Een succesvolle B2B website heeft deze 5 kenmerken

Tegenwoordig heeft bijna elk bedrijf, groot of klein, wel een website. Hier worden product of dienst en bedrijf mooi gepresenteerd en kunnen geïnteresseerden allerlei informatie opzoeken of aanvragen. Wordt uw website te weinig bezocht of wilt u uw website vernieuwen? Lees dan onderstaande 5 kenmerken die u op weg helpen naar een succesvolle website.
 
1.  Doelgroep
Zorg ervoor dat u uw doelgroep duidelijk in kaart heeft (gebracht). Dit kunt u namelijk meenemen bij de inrichting van uw website. Op uw website is het namelijk belangrijker dat u aangeeft welke problemen u voor uw klant kunt oplossen met uw product of dienst, dan dat u uw eigen bedrijf presenteert.
 
2.  Content
Op uw website staat, zoals hierboven beschreven, alle informatie over uw product of dienst en een uitleg welke problemen dit oplossen voor uw doelgroep. Maar welke content is nog meer belangrijk? Natuurlijk moet uw website een pagina ‘over ons’ hebben, waarin u achtergrondinformatie over uw bedrijf deelt. Daarnaast kunt u bezoekers van uw website voorzien van extra informatie door middel van case studies, white papers, klantenervaringen, product reviews en informatie rondom (technische) ondersteuning. Als laatste mag natuurlijk een pagina met contactinformatie ook niet ontbreken. Dit kun je op meerdere pagina’s naar voren laten komen. Zorg er dan wel voor dat mensen snel een reactie krijgen.
 
3.   Gebruikerservaring
Om ervoor te zorgen dat bezoekers van uw website alle informatie gemakkelijk kunnen vinden, is het belangrijk dat er een goede navigatie is. Test ook of uw website goed werkt in verschillende browsers en op verschillende apparaten, en bekijk bijvoorbeeld of telefoonnummers en e-mailadressen aanklikbaar zijn vanaf een mobiele telefoon of tablet.
 
4.    Optimaliseren voor zoekmachines
Om bezoekers naar uw website te trekken, is het belangrijk dat de teksten op uw website geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines. Zoekmachines zorgen ervoor dat uw website bovenaan in de zoekresultaten komt te staan en dit zorgt ervoor dat bezoekers u gemakkelijk kunnen vinden. Maak dus in uw teksten gebruik van relevante zoekwoorden.
 
5.    Leads genereren
Nu u een gebruiksvriendelijke website heeft die gevuld is met relevante content en ook nog eens goed vindbaar is, is uw websites klaar om leads te genereren. Hiervoor is het van belang dat op elke pagina van uw website call-to-action buttons of banners zichtbaar zijn. Deze buttons brengen uw bezoeker naar een volgende actie: informatie downloaden, offerte aanvragen, aanmelden voor een nieuwsbrief. Vaak moet de bezoeker hiervoor contactgegevens achterlaten. Tip: breng hier een juiste balans in aan, als u niet van plan bent om mensen te gaan nabellen, vraag dan ook niet om een telefoonnummer. 
 
Online communicatie
Voor iedere organisatie met een website is het belangrijk om op internet goed vindbaar te zijn en de juiste informatie weer te geven op uw website. Wilt u naar bovenstaande 5 kenmerken nog meer leren? Bekijk dan een van onze opleidingen op het gebied van communicatie, bijvoorbeeld HBO Internetmarketing, Search Engine Optimization, HBO Web- en Interaction Design of HBO Webdesign.
 
Bron: Emerce