Lastige mensen. Op straat, in de supermarkt of in de trein kunnen we er redelijk mee omgaan. Meestal door ze te negeren. Maar als het uw collega of medewerker betreft, wordt het al gauw een ander verhaal. Iedere afdeling, en zeker iedere organisatie, heeft ze wel: lastige medewerkers. Ze komen te laat, vertrekken te vroeg, doen hun werk niet goed, komen hun afspraken niet na én hebben voor al die dingen een slap excuus. Natuurlijk wil niemand werken met dit soort lastige mensen. De sfeer daalt, de productiviteit daalt, het moreel daalt en last but least; er ontstaan irritaties, zowel binnen het team als bij klanten en leveranciers. Dus wat doet u eraan?
Veel managers zullen er voor kiezen om hun problematische stafleden te negeren. Deels ervan uitgaande dat de werknemer tóch een toegevoegde waarde heeft voor het bedrijf en beschikt over goede eigenschappen. Deels ook omdat ze hopen dat het probleem vanzelf zal weggaan; dat deze mensen op de een of andere manier tot inkeer komen en ophouden lastig te zijn. Helaas. Het negeren van de situatie lost niks op. In tegendeel. Ze gaan nog harder schreeuwen, haken volledig af of trekken helemaal hun eigen plan. Waardoor het probleem zal escaleren. Precies dat wat u niet wilt. Maar wat dan wel? Zaak is om zo spoedig mogelijk actie te ondernemen zodra er een negatief gedragspatroon duidelijk wordt. De volgende 4 actiepunten kunnen u helpen het probleem helder te krijgen en op te lossen. Ga juist in dialoog met de persoon in plaats van het (agressief) benaderen. Hiermee zal meer schade in werksfeer en functioneren teweeg brengen. Werk oplossingsgericht. De voorbeelden zijn voorzien van betere opties die u handvatten kan geven bij het aangaan of 'confrontatie' van de persoon.
Voorbeeld: "Zoals we al eerder hebben besproken, uw nalatigheid is onaanvaardbaar en deadlines worden gemist. U weet wat de norm op onze afdeling is en u doet dit niet. Een betere benadering is: "Hoe denkt u dat het gaat met uw achterstand en de deadlines deze maand? Ik weet dat u bezorgd bent over het halen de norm." (Luister actief) "Wat denkt u dat het probleem is? Waarom gebeurt het?”
Voorbeeld: "Wanneer deze deadlines worden gemist, worden ook andere afdelingen beïnvloed en heeft het verregaande gevolgen voor het bedrijf." "Bent u het eens dat dit een probleem is? (Documenteer het gesprek en geef dit ook aan.) “Het uitblijven van verbetering zal leiden tot disciplinaire maatregelen tot en met ontslag." Een betere benadering: "Wat denkt u dat er gebeurt als deze termijnen worden gemist? Hoe denkt u dat het onze service naar klanten toe beïnvloedt? "(Actief luisteren.)" Ik weet dat dit moeilijk is en ik heb vertrouwen dat u ervoor zult zorgen. Maar het uitblijven van verbetering zal leiden tot disciplinaire maatregelen en zelfs tot ontslag.
Voorbeeld: "Ik heb een plan voor u met de stappen om de nodige verbeteringen aan te brengen. "Wat kan ik verder toevoegen om dit te verduidelijken? Bent u bereid om dit plan te volgen?" Een betere benadering: "Laten we brainstormen over wat u kunt doen om de norm te halen. Ik ben hier om u hierin te ondersteunen." (Actief luisteren, versterk de werkbare ideeën van de werknemer, voeg uw eigen ideeën toe en bevestig het definitieve plan.) "Dit zijn goede actiepunten. Wilt u dit vanmiddag nog even in een e-mail samenvatten?"
Voorbeeld: "Ik zal uw workload elke dag controleren om te zien hoe het met u vordert. Laten we ook elke vrijdag om 14.00 uur elkaar ontmoeten in de vergaderzaal om specifiek de actiepunten die u heeft genomen door te spreken.” (Documenteer ook die vergaderingen.) Een betere benadering: "Laten we regelmatig bijeenkomen om uw vooruitgang te bespreken. Hoe vaak denkt u dat werkbaar is? "(Sta open voor de suggestie van de werknemer, maar voeg uw opmerkingen toe als dat nodig is.) Communiceren over problemen wordt vaak als lastig ervaren. Hoe kunt u leidinggeven en zelfs sturen op gedrag en ook ontwikkeling van één persoon.
Leer praktische handvatten om een individuele medewerker te motiveren en stimuleren met onze opleiding Leidinggeven één op één.