en water. In het dagarrangement is ook een uitgebreide lunch inbegrepen. De arrangementskosten bedragen € 25,-(excl. btw) per dag of € 5,50 (excl. btw) per avond. Als dat expliciet vermeld staat, brengen wij ook locatiekosten in rekening. De locatiekosten bedragen € 29,50 (excl. btw) per dag of € 10,- per avond (excl. btw).

        Reprorechten en hand-outs

        Voor alle opleidingen brengen wij de kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening. Dat is een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw). 

        Fiscaal voordeel

        Betaalt u de opleiding of training zelf dan kunt u maximaal € 15.000,- aan opleidingskosten aftrekken van uw inkomstenbelasting. Klik hier voor meer informatie.

        Btw

        Kiest u voor wettelijk erkend onderwijs, MBO-niveau 2, 3 of 4, Associate degree, HBO Bachelor of een volledige Master, dan bieden wij deze opleiding altijd vrijgesteld van btw aan. De overige opleidingen en trainingen zijn in beginsel belast met 21% btw. 

        Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaalt u uw opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%. 

        Studie-, trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw. 

        Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen. 

        HBO Bachelor Commerciële Economie

        NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

        Opleidingsniveau

        HBO Bacheloropleiding

        Erkenning

        NVAO geaccrediteerd

        Meer informatie

        Download brochure

        Wil je dit met iemand delen?

        Mail door

        Heeft u vragen?

        Onze deskundige opleidingadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 21.00 en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.

        Vraag de nieuwe studiegids 2019-2020 aan

        Wilt u nog beter worden in uw werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of bent u toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij u en uw situatie past. Vraag nu de studiegids 2019-2020 aan of bekijk het vernieuwde aanbod op onze website.

        Voorlichtingsbijeenkomsten

        Tijdens de voorlichtingsbijeenkomsten ontdekt u hoe het is om een opleiding te volgen bij NCOI. Bijvoorbeeld door de algemene presentatie bij te wonen. Of door een introductieles te volgen van een van onze docenten. Hierdoor krijgt u een goede indruk van de aanpak en opzet van een les. U kunt ook een persoonlijk adviesgesprek voeren met een van onze opleidingsadviseurs. De voorlichtingsbijeenkomsten worden georganiseerd in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht.

        Opleidingsadvies op maat?

        Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 21.00 en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.