Zij hebben het ‘vrije kindse’ waar ik zo van houd, maar ontwikkelen zich nog volop en zijn vaak ook leergierig. Een band creëren met kinderen, hen helpen zich te ontplooien en hen zien groeien op allerlei gebieden, dat geeft mij ontzettend veel voldoening.
Natuurlijk heb ik goed nagedacht voordat ik het besluit nam mij om te scholen. Durfde ik mijn vertrouwde werkomgeving wel te verlaten? Bezat ik wel de juiste karaktereigenschappen om leerkracht te worden? Hoeveel uur moest ik besteden aan studie en werk? Ik ben met vrienden en familie gaan praten over mijn plannen en heb informatie gezocht over hoe zij-instroomtrajecten werken.
Toen ik eenmaal besloten had ervoor te gaan, moest ik nog een school vinden die mij wilde aannemen voor het zij-instroomtraject. Gelukkig wilde Markant Onderwijs (mijn eerste keuze) mij aannemen. Nog voor ik mijn eerste lesdag had, was ik al aan het werk op een basisschool. Ik heb het geluk dat ik eerst naast een leerkracht mag staan in de klas, zodat ik in mijn eigen tempo ervaring kan opdoen en in de rol van leerkracht kan groeien.
Ik bereid lessen voor en mag deze dan vervolgens geven. Op termijn zal ik mijn eigen klas krijgen. Het contact met de kinderen in de klas verloopt heel goed. In het begin moest ik wel even wennen aan de rol van leerkracht. Ik had nog geen ervaring in deze rol en ook nog geen les gehad in de vakken die ik geef. Hierdoor werd ik soms onzeker. Het is belangrijk om hierover goed te blijven praten met je begeleider op de werkplek. Zo gaat het niet in de weg staan van het leerproces.
Het weer studeren gaat me goed af. Ik vind de nieuwe informatie heel interessant en heb tot nu toe alles gehaald. Ik merk dat goed plannen heel belangrijk is. Ik zorg dat ik structureel tijd vrijmaak om te studeren. Omdat mijn kinderen al naar school gaan, kan ik overdag studeren op de dagen dat ik niet werk. Ook ben ik, in tegenstelling tot voor dit traject, nu vrij in de avonden, weekenden, op feestdagen en in de vakanties. Dat maakt het voor mij ook makkelijker om de opleiding te combineren met mijn privéleven.
Het contact met de medestudenten vind ik heel fijn. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en dat werkt geruststellend en motiverend. Tijdens bijeenkomsten wisselen we veel ervaringen uit. We steunen elkaar en geven elkaar tips en feedback. Ook hebben we met een klein groepje intervisie. Hierin bespreken we steeds één casus/werksituatie van een van ons. Op die manier leren we veel van elkaar.
Als ik de opleiding heb afgerond hoop ik dat ik aan de slag kan binnen de stichting/school waar ik nu ook werk. Als je twijfelt over omscholen, zou ik willen zeggen: ga voor je passie. Je bent nooit te oud om te leren. Zet voor jezelf op een rijtje wat omscholen praktisch van je vraagt en zorg dat je deze zaken allemaal op orde hebt.