Onderzoek wijst uit dat veelgebruikte methoden zoals het onderstrepen van belangrijke passages of een tekst 2 keer lezen inefficiënt is. Maar wat is dan wel een effectieve manier om kennis op te slaan en in de praktijk te brengen?
Een groep Amerikaanse onderzoekers van verschillende universiteiten onderzocht en evalueerde de effectiviteit van de 10 meest gebruikte leertechnieken en publiceerde de resultaten in de Association for Psychological Science. Hierin kwam naar voren dat de leertechnieken die wij het meest toepassen het minst effectief blijken te zijn.
Maar hoe kunt u dan wel efficiënt leren? De onderzoekers concluderen dat mensen veel beter informatie onthouden wanneer ze stukken tekst lezen met ruime intervallen daartussen. Ook door geregeld te pauzeren tijdens het lezen, zou de leerstof het beste beklijven. Dus alles op het allerlaatste moment in één lange marathonsessie erin stampen, lijkt wel te werken – menigeen heeft op die manier een examen gehaald - maar het geleerde wordt hel snel weer vergeten. Hoe langer u informatie wilt onthouden, hoe langer u dient te pauzeren tijdens het studeren, menen de onderzoekers.
Daarnaast is het verstandig om regelmatig te ingestudeerde materie te toetsen. Op die manier worden de hersenen gestimuleerd om de opgeslagen informatie ‘op te graven’ waardoor die ook daadwerkelijk wordt onthouden. Dat werkt zelfs beter dan ‘mapping’, concludeerde een andere groep Amerikaanse onderzoekers in het magazine Science. Mapping is een nieuw leerconcept waarbij de student de inhoud van de stof tijdens het leren schematisch weergeeft. Robert-Jan Simons, hoogleraar didactiek in digitale context aan de Universiteit Utrecht, beaamt de effectiviteit van tussentijds toetsen, maar heeft hiervoor wel een eenvoudiger verklaring: “Tussentijds toetsen stuurt het leerproces. Het legt bloot welke kennis je nog niet beheerst.” Ook Paul van den Broek, hoogleraar cognitieve en neurobiologische achtergronden van leren en doceren in Leiden, is opgetogen met de studie in Science. Hij is al langer voorstander van het toetsmoment als leermoment: “Uit deze publicatie blijkt dat een toets niet alleen nuttig is om studenten bij de les te houden, maar ook om het leren te bevorderen.”
Reed Business Opleidingen maakt leren toegankelijk door de leermiddelen af te stemmen op wat studenten nodig hebben. Naast klassikale bijeenkomsten zetten we blended learning en e-learning in zodat u maximaal rendement uit de opgedane kennis haalt. We zijn ervan overtuigd dat opleiden pas effectief is als de eigen beroepspraktijk het uitgangspunt is. Waar loopt u in uw werk tegenaan? Wat zijn uw persoonlijke leervragen? Waarin wilt u uzelf verder ontwikkelen? En hoe past dit bij de organisatiedoelstellingen? De antwoorden op deze vragen vertalen we naar kennis, inzichten en vaardigheden. Tijdens het ontwikkelproces staat telkens de toepasbaarheid in de praktijk centraal. Dit principe hanteren we zowel bij de ontwikkeling als de uitvoering van de opleiding. Schematisch ziet het er als volgt uit:
De uitgangspunten van onze opleidingen op een rij:
Bronnen: Nrc.nl, Sync.nl en Reedbusinessopleidingen.nl.