Menu
Background Marlijn

Het creëren van draagvlak

Organisaties veranderen voortdurend. Wil je als organisatie succesvol een verandering doorvoeren, dan heb je dit nodig: draagvlak. Hoe groter de verandering, hoe belangrijker het is om draagvlak te creëren. Je betrekt anderen bij je plannen en bij het proces, en dat draagt bij aan een soepel verloop.

Wat is draagvlak?

Het is niet altijd duidelijk wat er precies onder draagvlak wordt verstaan. Betekent het dat er geen weerstand is tegen het plan? Of betekent het dat alle stakeholders of betrokkenen hebben uitgesproken volledig achter het plan te staan? Je kunt draagvlak creëren voor de inhoud van je plan, maar ook voor het proces. Hoe je draagvlak borgt, blijkt vaak net zo belangrijk voor de stakeholders als het plan zelf. Zorg er daarom als manager, leidinggevende of projectleider daarom aan de start van een project voor dat je helder hebt wat je onder draagvlak verstaat. In het ideale geval is de motivatie van medewerkers om achter de plannen te gaan staan, intrinsiek. Ze geloven in de zin van het plan of het idee.

Waarom het creëren van draagvlak belangrijk is

Over het algemeen reageren mensen niet direct enthousiast op verandering. Dit is normaal, want mensen zijn gewoontedieren. Er kan snel weerstand ontstaan als de verandering in eerste instantie niet positief klinkt of deze aan mensen wordt opgelegd. Als mensen zich niet betrokken voelen, zorgt dit ervoor dat het project veel minder soepel verloopt. Daarom is het belangrijk mensen al vroeg te informeren, te betrekken, zorgen weg te nemen en ze te laten zien dat het project zinvol is.

Wanneer is draagvlak nodig? 

Kleine veranderingen kunnen vaak door onderlinge afstemming tussen medewerkers makkelijk worden gerealiseerd. Met grote organisatorische veranderingen ligt dat wat ingewikkelder. Zeker als die veranderingen direct van invloed zijn op de medewerkers. Voorbeelden van veranderingen waarbij het creëren van draagvlak nodig is:

  • Nieuw beleid. De manier van werken wordt anders, en medewerkers moeten hieraan wennen. 
  • Een nieuwe manager. Het wisselen van manager heeft vaak veel invloed op de manier van werken. 
  • Nieuwe IT. Implementatie van nieuwe IT-systemen heeft vaak veel impact op de dagelijkse manier van werken. 
     

Hoe creëer je draagvlak?

Begrijpelijk dat je nieuwsgierig bent naar hoe je draagvlak dan ook daadwerkelijk kunt creëren. Wanneer je daarmee bezig bent, probeer je op strategische wijze anderen jouw plannen te laten accepteren. Je combineert hierbij activiteiten en communicatie. We delen een aantal tips en strategieën met je om draagvlak te creëren: 

  • Informeren. Waarom moet deze verandering er komen? Met deze communicatie start jouw verandertraject. Focus in deze fase op de voordelen van de verandering en nog niet op het proces. 
  • Betrekken. Als mensen geïnformeerd zijn over je plan, kun je ze op verschillende onderdelen van het project betrekken. Door ze mede-eigenaar te maken en input te laten geven, voelen zij zich betrokken en is de kans op draagvlak groter. 
  • Transparantie. Blijf communiceren tijdens de looptijd van het project, zodat mensen weten hoe het ervoor staat. Meld belangrijke updates, en wees ook eerlijk over eventuele tegenvallers. 
  • Successen vieren. Vier de mijlpalen van een verandertraject. Dit is goed voor het positieve gevoel en de teambuilding. En zo werk je makkelijker toe naar de volgende stap in je verandering.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant

Vraag de online brochure aan

Wil je nog beter worden in je werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of ben je toe aan een carrièreswitch? Bij NCOI Opleidingen vind je opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Je kunt voor elk vakgebied een online brochure aanvragen. Daarin lees je alles over onze opleidingen, studeren bij NCOI en wat dit jou kan bieden.

Opleidingsadvies op maat?

Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m donderdag van 08.00 tot 18.00, op vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10:00 en 16:00.