Feedback geven aan sollicitanten essentieel voor positief imago

Het is een van de grootste frustraties van sollicitanten: geen feedback krijgen op hun sollicitatie. En als ze die wel krijgen, dan krijgen ze meestal een standaardantwoord. Er was een kandidaat met een betere opleidingsachtergrond, meer relevante werkervaring of een betere brief. Dit soort onbruikbare feedback brengt het zorgvuldig opgebouwde employer brand van een organisatie schade toe, zo blijkt uit het 2015 Talent Trends-onderzoek van LinkedIn.
 
Goede feedback is een investering
Het onderzoek laat zien dat bijna alle kandidaten feedback willen op hun sollicitatie en in het geval van een afwijzing willen weten waarom ze zijn afgewezen. Recruiters geven echter slechts in 40 procent van de gevallen oprechte feedback. Gevolg: de sollicitanten zullen nooit weer bij de organisatie solliciteren en hun vrienden aanraden dat ook niet te doen. En aangezien 50 procent van de hoger opgeleide sollicitanten eerst bij vrienden informeert wat ze van een bepaald bedrijf vinden, leidt een negatief antwoord er vaak toe dat ze van de sollicitatie afzien. Sollicitanten die wel feedback krijgen, zijn vier keer meer geneigd in de toekomst op een andere openstaande vacature bij hetzelfde bedrijf te reageren.
 
Opbouwende feedback geven
Volgens LinkedIn-consultant Paul Petrone kunnen bedrijven schade aan hun employer brand eenvoudig voorkomen door aan te geven waar een kandidaat aan kan werken om in de toekomst mogelijk wel een interessante kandidaat voor een openstaande vacature te zijn. Dit zou volgens Petrone ook het uitgangspunt van recruiters moeten zijn. Door afgewezen sollicitanten bruikbare feedback te geven, blijven niet alleen zij mogelijk interessante kandidaten voor een functie binnen het bedrijf, maar ook hun vrienden en collega’s die nu immers geen negatieve berichten over het bedrijf te horen krijgen.
 
Wilt u uw beroep maken van werving en selectie? Bekijk dan eens het aanbod opleidingen op het gebied van Recruitment van NCOI Opleidingen.
 
Bron: P&O Actueel