“Voetbal, crossfit, kickboksen; ik doe het allemaal. Ik sport al mijn hele leven en gaf vroeger af en toe groepslessen. Doordat ik me zo fanatiek met sport bezighoud, wilde ik me heel graag verdiepen in de theoretische kant hiervan. Ik geef ook les als personal trainer tijdens mijn stage, en wil ook mijn klanten goed kunnen voorlichten. Hoe voorkom je blessures? Wat is de juiste verhouding koolhydraten, eiwitten en vetten voor iemand die een keer per week sport of voor een duursporter? Hoe geef je een sportles aan kinderen en hoe aan ouderen? De andere reden dat ik voor deze opleiding heb gekozen, is dat ik eventueel op een later moment de overstap wil maken naar de HBO-opleiding voor leraar Lichamelijke Opvoeding.”
“Mijn baan heeft hele onregelmatige werktijden. Ik werk ook ’s ochtends vroeg, ’s nachts en in de weekenden. Toch vind ik mijn baan, de opleiding en mijn gezin supergoed te combineren. Ik heb bewust gekozen voor de opleidingsvariant e-learning: bijna alle lessen zijn online. Wat helpt is dat ik een planner ben en veel vooruitwerk. En het omgekeerde is ook mogelijk. Als het een dag even niet goed uitkomt om te studeren, dan sla ik een studiedag over. Het zou handig zijn als je toetsen flexibeler kunt inplannen. Het komt vaak voor dat ik alle theorie al heb doorgenomen en dat de toets dan enkele weken later volgt.”
“Wat ik uit de opleiding wilde halen, is gelukt: op theoretisch vlak kan ik meepraten en ik pas mijn kennis direct toe in de praktijk. Mijn klanten in de sportschool profiteren hiervan. Als je een personal trainer inschakelt, betaal je ook veel geld voor zo’n pakket. De klant mag daarom ook wat verwachten, vind ik. Vandaag nog heb ik een meting gedaan bij een klant van zijn biceps, schouderblad en heup. Het juiste meetmoment, waar precies je het meetlint moet houden, in welke positie de klant zijn lichaam moet houden tijdens het meten: dankzij mijn nieuwe kennis weet ik precies wat ik moet doen. Bijkomend voordeel: ik sta er veel zelfverzekerder.”
“Ook heb ik geleerd om mijn lessen voor te bereiden met het lesvoorbereidingsformulier. Eerst zette ik de les uit de losse pols op, nu kom ik goed beslagen ten ijs. Vooral als er sprake is van een grote lesgroep. Van tevoren denk ik dan na over de doelgroep en het doel van de les. Plezier, resultaat, een beetje van allebei? Ook doelgroepen zijn een onderdeel van het curriculum. Zo was er laatst een oudere vrouw met artrose. Hoe zorg ik ervoor dat zij aan het einde van de les niet met pijn weggaat?”
“Ik zou anderen absoluut aanraden om deze opleiding te volgen. Ik heb namelijk zelf lang getwijfeld of ik dit wel zou moeten doen, omdat ik dacht dat het niet te combineren zou zijn met mijn werk en privé-situatie. Had ik dit maar eerder geweten!”