E-installateurs; richt u op de beveiligingsmarkt!

Beveiliging één van de weinige groeimarkten voor E-installateurs. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder abonnees van Elektropraktijk en professionals uit de E-installatie. Verschillende andere consumentenonderzoeken onderstrepen dit. 

De totale markt voor beveiliging liet in 2012 een omzetgroei zien van 2,2% (ABN AMRO). In deze tijden van economische neergang, teruglopende bouwcijfers en krimpende markten betekent dit dat beveiliging voor de E-installateur één van de weinige groeimarkten is. 

Populaire installaties

Een goede beveiliging is voor veel bedrijven een voorwaarde geworden om het bedrijf goed te kunnen laten draaien, net zoals het hebben van gas, water en licht. Zo’n 58% van de E-installateurs uit het onderzoek van USP en Elektropraktijk biedt dan ook diensten aan op het gebied van beveiliging. Het vaakst wordt geïnstalleerd: inbraakbeveiligingssystemen en camerasystemen (beide 88%), toegangscontrolesystemen (81%) en intercomsystemen (73%). De meeste eindmarkten waaraan de installateurs hun diensten verlenen zijn kantoren (73%), winkels (50%), industrie (46%), zorg (38%) en onderwijs (35%).

(Klik op de afbeelding om deze te vergroten)
Geinstalleerde-beveilingssystemen-door-E-installateurs.png
Afbeelding: Geïnstalleerde beveiligingssystemen door E-installateurs. 

Trends volgens ABN AMRO

ABN AMRO beschrijft een drietal trends met betrekking op de beveiligingsmarkt:

  1. Het aantal bedrijven is in 2012 met maar liefst 8,9% gestegen. De toegenomen concurrentie zet druk op de marges.
  2. Innovatie en inzet van ICT bieden grote kansen voor de installateur, denk aan de integratie met domotica.
  3. Klanten vragen om geïntegreerde oplossingen voor beveiligingsvraagstukken, zoals één compleet systeem waarin alle safety en security aspecten zijn ondergebracht: van toegangscontrole en camerabewaking, tot inbraak- en brandbeveiliging. 

Geïntegreerde oplossingen vragen om adviesvaardigheid

Ruim de helft van de E-installateurs (54%) geeft aan dat opdrachtgevers steeds om een geïntegreerde oplossingen vragen. De installaties worden complexer, dus de installateur moet aan de voorkant van een project zijn klant al adviseren. E-installateurs in ons onderzoek zijn het hier voor 85% (zeer) mee eens. De E-installateur moet dus niet alleen vakkennis hebben, maar zich ook kunnen inleveren in de specifieke behoeften van de klant en in dialoog gaan.  

(Klik op de afbeelding om deze te vergroten)
Beveiligingsbeleving-consumenten.png 
Afbeelding: Veiligheidsbeleving consumenten.
 

Huurders voelen zich onveiliger dan huiseigenaren

De particulier blijft de grootste klantgroep, zo’n 85% van de ondervraagde beveiligingsinstallateurs werkt voor de consument. Toch zitten er ook grote verschillen in de groep consumenten. Zo voelen huurders zich namelijk veel vaker onveilig dan woningeigenaren, blijkt uit de WoonOmnibus, een maandelijks terugkerend online onderzoek van USP onder ruim 500 Nederlandse woonconsumenten. Bijna een kwart van de ondervraagde huurders (23%) voelt zich wel eens onveilig in de eigen buurt, één op de zeven van hen zelfs in de eigen woning (14%). Onder woningeigenaren liggen deze percentages een stuk lager (respectievelijk 13% en 8%). Eén van de verklaringen hiervan kan zijn dat huurwoningen vaker in minder goede buurten liggen dan koopwoningen.
Het gemiddelde rapportcijfer dat men geeft in de CBS Veiligheidsmonitor 2012 voor veiligheid in de buurt is een 7,1. De kans op woninginbraak schatten mensen het grootst. Zo’n 10 % van de Nederlanders dacht dat in 2012 de kans dat het komende jaar in de eigen woning wordt ingebroken ‘groot’ of ‘heel groot’ was. In realiteit wordt 2,8% van de Nederlanders jaarlijks slachtoffer van een (poging tot) inbraak. 

Consument gaat voor standaardmaatregelen

Ondanks het gevoel van onveiligheid volstaan de meeste consumenten met standaardmaatregelen. Zo worden vaak veiligheidssloten aangebracht (73%) en buitenverlichting (63%), maar weinig rolluiken (14%), inbraakalarmen (12%) of camera’s (4%). Wel zijn er grote verschillen te zien in de verschillende regio’s en groepen consumenten. Zo blijken zuiderlingen over het algemeen veel meer beveiligingsmaatregelen te nemen dan de rest van Nederland. In het Zuiden worden ruim drie keer zo veel rolluiken toegepast (30%) dan in de Randstad (8%) en Noord en Oost-Nederland (10%). Ook nemen woningeigenaren, hogere inkomensgroepen en gezinnen veel meer maatregelen dan respectievelijk huurders, lagere inkomensgroepen en alleenstaanden. 

Doe-het-zelf vs. professionals

De beveiligingsmarkt groeit nog ieder jaar en is nog lang niet uitgegroeid. De meeste consumenten zijn nog erg afwachtend met het plaatsen van een uitgebreide beveiliging. Meestal wordt er een professional ingeschakeld, maar het doe-het-zelf segment groeit. Zo wordt al 50% van alle camera’s en 41% van de inbraakalarmsystemen zonder opvolging zelf geplaatst. Rolluiken en alarmsystemen met opvolging worden overigens nog wel vaak door een extern bedrijf geplaatst. Alarmsystemen zonder opvolging worden het vaakst door consumenten zelf geplaatst.

(Klik op de afbeelding om deze te vergroten)
 
 Wie-plaatst-de-beveiliging.png 
Afbeelding: Wie plaatst de beveiliging? 

Marketingtips voor installateurs

Installateurs kunnen zich direct richten op woningeigenaren met hun producten en diensten. Huurders zijn lastiger te bereiken omdat de huurder het nemen van beveiligingsmaatregelen vaak ziet als taak van de verhuurder (vaak de woningcorporatie). Promotie dient dan ook gericht te zijn op zowel de huurder als de verhuurder. Het merkbewustzijn van de consument blijkt overigens erg laag te zijn.

Bron:
 
Elektropraktijk

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant