Goede overtuigingsvaardigheden zijn essentieel in vrijwel elk vakgebied. Of het nu gaat over het overtuigen van uw collega’s, medewerkers, manager of klanten, met een overtuigend verhaal of presentatie bereikt u effectiever uw doel. U hoeft minder of geen concessies te doen en geeft de ander toch het gevoel dat hij of zij gehoord wordt.
Overtuigen is eenvoudig te beschrijven als: anderen tot andere gedachten brengen. Een aantal aspecten spelen hierbij een belangrijke rol. Bijvoorbeeld de woordkeuzes die u maakt, uw houding, de inhoud van uw verhaal en de bewijzen die uw verhaal ondersteunen. Alles wat u zegt of doet, heeft een bepaald effect op uw gesprekspartner. Als u de mogelijkheid heeft dit effect zodanig te beïnvloeden en te bepalen, kunt u iemand perfect in een bepaalde richting sturen, zonder dat diegene dit door heeft. Zo bereikt u (op een positieve manier) wat u wilt.
Met een paar eenvoudige suggesties kunt u vaak al een stuk overtuigender overkomen tijdens een gesprek of presentatie. Hieronder een aantal tips die u hierbij kunnen helpen.
Haal het tempo uit een gesprek, daarmee brengt u de ander tot rust. Bij een gesprek waarin u iemand wilt overtuigen, moet u goed te volgen zijn. Daardoor straalt u uit dat u weet waarover u praat en achter uw verhaalt staat. Wanneer u te snel spreekt en te direct reageert, verliest u de aandacht van uw gesprekspartner en komt u minder sympathiek over.
U wilt uw gesprekspartner het gevoel geven dat hij of zij ook iets heeft in te brengen. Dit hoeft niet zo te zijn, maar u kunt dit wel zo laten lijken. Bijvoorbeeld door een dubbele binding te gebruiken en diegene beïnvloeden bij het maken van een keuze. Een voorbeeld: ‘Zullen we voor de duurzame variant gaan of toch die duurdere?’.
Uiteraard kunt u voorafgaand rekening houden met weerstand en nadenken over mogelijke tegenargumenten. Nog belangrijker is hoe u hiermee omgaat tijdens het gesprek. Gebruik daarom de utilisatie-techniek als iemand weerstand biedt. Daarmee reageert u alsof u een tegenargument al verwacht had en neemt u het mee in uw verhaal. Een voorbeeld: ‘Uiteraard hebben we daar ook aan gedacht en vinden we dat ook belangrijk, echter…’ Speel in op het moment.
Zet uw verhaal kracht bij door het in een andere context te plaatsen waarin uw idee uitstekend werkt. Door uw verhaal te verpakken met positieve resultaten is uw gesprekspartner sneller geneigd mee te gaan. U kunt hiervoor ook statistieken, bronnen, data en percentages gebruiken om uw verhaal nog sterker te maken.
Wilt u aan de slag met overtuigend overkomen en onder professionele begeleiding van ervaren docenten uw overtuigingsvaardigheden verder ontwikkelen? Bij NCOI vindt u diverse trainingen die u hierbij kunnen helpen en waar u de rest van uw leven profijt van heeft. Zo kunt u bijvoorbeeld kiezen voor de Training Overtuigingskracht. Hierin gaat u aan de slag met verschillende beïnvloedingsstrategieën en oefent u met een trainingsacteur mogelijke situaties. Wilt u zich op Masterniveau verdiepen in dit onderwerp, is de Masterclass Effectief Beïnvloeden en Overtuigen geschikt voor u. Voor wie zich vooral wil richten op overtuigend presenteren voor groepen, is er de Training Overtuigend en Inspirerend Presenteren.