Webwinkeliers weten te weinig van zoekmachineoptimalisatie

Webwinkeliers vinden het belangrijk om de juiste zoekwoorden te gebruiken, maar ervaren dat hun kennis van zoekmachineoptimalisatie tekortschiet. Ze hebben behoefte aan ondersteuning hierbij. Zo blijkt uit onderzoek van Marktplaats Zakelijk onder ruim 400 webwinkeliers.

Onzekerheid

Veel webwinkeliers geven aan niet goed te weten welke woorden ze op websites en in advertenties moeten gebruiken. Ze weten niet op welke woorden klanten zoeken en vinden het lastig te bepalen of ze generieke of juist specifieke woorden moeten gebruiken. Daarnaast zijn velen bang ten onder te gaan in de massa, hun advertenties zijn te weinig onderscheidend van die van de concurrentie.

Specifieke productomschrijvingen

Op de vraag welke soort zoekwoorden ze gebruiken, geven de meeste ondervraagden (71 procent) aan dat ze specifieke productomschrijvingen gebruiken. Meer dan de helft gebruikt vooral populaire woorden en ruim een kwart generieke woorden. Men gaat bij het kiezen van zoekwoorden vaak uit van de resultaten van zoekwoorden die eerder gebruikt zijn. Verder zijn het seizoen, de actualiteit en de feestdagen bepalend voor welke zoekwoorden gekozen worden.

Tools

Slechts weinig mensen gebruiken tools als Übersuggest, Wordtracker of MOZ bij het samenstellen van een advertentietekst. Ze beschouwen deze niet als nuttig.

Heeft u een eigen webshop en wilt u leren hoe u uw website optimaal inricht voor een hoge positie in de zoekresultaten? Bekijk dan eens de trainingen Search Engine Optimization (SEO) en Zoekmachinemarketing (SEO SEA) van NCOI Opleidingen.

Bron: AutomatiseringGids