Menu
  • 1
    Niveau
  • 2
    Vakgebied
  • 3
    Opleidingsduur
  • 4
    Startmoment
  • 5
    Opleidingsvariant
  • 6
    Locatie
  • 0
    Niveau
  • 1
    Vakgebied
  • 2
    Opleidingsduur
  • 3
    Startmoment
  • 4
    Opleidingsvariant
  • 5
    Locatie

Haal alles uit uw brein: 5 tips

Tien jaar geleden konden we ons gemiddeld 12 minuten op een taak concentreren. Nu is dat nog maar vijf minuten. Door digitalisering is kennis opdoen en informatie zoeken makkelijker geworden, maar het werkt ook als stoorzender. De grote hoeveelheid prikkels van digitale media zoals smartphones en tablets zorgen ervoor dat u sneller bent afgeleid en uw leer- en concentratievermogen vermindert. Hoe kunt u zich in deze tijd nog optimaal focussen op uw opleiding? Vijf tips om alles uit uw brein te halen.

1. Stoorzenders uit

Het klinkt simpel: zet uw smartphone en andere apparaten die u afleiden uit. Is het uitzetten van uw telefoon net een brug te ver? Roep dan de hulp in van apps die ervoor zorgen dat verleidelijke sites als Facebook en YouTube tijdelijk niet gebruikt kunnen worden. Tijdens deze uren kunt u rustig doorwerken.

2. Zoek de rust op

Ons brein is enorm gevoelig voor prikkels. Vermijd daarom zo veel mogelijk prikkels om u heen. Heeft u thuis een gezin, ga dan niet studeren in de woonkamer. Zoek een rustige ruimte waar u niet gestoord kunt worden, zoals bijvoorbeeld een studeerkamer in huis, de bibliotheek of een vergaderruimte op uw werk.

3. Breinbrekers

Uw hersenen kunt u net als uw spieren trainen. Om uw brein actief te houden, helpt het om geheugenspelletjes en puzzels te maken. Zo vergroot u uw werkgeheugen en prikkelt u uw hersenen om actief te blijven. Ook werkt het om het tegenovergestelde te doen van wat u gewend bent. Gebruik eens uw niet-schrijfhand om iets op te schrijven. Of schrijf het in spiegelbeeld of op de kop.

4. Sport en eet u slim

Dat sporten goed is, zal niemand verbazen. Tijdens het sporten pompt het hart een grote hoeveelheid zuurstof naar ons brein. Dat zorgt voor een beter concentratievermogen en een beter leervermogen. Daarnaast heeft ook voeding grote invloed op de gezondheid van uw hersenen. Een tekort aan vitaminen en mineralen kan zelfs leiden tot vergeetachtigheid of verminderde concentratie. Eet daarom voldoende groente, fruit, noten en vette vis.

5. Doe even niks

Uit psychologisch onderzoek is gebleken dat dagdromen helpt bij het verwerken van informatie. Door tijdens het studeren een moment voor u uit te starten of uit het raam te kijken, kunt u uw gedachten ordenen en zo informatie beter verwerken. U slaat informatie beter op en onthoudt het langer.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Vraag de nieuwe studiegids 2019-2020 aan

Wilt u nog beter worden in uw werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of bent u toe aan een carrièreswitch? Als de grootste opleider van werkend Nederland bieden wij opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Dankzij onze maximale flexibiliteit, praktijkgerichte opleidingen, topdocenten uit de praktijk en leslocaties door heel Nederland is er altijd wel een opleiding die bij u en uw situatie past. Vraag nu de studiegids 2019-2020 aan of bekijk het vernieuwde aanbod op onze website.

Voorlichtingsbijeenkomsten

Tijdens de voorlichtingsbijeenkomsten ontdekt u hoe het is om een opleiding te volgen bij NCOI. Bijvoorbeeld door de algemene presentatie bij te wonen. Of door een introductieles te volgen van een van onze docenten. Hierdoor krijgt u een goede indruk van de aanpak en opzet van een les. U kunt ook een persoonlijk adviesgesprek voeren met een van onze opleidingsadviseurs. De voorlichtingsbijeenkomsten worden georganiseerd in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht.

Opleidingsadvies op maat?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 21.00 en op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.