Hoe een schrijftraining dit bedrijf op weg hielp

Contracten, algemene voorwaarden, juridische brieven: ze staan vaak vol ingewikkelde terminologie. Begrijpen uw klanten wel wat ze lezen? Volkswagen Pon Financial Services vond het tijd voor een vertaalslag. Om die te kunnen maken volgden 11 communicatieprofessionals van het bedrijf een schrijftraining bij NCOI Opleidingen. 

Om taalonderwijs en taalkwalificaties binnen Europa gelijk te trekken, bestaat er een Europees Referentiekader. Dit is een schaal van taalvaardigheid met 6 niveaus voor de beheersing van luisteren, spreken en schrijven. Niveau A1 is het laagste niveau en taalniveau C2 is het hoogste. Taalniveau B1 staat voor eenvoudig Nederlands. Ongeveer 95% van de bevolking begrijpt teksten die op dit niveau zijn geschreven. Ook mensen die geen (hoge) opleiding hebben gehad. 

Schrijf uw tekst op B1-niveau
Overheden en bedrijven schrijven hun teksten meestal op taalniveau C1. Te moeilijk dus. Financiële dienstverleners zijn bijvoorbeeld wettelijk verplicht hun informatie in begrijpelijke taal (B1-niveau) te schrijven. U herkent taalniveau B1 aan het gebruik van veel voorkomende woorden, tussenkoppen, en korte, actieve zinnen. Klinkt simpel, maar hoe past u dit taalniveau goed toe? Een schrijftraining kan helpen. U leert dan een systematische schrijfaanpak toepassen en kunt na afloop uw informatie begrijpelijk op papier zetten.

Onbegrip en misverstanden voorkomen
11 communicatieprofessionals van Volkswagen Pon Financial Services (VWPFS) volgden zo’n schrijftraining bij NCOI Opleidingen. De klanten van dit bedrijf ontvangen veel juridische correspondentie. VWPFS biedt namelijk op automotive toegesneden financiële, verzekerings-, lease- en mobiliteitsproducten. Door de moeilijke taal begrijpen mensen niet wat er in de teksten staat. Wesley van Dijken, manager Business Development en Product Management bij VWPFS: “Dit kan leiden tot allerlei misverstanden en daar willen wij onze klanten tegen beschermen. Zij moeten ook de kleine lettertjes kunnen begrijpen.”

Klant centraal
Saskia van Doorn, communicatieadviseur bij VWPFS, is enthousiast over de schrijftraining die zij volgde: “Wij zijn gewend om meteen te starten met schrijven. Terwijl het ontzettend belangrijk is om eerst de structuur, de doelgroep en het doel van een tekst te bepalen. Dit zijn elementen uit de training die wij nu in ons werk gebruiken. Het resultaat is een brief die onze klanten begrijpen en waarvan de inhoud voldoet aan de eisen van de juridische afdeling.”


Lees het hele artikel in ons magazine Leven lang leren
In ons magazine Leven lang leren staan deze en andere voorbeelden van bedrijven die een opleiding of maatwerktraject volgden via NCOI Opleidingen. U ontdekt ook hoe andere professionals hun medewerkers enthousiasmeren voor een leven lang leren. Het magazine is gericht op HR-professionals, maar biedt zeker ook inspiratie als u geen HR-functie heeft.


Bekijk de huidige editie van het magazine Leven lang leren

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant