4 pijlers om inzicht te krijgen in je werkgeluk

Voldoening halen uit je werk, een goede band hebben met je collega’s, je betrokken voelen bij de organisatie, uitgedaagd worden in je werkzaamheden en de vrijheid krijgen om eigen initiatieven in te brengen. Dit zijn allemaal factoren die bijdragen aan je werkgeluk. Want gelukkig zijn in en op het werk, dat wil iedereen. Maar in de praktijk blijkt dit niet altijd zo eenvoudig te zijn. Daarom heeft de universiteit van Berkeley het PERK-model ontwikkeld, vier pijlers die je inzicht geven in je huidige werkgeluk en wat er zou moeten veranderen om dit te vergroten.

Het belang van werkgeluk

Waarom is het zo belangrijk dat medewerkers gelukkig zijn op het werk? Simpel gezegd werkt het als volgt: hoe gelukkiger de medewerker, hoe succesvoller de organisatie. Een tevreden en blije medewerker is namelijk productiever, creatiever en doet zijn uiterste best om successen te behalen. Ook voelt een gelukkige medewerker zich gezonder en energieker, wat de kans op uitval, door bijvoorbeeld een burn-out, een stuk kleiner maakt. Daarnaast wordt een organisatie met gelukkige medewerkers aantrekkelijker voor potentiële nieuwe medewerkers.

Het PERK-model

Voor organisaties en ook voor medewerkers zelf is het vaak lastig om werkgeluk in kaart te brengen. Organisaties weten niet altijd wat er exact speelt op de werkvloer en medewerkers kunnen soms lastig onder woorden brengen waar het aan ligt dat hun werkgeluk geen voldoende scoort. Het PERK-model van de universiteit van Berkeley biedt organisaties en medewerkers handvatten om het werkgeluk inzichtelijk te maken en te vergroten. PERK staat voor Purpose, Engagement, Resilience en Kindness. Door in te gaan op deze vier elementen en te beschrijven hoe je deze ervaart in je werk, ontwikkel je een duidelijk beeld van hoe het er nu voor staat en wat er zou moeten veranderen.

1. Purpose (doel)

Met welk doel doe je het werk dat je nu doet? Lever je met je werk een waardevolle bijdrage ergens aan? Waar haal je voldoening uit? Purpose draait erom dat je werk doet dat bij jou en jouw normen en waarden past en dat je gelooft in het product of de dienst van jouw organisatie.

2. Engagement (betrokkenheid)

Engagement gaat over hoe emotioneel betrokken je je voelt bij de organisatie en je werkzaamheden. Dit element is op te splitsen in drie onderdelen:

  • Plezier: Heb je een goede band met je collega’s en leidinggevenden? Ga je met plezier naar je werk?
  • Autonomie: Heb je zelf de regie over je ontwikkeling en werkzaamheden? Kun je je eigen planning maken? Kies je zelf wanneer je welke werkzaamheden uitvoert?
  • Opgaan in je werk: Vliegt de tijd als je aan het werk bent? Kun je volledig opgaan in je werkzaamheden of zit je regelmatig op de klok te kijken en uit te rekenen hoe lang je werkdag nog duurt?
 

3. Resilience (veerkracht)

Veranderende omstandigheden, tegenslagen, slechte dagen en afwijzingen komen in elke organisatie voor, maar het gaat erom hoe je daarmee omgaat. Kun je dit makkelijk loslaten? Lig je er wakker van of leer je er juist van? Medewerkers hebben veerkracht nodig om te kunnen herstellen van tegenslagen, fouten en afwijzingen. Voel je dat er begrip is als er een fout wordt gemaakt en is er voldoende rust en ontspanning als afwisseling op intensief werk? Dit zijn belangrijke elementen die bijdragen aan de veerkracht van medewerkers. 

4. Kindness (vriendelijkheid)

Medewerkers moeten zich veilig voelen in hun werkomgeving, dan komen ze het beste tot hun recht. Is de sfeer in het team en binnen de organisatie goed? Worden medewerkers in hun waarde gelaten? Als medewerkers zich thuis voelen binnen een team en hun collega’s helpen, vertrouwen en steunen, zal dat de productiviteit binnen een organisatie alleen maar ten goede komen.

Hoe scoor jij op je werkgeluk?

Werkgeluk kan voor ieder persoon en elke organisatie anders zijn. Heb je het PERK-model ingevuld en heb je inzichtelijk waar je zelf aan kunt werken en/of waar je de hulp van je organisatie bij nodig hebt? De volgende stap is in gesprek gaan met je leidinggevende of manager. Plan een afspraak in of behandel het bijvoorbeeld tijdens een bila of een voortgangsgesprek. Zo krijgt ook je leidinggevende meer inzicht in je werkgeluk en kan hij of zij stappen ondernemen om dit te verbeteren.

Deel dit artikel
Wellicht ook interessant
Vraag de online brochure aan

Wil je nog beter worden in je werk? Doorgroeien naar een hogere functie? Of ben je toe aan een carrièreswitch? Bij NCOI Opleidingen vind je opleidingen op ieder niveau in vrijwel elke branche. Je kunt voor elk vakgebied een online brochure aanvragen. Daarin lees je alles over onze opleidingen, studeren bij NCOI en wat dit jou kan bieden.

De grootste opleider van werkend Nederland
NCOI - wij leiden meer dan 20.000 professionals per jaar op
Ieder jaar leiden we
20.000
professionals op
NCOI - meer dan 1.250 opleidingen en trainingen
Kies uit meer dan
1.250
verschillende opleidingen en trainingen
NCOI - meer dan 2.000 bevlogen docenten
Volg les bij een van onze
2.000+
bevlogen docenten
Opleidingsadvies op maat?
Onze deskundige opleidingsadviseurs zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 en via WhatsApp op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur.