Hoe gaat u om met verhoging van de werkdruk door de inzet van minder mensen?

Houd niet-assertieve medewerkers in de gaten

Bij het toenemen van de werkdruk is het van belang dat u de niet assertieve medewerkers in het oog houdt. Zij komen niet op voor hun eigen belangen en geven hun grenzen niet aan. Hierdoor kan hun functioneren verminderen. Als leidinggevende zou u het met deze mensen moeten hebben over de eisen en verwachtingen die het werk van hen vraagt in relatie tot hun kunnen. Wat vooral duidelijk moet worden is, dat voor hen zichtbaar wordt wat de gevolgen zijn voor de bedrijfsvoering van niet assertief gedrag. Geef aan dat de presetaties verminderd zijn en vraag hen om een reactie en kijk of u veronderstelling klopt. Geef dan de relatie aan tussen toename werkdruk, afname prestaties en assertiviteit.

Wat is assertief gedrag?

Leg uit wat assertief gedrag is. Het opkomen voor uzelf en voor anderen in situaties die niet goed (dreigen te) gaan. Deze competentie is nodig om door te kunnen groeien, als individu en als bedrijf. Wees u ervan bewust dat niet iedereen van nature assertief is, sommigen moeten het nog leren. Benoem de verschillende vormen van assertief gedrag en geef aan wat de nuanceverschillen zijn.

  • Assertief gedrag helpt om zaken voor elkaar te krijgen, om uw werk te managen zodat het aan de gestelde eisen voldoet en u zich prettig voelt. Om nee te kunnen zeggen en om gezond en tevreden te blijven in het werk.
  • Bent u subassertief, dan bent u vaak bezig met de ander. Wat ze willen, wat ze voorschrijven of nodig hebben. U vergeet wat uzelf nodig hebt of fijn vindt en u hebt het gevoel dat dingen u overkomen.
  • Agressief wordt u genoemd als u doorschiet in assertief gedrag. U bent vaak dominant, reageert direct en heftig en bent teveel met uw eigen belangen bezig. Kenmerkend zijn uw veeleisendheid, het dwingende waarbij u geen rekening houdt met anderen. Wat een ander denkt of doet maakt u niet uit.

Leg assertief gedrag op een juiste manier uit

Als medewerkers de relatie werkdruk, assertiviteit en prestatie zien, kan hierdoor een gedragsverandering ontstaan. Maar houdt dan nog wel rekening met het volgende. Een boodschap of een opdracht, bestaat altijd uit twee delen. Het inhoudelijke- en het relationele deel. Het inhoudelijke deel zegt iets over het onderwerp, het relationele deel zegt iets over de manier waarop u het zegt. ‘Het is de toon die de muziek maakt’. Dus wees alert op hoe u een opdracht geeft en hoe u feedback gebruikt. Maak duidelijk dat u verwacht dat mensen aangeven als er iets niet goed gaat in het werk. Als ze het nog niet kunnen moet het hen geleerd worden. Voor zowel de medewerker als de leidinggevende is het van belang dat het leerproces concreet en meetbaar is.

Auteur: Asha Kalijan, www.managersonline.nl

Terug naar het artikeloverzicht

Deel dit artikel

Wellicht ook interessant