Menu

De juiste houding voor thuiswerken

Last van je rug, pijn in je nek of vermoeide armen of benen. Volgens een onderzoek van vakbond CNV hebben 2 op de 5 medewerkers last van lichamelijke klachten sinds ze thuiswerken. De reden daarvoor is het vaak ontbreken van een gezonde werkplek of een goede werkhouding. Hoe zorg je ervoor dat je ook vanuit huis gezond werkt? We geven je een aantal tips.

Een gezonde werkplek

Velen van ons werken gewoon aan de keukentafel. Ideaal is het niet en het vergt veel van ons lichaam. Een goede bureaustoel, een beeldscherm op ooghoogte en een los toetsenbord en muis doen al wonderen. Bovendien is een werkplek die ook echt als werkplek dient al een stuk bevorderlijker voor je productiviteit en concentratie. Heb je een kamer over of plek op zolder om het in te richten als werkplek? Benut deze ruimte dan. Zo ben je weg van afleidingen als de koelkast of de televisie en kun je je volop focussen op je werk. Bovendien is het verschil tussen werk en privé zo een stuk groter, wat ook fijn is voor geestelijke gezondheid. 

Een gezonde werkhouding

Rechtop zitten en af en toe even staan tijdens het werken is heel belangrijk, maar bij een gezonde werkhouding komt meer kijken. Hoe zorg je ervoor dat je werkhouding arbo-proof is en dat je aan het einde van de dag een keer geen last van je rug, nek, armen of schouders hebt? 

Zo heb je een gezonde werkhouding:

  • Zorg dat je stoel goed staat afgesteld en dat je voeten horizontaal en plat op de grond staan. Daarnaast is het belangrijk dat de hoek tussen je bovenbeen en onderbeen in een stand van 90 graden staat.
  • Neem een ontspannen houding aan met je schouders. Zorg dat je ze niet te hoog hoeft op te trekken of dat ze juist te veel gaan hangen. Ook naar voren leunen is bij een gezonde houding een slecht idee.
  • Je armen moeten net als je benen een hoek van 90 graden aannemen en in een lijn met je tafel zijn. Bij een bureaustoel kun je de armleuningen verstellen. Werk je op een normale stoel? Dan kun je bijvoorbeeld een kussen gebruiken zodat je hoger zit. Let er dan wel op dat je voeten ook nog steeds goed staan.
  • Let goed op dat je nek en rug altijd in een lijn staan. Het kan helpen om bijvoorbeeld een kussen voor je onderrug te gebruiken. Daardoor zit je automatisch rechtop en is het makkelijker een actieve zithouding vol te houden. Tot slot is het voor je nek heel prettig als je beeldscherm op de juiste hoogte staat.
 

Nog wat extra tips voor gezond thuiswerken

Een gezonde werkplek en werkhouding doen vaak al wonderen en je zult merken dat je je een stuk fitter en beweeglijker voelt. Maar er zijn nog meer manieren om zo gezond mogelijk vanuit huis te werken. We zetten nog een aantal extra tips voor je op een rij, zodat je de werkdag nog prettiger door komt. 

  • Ga af en toe staan. Dat is goed voor de doorbloeding van je benen en het veranderen van werkplek/houding kan stimulerend werken voor je hersenen.
  • Doe elk half uur wat strek- en rekoefeningen. Dat zorgt ervoor dat je spieren soepel blijven.
  • Maak een lunchwandeling. Zo ben je even uit je werkomgeving en kun je daarna weer fris verder.

Deel dit artikel

Studiegids NCOI

Vraag de studiegids aan

Wil je nog beter worden in je werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of ben je toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij jou en jouw situatie past. Vraag nu de gratis studiegids aan.

Contact NCOI

Opleidingsadvies op maat?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 18.00, op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.