“Via een kennis ben ik gevraagd om docent te worden bij NCOI. Daarvoor heb ik ongeveer 20 jaar het projecten programmamanagement gedaan voor diverse klanten van Atos, een Frans IT-bedrijf dat zich bezighoudt met systeemontwikkeling en consultancy. Het ging daarbij enerzijds over de ontwikkeling van technische producten en anderzijds over het betrekken van gebruikers, opdrachtgevers en andere belanghebbenden.”
“De wereld van tegenwoordig noemen we weleens VUCA. Volatile (vluchtig), Uncertain (onzeker), Complex (ingewikkeld) and Ambiguous (dubbelzinnig). Een recent voorbeeld is de coronacrisis. Een paar maanden geleden hadden we het er nauwelijks over en nu zitten we er middenin (vluchtig). Daarnaast is er geen pasklare oplossing en moet het beleid ter plekke worden bedacht (onzeker). De statistieken leiden tot heel veel verschillende interpretaties die kunnen resulteren in meerdere scenario’s (dubbelzinnig). Daarbij komt nog eens een stukje sociale complexiteit kijken: iedereen heeft een mening en de oplossingen worden mede bepaald door het volk. Dit verschijnsel zie ik ook vaak bij bedrijven met organisatorische veranderingen, vaak veroorzaakt door invoering van nieuwe technische systemen.
Als docent projectmanagement, programmamanagement en agile/ scrum houd ik mij bezig met alles wat te maken heeft met het organiseren van tijdelijke klussen in organisaties en het mobiliseren van
mensen voor dat soort opdrachten. Agile werkwijzen spelen mooi op het begrip VUCA in. Los van de theoretische en technische aspecten van agile werken zijn de lessen die ik geef vaak ook een cursus in het ‘omgaan met onzekerheid’. Dat maakt het leuk en interessant.”
“De studenten die mijn lessen volgen zijn leergierig en ambitieus. Ze komen met concrete vragen uit hun praktijk en zijn bijzonder geïnteresseerd in pragmatische oplossingen en tips. Ik heb al een aantal jaren ervaring als docent en kan de deelnemers daarom, naast de officiële cursusinhoud, tips geven over aanvullende literatuur of oplossingen voor hun vragen bieden. Ik streef tijdens mijn lessen naar een mix van theorie, discussie en praktisch oefenen, waarbij de interactie met én tussen de deelnemers essentieel is. De lessen zijn over het algemeen dynamisch met humor, en een vleugje provocatie. Ik heb regelmatig mijn steekkarretje met een grote kist lego mee om te oefenen.”
“Ik hoor vaak dat deelnemers vinden dat ze met het volgen van mijn trainingen ‘waar voor hun geld’ krijgen. In de vorm van kennis, maar met name inzichten en ervaringen. Dat is natuurlijk super, maar het mooiste is wanneer ik zie of hoor dat studenten in hun eigen praktijk de vertaling maken van de theorie. Hoe ze daar eerst mee worstelen, maar er daarna echt resultaten mee behalen. Daar word ik altijd wel blij van.”