Deel 2: Oorzaken van defecte asafdichtingen en storingen

Een storing en zeker stilstand wil je zo snel mogelijk verholpen hebben. In dit artikel sommen we de meest voorkomende oorzaken op en geven daarnaast ook tips om het op te lossen.

Storingen treden niet zomaar op en vaak is de oorzaak te voorkomen door periodiek onderhoud. Tijdens een onderhoudsbeurt worden bijvoorbeeld de noodzakelijke filters vervangen, slangen, koppelingen en afdichtingen gecheckt en een oliemonster genomen. Een onderhoudsplan opstellen, kan in veel gevallen storingen en stilstand voorkomen.

7. Abrasives

Als het bekend is dat er mineralen (zand, zout, enzovoorts) in de te verpompen vloeistof zitten, dan kan je bij de keuze van de afdichting daar rekening mee houden. Delen van een bepaalde omvang en het altijd aanwezige vuil, kun je met een goede, schone circulatie bij de afdichting weghouden. Echter, storingen kunnen toch veroorzaakt worden, omdat uiterst fijne deeltjes in de procesvloeistof toch via de afdichting naar binnen komen. Deze kunnen ernstige schade aan de loopvlakken veroorzaken en voor lekkage zorgen. Opvallend is dat nooit het gehele loopvlak beschadigd raakt.

Symptomen

  • Kleine krasjes met een onregelmatig patroon, maar meestal in de draairichting.
  • Slijtage op de metalen, gepolijste delen.
  • Achterblijven van restjes van de mineralen aan de product kant van de 2e afdichting.

Tips

  • Injecteer een andere schone vloeistof met API Plan 32.
  • Gebruik een ‘cyclone separator’, zoals API Plan 31.
  • Ga over op slijtvaste materialen zoals tungsten carbide of silicon carbide.
  • Ga over op opstellingen die dubbel onderdruk staande afdichtingen hebben, zoals API Plan 53
  • Ga over op Up-Stream pomp seal systemen.
  • Pas omgekeerde circulatie toe, zoals bij API Plan 13.

8. Vervorming (van de vlakken)

Als de afdichting al lekt voor het opstarten en er al meteen daarna niets te ontdekken valt, nadat de onderdelen uit elkaar zijn gehaald voor inspectie, wordt het tijd om te gaan kijken of de vlakken nog wel vlak zijn.

Symptomen

  • Met een vlakheidstest kun je aantonen dat het niet meer vlak is.
  • Door het vlak zachtjes over een glasplaat te wrijven, kun je vlekjes en slijt spoortjes waarnemen.

Tips

  • Leg de onderdelen opnieuw op een polijstmachine of vlakke schijf, of vervang ze.
  • Zorg er voor dat de vlakken goed worden aangebracht en niet klem komen te zitten tussen andere onderdelen.

9. Falen O-ringen

De meeste materialen waar O-ringen van zijn gemaakt worden, worden na verloop van tijd hard, bros en scheuren of barsten als ze te warm worden.  Barsten in O-ringen kunnen ook voorkomen bij lage temperaturen , als de afdichtingsvloeistof niet compatibel is met het materiaal waar de O-ring van gemaakt is.

Symptomen

  • Rubberen O-ringen worden hard of barsten/scheuren.
  • PTFE O-ringen verkleuren blauw/zwart.

Tips

  • Controleer de vloeistofcirculatie op verstoppingen, vergeet ook het koelelement niet.
  • Controleer de zuigtoevoer en het filter naar de pomp.
  • Voorkom drooglopen.
  • Kijk of de vloeistof compatibel is met de materialen.

10. Andere oorzaken

Asbussen die door andere oorzaken beschadigd worden, gaan ook lekken. De oorzaken kunnen uiteenlopen van aantasting door chemische vloeistoffen of door het niet ‘compatibel’ zijn van de verschillende onderdelen. Maar ook door te ruw gepolijste oppervlakken op niet goed gemonteerde bussen. Vaak is dit het geval als de gebruiker zijn eigen bussen draait. Hij weet vaak niet, dat een pusher seal een heel glad gepolijste ondergrond (bus) moet hebben (voor non-pusher balgafdichtingen is dat weer niet nodig en ook niet bij rubberen balg afdichtingen, want die moeten juist grip op de bus hebben).

Symptomen

  • Asbus of de binnenkant van de draaiende ring is aangetast. En ook de landings van de O-ring, zoals hierboven beschreven.
  • Als de afdichting niet bestand is tegen chemische vloeistoffen, wordt corrosie meestal aangetroffen aan de kant van de bus waar de procesvloeistof zich bevindt.
  • De andere kant kan nog onbeschadigd zijn, tenzij de afdichting erg lekt.

Tips

  • Voorkom drooglopen.
  • Controleer of de pomp goed uitgelijnd is. Controleer op trillingen, veroorzaakt door slechte lagers die weer nog ergere problemen kunnen veroorzaken.
  • Controleer de pompas. Hij kan verbogen of niet goed uitgelijnd zijn.
  • Overweeg andere materialen te gaan gebruiken. Als de aantasting veroorzaakt wordt door een lichte trilling of speling in combinatie met vervuilde procesvloeistof, overweeg dan eens om over te stappen op tungsten carbide of chroom oxide.

Heb je deel 1 gemist? Bekijk deel 1 hier.

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant