Een storing en zeker stilstand wil je zo snel mogelijk verholpen hebben. In dit artikel sommen we de meest voorkomende oorzaken op en geven daarnaast ook tips om het op te lossen.
Storingen treden niet zomaar op en vaak is de oorzaak te voorkomen door periodiek onderhoud. Tijdens een onderhoudsbeurt worden bijvoorbeeld de noodzakelijke filters vervangen, slangen, koppelingen en afdichtingen gecheckt en een oliemonster genomen. Een onderhoudsplan opstellen, kan in veel gevallen storingen en stilstand voorkomen.
Als het bekend is dat er mineralen (zand, zout, enzovoorts) in de te verpompen vloeistof zitten, dan kan je bij de keuze van de afdichting daar rekening mee houden. Delen van een bepaalde omvang en het altijd aanwezige vuil, kun je met een goede, schone circulatie bij de afdichting weghouden. Echter, storingen kunnen toch veroorzaakt worden, omdat uiterst fijne deeltjes in de procesvloeistof toch via de afdichting naar binnen komen. Deze kunnen ernstige schade aan de loopvlakken veroorzaken en voor lekkage zorgen. Opvallend is dat nooit het gehele loopvlak beschadigd raakt.
Als de afdichting al lekt voor het opstarten en er al meteen daarna niets te ontdekken valt, nadat de onderdelen uit elkaar zijn gehaald voor inspectie, wordt het tijd om te gaan kijken of de vlakken nog wel vlak zijn.
De meeste materialen waar O-ringen van zijn gemaakt worden, worden na verloop van tijd hard, bros en scheuren of barsten als ze te warm worden. Barsten in O-ringen kunnen ook voorkomen bij lage temperaturen , als de afdichtingsvloeistof niet compatibel is met het materiaal waar de O-ring van gemaakt is.
Asbussen die door andere oorzaken beschadigd worden, gaan ook lekken. De oorzaken kunnen uiteenlopen van aantasting door chemische vloeistoffen of door het niet ‘compatibel’ zijn van de verschillende onderdelen. Maar ook door te ruw gepolijste oppervlakken op niet goed gemonteerde bussen. Vaak is dit het geval als de gebruiker zijn eigen bussen draait. Hij weet vaak niet, dat een pusher seal een heel glad gepolijste ondergrond (bus) moet hebben (voor non-pusher balgafdichtingen is dat weer niet nodig en ook niet bij rubberen balg afdichtingen, want die moeten juist grip op de bus hebben).
Heb je deel 1 gemist? Bekijk deel 1 hier.